یک گیاه و ضد همه چی!! | این گیاه همه کاره تو بدن معجزه می کنه

رازیانه گیاهی است علفی دو یا چند ساله به ارتفاع تا 2 متر و دارای برگ هایی با بریدگی های زیاد، بطوریکه به صورت نخی شکل در آمده اند.

کدخبر : 9615
سایت سرگرمی روز :

گل ها دارای رنگ زرد و به صورت چتر مرکب قرار گرفته اند .میوه های رازیانه کوچک و به طول تا 12 و عرض تا 4 میلی متر هستند.همه ی قسمت  های گیاه معطر است.قسمت مورد استفاده ی گیاه اکثرا میوه است ولی از ریشه و برگ آن نیز استفاده به  عمل می آید.محل رویش  گیاه در ایران : گرگان، مازندران ،گیلان ،آذربایجان ، کردستان ،کرمان و خراسان است

در یونان بر طبق افسانه ها،  دانش را شبیه زغالی سوزان می دانستند که در ساقه ای از رازیانه محصور شده است .و تمدن های کهن مصر ، هند ،چین ،و یونان این گیاه دارویی را می شناختند . در قرون وسطی ،این گیاه  بسیار مصرف می شد. ثروتمندان دانه  ی رازیانه را به ماهی و غذاهای گیاهی خود اضافه می کردند و فقرا به عنوان بازدارنده ی اشتها برای اعیاد مذهبی آن را نگه می داشتند.تمام قسمت های گیاه  برای چاشنی ، و ساقه های آن به صورت سبزی مصرف می شده است .دانه ی رازیانه در طب سنتی به عنوان ضد نفخ معروف است .رازیانه به عنوان طعم دهنده در شکلات ،لیکورها،دارو و غذا و به ویژه  در نان شیرینی ،ترشی های شیرین و ماهی مصرف می شود.

روغن رازیانه  برای مراقبت از سبزی جات و میوه های انبار شده در برابر نفوذ قارچ های بیماری زا به کار می رود. زنبورداران ، این گیاه را برای تولید عسل می کارند.بهداشتیها ، مصرف آن را به عنوان  پادزهری برای گیاهان سمی ، قارچ ها ، مارگزیدگی توصیه می کنند.هم چنین برای درمان ورم معده و روده ، سوء هاضمه به کار می رود،افزون بر آن به عنوان شیر افزا ، خلط آورو قاعده آور ،موثر شمرده می شود.چای حاصل از دانه های خرد شده ی رازیانه برای شست و شوی چشم مصرف شده است  و برطبق شواهد، رازیانه ی پودر شده ،کک را از لانه ی سگ و طویله دور می کند.

فر آورده های گیاهی :

این فراورده ها به صورت تی بگ حاوی 2 گرم پودر میوه ،شربت یا قطره های ضد سرفه ،خلط آور ، مقوی معده وضد نفخ به خصوص جهت کودکان وجود دارد. هم چنین محصولاتی نظیر دراژه ،شربت های شیرین و آب میوه ها از آن تهیه و عرضه شده اند.

عوارض جانبی :

مصرف رازیانه در حد دارویی دارای عارضه نیست. ولی مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث استفراغ و یا حساسیت فوری گردد.هم چنین مصرف آن در زنان باردارتوصیه نمی شود و در افرادی که سرطان وابسته به استروژن دارند نیز نباید مصرف شود

طریقه و میزان مصرف :

از 1تا 7 گرم میوه ی خشک رازیانه در روز توصیه شده است.برای مصرف باید میزان مذکور را با آسیاب پودر نموده و به طور مستقیم با غذاها  و یا بر روی آن یک لیوان آب جوش ریخته ،15 دقیقه صبر نمود و ÷س از صاف کردن ، محصول آن را میل کرد.

مهمترین اثرات گزارش شده رازیانه :

ضددرد، ضد باکتری ،ضد آندروژن،ضد ورم ، ضد سم ، ضد نفخ،ضد اسپاسم ،ضد ویروس ،ضد سرفه ،افزایش دهنده ی میل جنسی ، مقوی قلب ،هضم کننده ، معرق ، ادرار آور، خلط آور،قارچ کش ،استروژنیک ، محرک معده ،افزایش دهنده ی شیر ،مسهل ، مقوی معده ، کرم کش و نارکوتیک

منبع:سلامت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: