اطلاعیه مهم دولت برای دارندگان گواهینامه | قوانین جدید رانندگی در روزهای بارانی

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بر اساس ماده ۱۶۹ آیین نامه راهنمایی رانندگی، تردد موتورسیکلت‌ و دوچرخه در روزهای بارانی ممنوع است و در صورت بروز هرگونه تصادفی، موتورسوار مقصر است و از حمایت‌های بیمه‌ای محروم می‌ماند.

کدخبر : 24400
سایت سرگرمی روز :

سرهنگ فیروز کشیر با اشاره به ماده ۱۶۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی گفت: آیا می‌دانستید تردد موتورسیکلت، دوچرخه، موتورگازی و... در روز های بارانی و در معابر لغزنده ممنوع است؟

وی افزود: ماده ۱۶۹ آیین نامه راهنمایی رانندگی به صراحت قید می‌کند که در روزهای بارانی تردد موتورسیکلت و دوچرخه، موتورگازی و وسایل نقلیه ای که از ایمنی کمتری برخوردار هستند و هیچگونه تکیه گاهی ندارند در معابر لغزنده ممنوع است و اگر در این مواقع تردد باعث تصادف شود مقصر اصلی حادثه خود راکبان موتورسیکلت و دوچرخه ها هستند و بیمه هیچ حمایتی از آنها نخواهد کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: زمانی که بارش باران و برف در شهر داریم، جنس تصادفات رانندگی نیز متفاوت‌تر از دیگر روزها می‌شود؛ معمولا در شش ماهه دوم سال حوادث رانندگی متفاوت از نیمه اول سال رخ می‌دهد و این موضوع به این دلیل است که هنگام بارندگی، اصطکاک بین لاستیک خودرو و سطح معابر کاهش می‌یابد و کنترل خودرو سخت‌تر می‌شود. این شرایط بویژه در پیچ‌ها و مسیرهای سراشیبی خطرناک‌تر است؛ زیرا با کاهش اصطکاک احتمال سر خوردن خودرو افزایش می‌یابد. به طور مثال بزرگراه‌های شمال به جنوب به دلیل جغرافیای شهری پایتخت مانند بزرگراه امام علی (ع)، یادگار امام (ره) و بزرگراه شهید باکری، شهید صیاد شیرازی و غیره جزو معابری هستند که در روزهای بارندگی و لغزندگی معابر در صورت سرعت بالای رانندگان و عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه و در صورت نقص سیستم فنی ترمز، محلی برای تصادفات سهمگین و جبران‌ناپذیر هستند.

کشیر گفت: در شرایط بارندگی و بحث لغزنده بودن راه، راننده باید مهارت لازم در رانندگی را داشته باشد و بتواند وسیله نقلیه خود را کنترل کند؛ درخواست ما از شهروندان این است که با رعایت سرعت مطمئنه، رعایت فاصله طولی مناسب و توجه کافی به جلو حرکت کنند تا بتوانند در صورت نیاز به‌ موقع ترمز کنند و از برخورد احتمالی جلوگیری کرده و از وقوع تصادفات زنجیره‌ای در معابر بزرگراهی پیشگیری کنند.

وی افزود: اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح برف‌پاک‌کن‌ها و چراغ‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا هنگام بارندگی و کاهش دید، روشن بودن چراغ‌ها و کارکرد مناسب برف‌پاک‌کن‌ها می‌تواند نقش مؤثری در افزایش دید و ایمنی رانندگی داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: رانندگان باید پیش از شروع به حرکت از سالم بودن چراغ‌های جلو و عقب خودرو و همچنین برف‌پاک‌کن‌ها و سیستم گرمایشی خودروی خود مطمئن شوند تا بتوانند با دید کافی و اطمینان بیشتری در شرایط جوی نامساعد رانندگی کنند.

سرهنگ کشیر در پایان توصیه کرد: رانندگان وسایل نقلیه با نزدیک شدن به روزهای بارانی و برفی به منظور جلوگیری از بروز حوادث و حفظ امنیت شهروندان با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از حوادث ترافیکی جلوگیری کنند.

کسانی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده اند یا می خواهند آن را دریافت نمایند ، لازم است با قوانین جدید گواهینامه رانندگی 1403 و یا قانون مقررارت جدید گواهینامه 1403 که به تازگی به تصویب رسیده است آشنا بشوند، چرا که این قوانین برای کاهش تصادفات ناشی از کم تجربگی رانندگان است ، و آگاهی از این قوانین کمک بسیار زیادی به آن ها خواهد کرد.

قوانین جدید گواهینامه رانندگی 1403 شامل 10 نوع قانون می باشد که در ادامه به توضیح آن ها نیز اشاره خواهیم کرد تا به طور کامل به مقررارتی که تازه تصویب شده آشنایی کامل پیدا نمایید.

10 قوانین جدید گواهینامه رانندگی در سال 1403

10 قوانین جدید گواهینامه رانندگی در سال 1403 یا در سال جدید شامل موارد های زیر می باشند :

1. عدم نیاز به کارت پایان خدمت برای آقایان:

بر اساس قانون جدید، آقایان برای دریافت گواهینامه رانندگی دیگر نیازی به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی ندارند.

2. افزایش سن دریافت گواهینامه پایه یک:

سن مجاز برای دریافت گواهینامه پایه یک از 23 سال به 25 سال افزایش یافته است.

3. محدودیت رانندگی در شب برای رانندگان جدید:

رانندگانی که به تازگی گواهینامه دریافت کرده‌اند، به مدت 3 ماه اول، مجاز به رانندگی در شب (از ساعت 12 شب تا 5 صبح) نیستند.

4. الزام همراهی راننده مجرب:

رانندگان جدید در 3 ماه اول پس از دریافت گواهینامه، باید در حین رانندگی در معابر برون‌شهری، با یک راننده مجرب که حداقل 2 سال سابقه رانندگی دارد، همراه باشند.

5. رتبه‌بندی گواهینامه‌ها:

بر اساس طرح جدید، گواهینامه‌ها به 3 رتبه 1، 2 و 3 تقسیم می‌شوند. رانندگانی که تخلفات رانندگی کمتری داشته باشند و به طور کلی رانندگی قانون‌مداری داشته باشند، رتبه بالاتری دریافت می‌کنند و از مزایایی مانند تخفیف در جرایم رانندگی و حق تقدم در تردد برخوردار می‌شوند.

6. افزایش جریمه‌های رانندگی:

جرایم رانندگی در سال 1403 به طور قابل توجهی افزایش خواهند یافت.

7. برون‌سپاری خدمات پلیس راهور:

برخی از خدمات پلیس راهور، مانند ثبت تخلفات رانندگی، به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

8. استفاده از دوربین‌های هوشمند برای ثبت تخلفات:

در سال 1403، شاهد استفاده گسترده‌تر از دوربین‌های هوشمند برای ثبت تخلفات رانندگی خواهیم بود.

9. تشدید برخورد با تخلفات رانندگی:

پلیس راهور در سال 1403 با تخلفات رانندگی، به ویژه تخلفات حادثه‌خیز، برخورد قاطعانه‌تری خواهد داشت.

10. ارائه آموزش‌های رانندگی به صورت آنلاین:

بخشی از آموزش‌های رانندگی به صورت آنلاین ارائه خواهد شد.

قانون جدید سن گواهینامه رانندگی

در تاریخ 1402/10/09، هیئت وزیران مصوبه جدیدی را در خصوص شرایط صدور گواهینامه رانندگی به تصویب رساند که شامل تغییراتی در سن دریافت گواهینامه برای انواع مختلف آن می‌شود.

مهم‌ترین تغییرات این مصوبه به شرح زیر است:

گواهینامه پایه سه:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه سه 18 سال تمام باقی می‌ماند.

حداقل قد برای دریافت این گواهینامه 140 سانتی‌متر است.

گواهینامه پایه دو:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه پایه دو 23 سال تمام است.

متقاضیان باید حداقل 7 ماه از تاریخ دریافت گواهینامه پایه سه خود را گذرانده باشند.

گذشتن حداقل 2 سال از تاریخ دریافت گواهینامه پایه دو برای ارتقا به پایه یک الزامی است.

گواهینامه پایه یک:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه پایه یک 25 سال تمام است.

متقاضیان باید حداقل 2 سال از تاریخ دریافت گواهینامه پایه دو خود را گذرانده باشند.

داشتن گواهینامه پایه دو با حداقل 7 ماه اعتبار الزامی است.

 

 

قانون جدید گواهینامه رانندگی برای خالکوبی

در حال حاضر هیچ قانون جدیدی به طور خاص برای خالکوبی و گواهینامه رانندگی در ایران وجود ندارد. اما، از سال 1398، دستورالعملی توسط پلیس راهور ناجا ابلاغ شده که بر اساس آن، متقاضیان گواهینامه رانندگی که دارای خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف در نواحی قابل رؤیت بدن خود هستند، به کمیسیون پزشکی ارجاع داده می‌شوند.

در این کمیسیون، روانشناسان و متخصصان سلامت روان، فرد را از نظر وجود احتمالی اختلالات روانی که ممکن است بر رانندگی او تأثیر بگذارند، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند. در نهایت، نظر کمیسیون پزشکی در خصوص صلاحیت فرد برای دریافت گواهینامه رانندگی، تعیین‌کننده خواهد بود.

سردار حسینی درباره شیوه دریافت گواهینامه نیز گفت: روند آزمون کتبی و عملی(شهر) همانند دیگر شهروندان برگزار می‌شود و تفاوتی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با تعدادی از کشورها مراودات راهنمایی و رانندگی دارد و به عنوان مثال بلغارستان گواهینامه ایران را به رسمیت می‌شناسد و در مقابل ما نیز گواهینامه بلغارستان را به رسمیت می‌شناسیم.

به گفته رئیس پلیس راهور، گواهینامه اتباع سالهاست در حال انجام است اما به دلیل مسائل جغرافیایی و مهاجرت‌های غیرقانونی همچنین حضور غیرمجاز اتباع برخی کشورها، چنین حقوقی در سطح رسانه‌ای به حاشیه رفته تا گویی جمهوری اسلامی برای اتباع حقوقی قائل نیست.

سردار حسینی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای همه اتباع مجاز و قانونی بهتر از بسیاری از کشورهای مدعی، حق و امتیاز شهروندی قائل است و این مسئله طی چند دهه اخیر به طور مستمر جریان داشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: