بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

با پرداخت تنها یک سوم حق بیمه تامین اجتماعی در جوانی بازنشسته شوید | طرح بازنشستگی جوانان چیست؟

برای برخورداری از این طرح هر چه زودتر خودتان را به نزدیکترین مرکز کارگزاری صندوق بیمه تامین اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور برسانید.

کدخبر : 9639
سایت سرگرمی روز :

پیش‌نیاز ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی عشایر و روستاییان چیست؟

ثبت‌نام بیمه اجتماعی روستاییان مثل هر بیمه دیگری شرایط خاص خودش را دارد. بعضی از این شرایط ممکن است مثل دیگر بیمه‌های تأمین اجتماعی و برخی دیگر منحصر به همین بیمه باشد. به‌عنوان مثال تابعیت از نظام کشور در بین همه بیمه‌ها از جمله بیمه زنان خانه دار، بیمه بیکاری، درمانی، روستایی و… مشترک است. اما مثلاً بیمه اجتماعی کشاورزان از نظر تأثیر عواملی مثل سن، فضای شغلی یا محل سکونت متقاضی، نمی‌تواند با بیمه اجباری ارائه‌شده توسط کارفرماها در ادارات دولتی و خصوصی پیش‌نیازهای یکسانی داشته باشد. در ادامه این متن می‌توانید فهرستی از شرایط لازم برای ثبت‌نام بیمه اجتماعی روستایی را ملاحظه کنید.

متقاضیان باید بالای 18 سال سن داشته باشند. حداکثر سن آقایان برای ثبت‌نام این بیمه 50 سال و خانم‌ها 45 سال است.

علاوه بر کشاورزان، کارگران کارگاه‌های صنایع دستی و قالی‌بافی و همچنین افراد دارای مشاغل فصلی هم می‌توانند برای ثبت‌نام این بیمه اقدام کنند.

افراد باید در مناطق روستایی و عشایری ساکن باشند تا بتوانند برای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر درخواست دهند. البته کشاورزانی که در مناطق غیرروستایی ساکن هستند هم می‌توانند برای ثبت‌نام این بیمه اقدام کنند.

رانندگانی که مسافر یا بار را به مناطق روستایی کم‌‎‎جمعیت انتقال می‌دهند، مشمول بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان خواهند شد.

کارمندان اداره‌های وابسته به نظام مهندسی، منابع طبیعی، کشاورزی و دامپزشکی هم می‌توانند مشمول این بیمه شوند. همچنین کسانی که در مشاغل مرتبط با تعاون روستایی فعالیت دارند هم می‌توانند از مزیت بیمه اجتماعی استفاده کنند.

مبلغ حق بیمه اجتماعی روستاییان 15 درصد از میزان درآمد هر فرد تعریف شده است. از این میزان 10 درصد برعهده دولت است و 5 درصد سهم بیمه‌شده محسوب می‌شود. البته در صورت بروز خشکسالی یا ایجاد حوادث غیرطبیعی و همچنین تخریب محصولات کشاورزی با آفات، دولت باید 5 درصد سهم بیمه‌شده را هم بپردازد.

 براساس درآمدهای روستاییان، 8 سطح برای حق بیمه آن‌ها تعیین شده است. با توجه به این موضوع، میزان سهم 5 درصدی آن‌ها برای یک ماه در سال 1401 در بازه 500 هزار تومان تا یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان قرار می‌گیرد. هرچه میزان این پرداختی بیشتر باشد، مبلغ مستمری متقاضی هم بیشتر خواهد بود.

بیمه اجتماعی مخصوص عشایر و روستاییان یک سری خدمات ارائه می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خدمات درمانی

بیمه اجتماعی کشاورزان، روستایی‌ها و عشایر مثل دیگر بیمه‎‌های سازمان تأمین اجتماعی، مجموعه‌ای از خدمات درمانی را پوشش می‌دهد. البته با پیدایش بیمه سلامت همگانی، ارائه خدمات درمانی مخصوص روستاییان به عهده بیمه سلامت قرار گرفته است. به این صورت که روستاییان و عشایر با پرداخت 10 درصد حق بیمه درمانی، مشمول پوشش طرح سلامت خواهند شد. البته ناگفته نماند که هزینه خدمات پزشکی و دارویی محدودی را با کمک این بیمه می‌توان پرداخت کرد. بنابراین برای دریافت خدمات درمانی پرهزینه، بهتر است که از پوشش درمانی بیمه تکمیلی استفاده کنید.

مستمری دوران از کارافتادگی

پرداخت مستمری از کارافتادگی یکی از خدمات اصلی بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر است. در واقع اگر شخص در اثر یک حادثه یا بیماری نتواند کار کند، مشمول این مستمری می‌شود. البته شرط اصلی دریافت این کمک‌هزینه، داشتن تأییدیه پزشک معرفی‌شده از طرف سازمان است. همچنین فرد بیمه‌شده باید حداقل به میزان یک‌سال سابقه بیمه داشته و در 90 روز قبل از اقدام به دریافت مستمری، به‌نام متقاضی در سازمان بیمه سابقه ثبت شده باشد.

مستمری بازنشستگی

اگر فرد بیمه‌شده 65 سال سن داشته و در عین حال 15 سال سابقه برای او در سازمان تأمین اجتماعی ثبت شده باشد، می‌تواند برای دریافت مستمری از بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان اقدام کند. اگر سابقه بیمه فرد کمتر 10 سال است، در صورت داشتن سن بیشتر از 70 سال می‌تواند از مستمری بازنشستگی بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بهره‌مند شود. ناگفته نماند که مبلغ مستمری به میانگین میزان حق بیمه پرداختی در 5 سال آخر وابسته است.

پرداخت مستمری فوت به بازماندگان

اگر روستاییان و عشایر زیرمجموعه بیمه تامین اجتماعی باشند، در صورت فوت آن‌ها به افراد خانواده و دیگر افراد مشمول تکفل، بعد از طی شدن روال قانونی، مبلغی به‌عنوان مستمری پرداخت خواهد شد.

همان‌طور که گفتیم، پوشش درمانی بیمه روستاییان، ممکن است برای تأمین بودجه خدمات پزشکی پرهزینه کافی نباشد. به همین دلیل در این مواقع بیمه تکمیلی نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند. کسانی که توسط کارفرما از مزیت بیمه تکمیلی بهره‌مند نیستند، می‌توانند به سراغ خرید بیمه انفرادی یا همان خانوادگی تکمیلی بروند. اما معمولاً بودجه مورد نیاز برای خرید این بیمه قابل توجه است. بنابراین امکان خرید اقساطی آن می‌تواند برای بسیاری از افراد کاربردی باشد. به همین منظور، اگر وارد صفحه خرید قسطی در سامانه لندو شوید، می‌توانید برای دریافت اعتبار تا سقف 20 میلیون تومان درخواست خودتان را ثبت کنید. سپس با انتخاب یکی از سایت‌های معتبر فروش بیمه طرف قرارداد با لندو، می‌توانید خدمات درمانی تکمیلی مورد نظرتان را به صورت آنلاین و قسطی تهیه کنید.

یکی از مزیت‌هایی که برای بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر وجود دارد، امکان انتقال سوابق است. یعنی اگر متقاضی سابقه بیمه تأمین اجتماعی داشته باشد و در حال حاضر بخواهد از بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان استفاده کند، می‌تواند سوابق بیمه خود را انتقال دهد. این جابه‌جایی به صورت برعکس هم امکان‌پذیر است. درنهایت متقاضی با بررسی سوابق بیمه تامین اجتماعی در سامانه خدمات این بیمه، می‌تواند کل سابقه پرداخت خود را مشاهده کند.

نکته: یادتان باشد که در صورت انتقال سوابق، برای محاسبه حق بیمه پرداختی متقاضی، دستمزد فعلی و سابق او بررسی می‌شود. سپس بالاترین دستمزد او به عنوان مبنا برای تعیین حق بیمه در نظر گرفته می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی روستاییان

متقاضیان برای ثبت‌نام بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر باید به تعاونی‌ها و مراکز دهیاری مراجعه کند. در زمان ثبت‌نام لازم است که فرد مدارک زیر را به همراه داشته باشد.

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی افراد مشمول تکفل

یک قطعه عکس 4×3 متقاضی

مدارک اثبات اشتغال رانندگان مسافربری و حمل‌ونقل

داشتن تأییدیه محل سکونت

چگونه باید تأییدیه محل سکونت را دریافت کرد؟

متقاضی بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان برای دریافت تأییدیه یا همان معرفی‌نامه، با توجه به شرایط خود باید به سراغ یکی از مراکز زیر برود:

1ـ دهیاری یا شورای روستا

2ـ شرکت تعاونی روستا و عشایر

3ـ شورای صنفی یا جهاد سازندگی

4ـ صنف رانندگان مسافربری و حمل‌ونقل

همچنین در بعضی از مواقع تحویل دفترچه مخصوص دام یا پروانه چرای دام کفایت می‌کند.

منبع:کارگر24

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • حجت محرابی
    0

    سلام
    این بیمه واقعا مسخره است
    پدرم بنده خدا با ۱۳ سال پرداخت نرخ حداکثری فقط ماهی یک میلیون تومان می گیره

  • رضا
    0

    مفت گران است کشاورزی سخت است طرف بایددر۵۵ سالگی بازن نشسته باشد

    • ناشناس
      1

      با زن نشسته چیه!!؟
      اصلا حرف زدن بلد نیستید.

  • تنهایی
    0

    سلام خوبید مدتش زیاد نیست میشه دوتا بیمه داشته باشیم

  • مریم
    0

    عالی بود

  • ایوب پیری
    0

    سلام خسته نباشید میخواستم ببینم من کشاورزی دارم ولی قم می شینم میتونم بیمه روستای داشته باشم لطف میکنیدراهنماییم کنید