با مصرف این میوه سرشار از پتاسیم و کلسیم کلیه هایتان را تا 100 سال بیمه کنید

برای بهبود سلامت کلیه بهتر است توجه بیشتری به رژیم غذایی خود داشته باشید. برای این هدف، یک برنامه غذایی تهیه کنید که در عین حفظ سلامت کلیه از آن لذت هم ببرید. بنابراین بهتر است با انواع مواد غذایی مفید برای سلامت کلیه آشنا شوید. زیرا آنچه که می‌خورید تاثیر مستقیمی بر عملکرد کلیه‌ها دارد. کلیه نقش مهمی در دفع مواد زائد خونی و تعادل آب بدن ایفا می‌کند. هرگونه اختلال در توانایی کلیه با عوارض مختلفی خود را نشان می‌دهد.

کدخبر : 14585
سایت سرگرمی روز :

نکات غذایی برای بهبود سلامت کلیه؛ مصرف غذاهای کم نمک

برخی از مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان و مواد معدنی هستند. این غذاها تاثیر قابل توجهی بر سلامت کلیه‌‌ها دارند. از طرفی، بعضی از مواد غذایی حتی می‌توانند آسیب‌های وارد شده به کلیه را ترمیم کنند. گنجاندن این مواد غذایی در برنامه روزانه برای بهبود سلامت کلیه ضروری است. اما در مقابل برخی غذاها بسیار پرنمک و ناسالم هستند. مواد غذایی مانند نوشابه‌های گازدار و گوشت‌های فرآوری شده از این نوع هستند. در ادامه به چند نکته در خصوص تغذیه و سلامت کلیه اشاره شده است:

مصرف غذاهای کم نمک؛ پرهیز از غذاهای آماده و روغن‌های ناسالم

شاید بپرسید چرا کم نمک؟ برای کمک به کنترل فشار خون باید روزانه کمتر از 2300 میلی‌گرم نمک مصرف کنید. برای این منظور باید غذاهای خانگی و تازه بخورید. زیرا بسیاری از غذاهای آماده و کنسروی که از سوپرمارکت یا فست فودی‌ها می‌خرید نمک بالایی دارند. به جای خوردن غذاهای کنسروی، فست فودی و فریز شده، غذاهای خانگی و سالم تهیه کنید. به جای نمک از ادویه‌ها و چاشنی‌ها برای طعم‌دار کردن غذا استفاده کنید. همچنین در زمان خرید مواد غذایی برچسب ارزش غذایی کالا را بررسی کنید. در صورتی که مقدار نمک 20 درصد یا بیشتر باشد به معنی پرنمک بودن محصول است. در خرید محصولات غذایی به دنبال برچسب‌های بدون نمک یا کم نمک باشید.

مصرف متعادل پروتئین؛ نسبت مناسب از پروتیئن گیاهی و حیوانی

برای محافظت از کلیه‌ها لازم است که پروتئین را به اندازه معقول مصرف کنید. زیرا مصرف پروتئین باعث تولید مواد زائد در خون می‌شود. کلیه‌های شما باید این مواد زائد را از خون بگیرند و دفع کنند. بنابراین خوردن زیاد پروتئین باعث تحمیل فشار بر کلیه‌ها می‌شود. پروتئین هم در غذاهای گیاهی و هم در غذاهای حیوانی یافت می‌شود. مصرف هر دو نوع پروتئین برای بدن مفید است. در خصوص نسبت مناسب پروتئین‌های گیاهی و حیوانی در برنامه خود با کارشناس تغذیه مشورت کنید. منابع پروتئین حیوانی شامل مرغ، ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ و لبنیات است. منابع پروتئین گیاهی نیز شامل لوبیا، آجیل و دانه‌های خوراکی است.

انتخاب غذاهای مفید برای قلب؛ روغن‌های سالم

برای جلوگیری از تجمع چربی در رگ‌های خونی غذاها را به جای سرخ کردن، کبابی یا بخارپز کنید. این کار برای سلامت قلب و کلیه‌ها بسیار مفید است. چراکه هرگونه آسیب به رگ‌های خونی باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. زمانی که فشار خون بالا برود هم قلب و هم کلیه‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. کلیه‌ها بر اثر فشار خون در طول زمان کوچک و کوچک‌تر می‌شوند. کوچک شدن کلیه باعث از بین رفتن عملکرد طبیعی آن خواهد شد. به جای کره یا روغن آفتابگردان بهتر است از روغن زیتون استفاده شود. در مورد گوشت نیز از گوشت‌های با چربی کم مصرف کنید. همچنین پوست مرغ را نیز قبل از خوردن جدا کنید.

میوه‌ها و سبزیجات مفید برای کلیه؛ گل کلم، بلوبری و انگور قرمز

اگر مبتلا به بیماری کلیوی هستید، باید مراقب میزان مصرف سدیم، پتاسیم و فسفر باشید. نسبت این مواد معدنی در غذاها برای سلامت کلیه اهمیت دارد. بعضی از میوه‌ها و سبزیجات حاوی مقادیر مناسبی از این مواد معدنی برای سلامت کلیه‌ها هستند. در ادامه به موضوع تغذیه و سلامت کلیه در ارتباط با میوه‌ها و سبزیجات اشاره می‌کنیم.

گل کلم؛ حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی

گل کلم بسیاری از مواد مغذی روزانه از جمله ویتامین K، فولات و فیبر را فراهم می‌کند. این ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی است. ترکیبات ضد التهابی برای حمایت از کلیه‌ها در برابر سموم خونی بسیار مفید هستند. حدود 62 گرم گل کلم آب پز حاوی مواد مغذی زیر است:

سدیم: 9.3 میلی‌گرم

پتاسیم: 88 میلی‌گرم

فسفر: 20 میلی‌گرم

پروتئین: 1 گرم

نسبت مواد غذایی بالا برای سلامت کلیه‌ها بسیار ارزشمند است. سدیم پایین و پتاسیم بالا به کاهش فشار خون کمک می‌کند. با کمک مشاور تغذیه مصرف روزانه کلم را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

بلوبری؛ بهبود سلامت قلب و کلیه

زغال اخته آبی سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است. آنتوسیانین می‌تواند بدن را در برابر بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های کلیوی محافظت کند. بلوبری همچنین نسبت سدیم، فسفر و پتاسیم مناسبی برای کلیه‌ها دارد. حدود 148 گرم زغال اخته حاوی مواد مغذی زیر است:

سدیم: 1.5 میلی‌گرم

پتاسیم: 114 میلی‌گرم

فسفر: 18 میلی‌گرم

پروتئین: 1 گرم

این نسبت مواد معدنی برای عملکرد بهتر کلیه حائز اهمیت است. همچنین بلوبری با تقویت قلب و گردش خون ارتباط تغذیه و سلامت کلیه را نشان می‌دهد.

انگور قرمز؛ خنثی کردن مواد سمی خون

انگور قرمز منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئیدها است. این آنتی اکسیدان‌ها به کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری‌ها کمک می‌کنند. فلاونوئید انگور قرمز می‌تواند مواد سمی موجود در خون را خنثی کند. حدود 75 گرم انگور قرمز حاوی مواد مغذی زیر است:

سدیم: 1.5 میلی‌گرم

پتاسیم: 144 میلی‌گرم

فسفر: 15 میلی‌گرم

پروتئین: 0.5 گرم

نسبت‌های بیان شده برای سلامت کلیه‌ها بسیار مفید هستند. این میوه سرشار از ویتامین C، فلاونوئیدها و رسوراترول است. مطالعات نشان داده‌اند که رسوراترول سلامت قلب را بهبود می‌بخشد و حتی به عملکرد بهتر مغز هم کمک می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: