ترفند خانه داری | نکات خانه داری

ترفند خانه داری | یه عمر اشتباه تفاله گوجه فرنگی و دور میریختیم | معجزه تفاله گوجه فرنگی با این همه خواص

معمولاً بعد از مصرف گوجه فرنگی، تفاله آن را دور می‌ریزیم. اما جالب است بدانید که این تفاله دور ریختنی، خواص و کاربردهای فراوانی دارد که شاید از آن بی‌خبر باشید. در این مقاله به بررسی خواص و کاربردهای تفاله گوجه فرنگی می‌پردازیم.

کدخبر : 13995
سایت سرگرمی روز :

معمولاً بعد از مصرف گوجه فرنگی، تفاله آن را دور می‌ریزیم. اما جالب است بدانید که این تفاله دور ریختنی، خواص و کاربردهای فراوانی دارد که شاید از آن بی‌خبر باشید. در این مقاله به بررسی خواص و کاربردهای تفاله گوجه فرنگی می‌پردازیم.

خواص تفاله گوجه فرنگی:

منبع فیبر: تفاله گوجه فرنگی منبع غنی از فیبر است که به سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند. فیبر می‌تواند به هضم غذا، جلوگیری از یبوست و افزایش احساس سیری کمک کند.

ضد سرطان: تفاله گوجه فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند لیکوپن است که می‌تواند به پیشگیری از سرطان، به‌ویژه سرطان پروستات و سرطان ریه کمک کند.

کاهش کلسترول: تفاله گوجه فرنگی می‌تواند به کاهش کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب خون (HDL) کمک کند.

سلامت قلب: تفاله گوجه فرنگی به دلیل داشتن پتاسیم، می‌تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند. پتاسیم می‌تواند به تنظیم فشار خون و ضربان قلب کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی: تفاله گوجه فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها کمک کند.

کاربردهای تفاله گوجه فرنگی:

تهیه سس گوجه فرنگی: تفاله گوجه فرنگی را می‌توانید برای تهیه سس گوجه فرنگی خانگی استفاده کنید. برای این کار، تفاله گوجه فرنگی را با پیاز، سیر، ادویه‌جات و روغن تفت دهید تا سس گوجه فرنگی خوشمزه و طبیعی تهیه کنید.

تهیه سوپ گوجه فرنگی: تفاله گوجه فرنگی را می‌توانید برای تهیه سوپ گوجه فرنگی استفاده کنید. برای این کار، تفاله گوجه فرنگی را با آب مرغ یا سبزیجات، پیاز، سیر، ادویه‌جات و سبزیجات دلخواه خود بپزید تا سوپ گوجه فرنگی خوشمزه و مقوی تهیه کنید.

تهیه ماسک صورت: تفاله گوجه فرنگی را می‌توانید به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. برای این کار، تفاله گوجه فرنگی را با ماست یا عسل مخلوط کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. این ماسک می‌تواند به شادابی و لطافت پوست شما کمک کند.

کود گیاهی: تفاله گوجه فرنگی را می‌توانید به عنوان کود گیاهی استفاده کنید. برای این کار، تفاله گوجه فرنگی را در خاک گلدان یا باغچه خود بریزید. تفاله گوجه فرنگی می‌تواند به بهبود کیفیت خاک و رشد گیاهان کمک کند.

تفاله گوجه فرنگی دور ریختنی نیست، بلکه دارای خواص و کاربردهای فراوانی است. می‌توانید از تفاله گوجه فرنگی برای تهیه سس گوجه فرنگی، سوپ گوجه فرنگی، ماسک صورت و کود گیاهی استفاده کنید.

پیشگیری از سرطان

سرطان رشد کنترل نشده سلول­های غیرطبیعی است که فراتر از مرزهای طبیعی خود پخش می­شوند و اغلب به سایر قسمت­های بدن حمله می­کنند.

مطالعات مشاهده‌ای به ارتباط بین خواص گوجه ‌فرنگی – و فرآورده‌های آن – و بروز کمتر سرطان‌های پروستات، ریه و معده اشاره کرده‌اند. در­حالی­که محتوای بالای لیکوپن به نظر می­رسد مسئول این خواص گوجه فرنگی است، تحقیقات انسانی با کیفیت بالا برای تأیید علت این فوائد مورد نیاز است.

خواص گوجه فرنگی برای پوست

گوجه فرنگی برای سلامت پوست مفید است.

غذاهای مبتنی بر گوجه فرنگی و غنی از لیکوپن و سایر ترکیبات گیاهی ممکن است پوست شما را از آفتاب سوختگی محافظت کنند.

بر اساس یک مطالعه، افرادی که روزانه ۱.۳ اونس (۴۰ گرم) رب گوجه فرنگی – تامین کننده ۱۶ میلی گرم لیکوپن – با روغن زیتون به مدت ۱۰ هفته مصرف کردند، ۴۰ درصد کمتر دچار آفتاب سوختگی شدند.

خواص گوجه فرنگی در بارداری

در این دوره خاص، گوجه فرنگی باید در رژیم غذایی باشد. این میوه دارای ویتامین­های A، B، B6، B12،همچنین آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم است. این مواد از سلامت مادر و کودک محافظت می­کنند. برخی از خواص گوجه فرنگی در بارداری شامل موارد زیر است:

با داشتن ویتامین A از سلامت مادر و نوزاد محافظت می­کند.

مواد سمی را از خون خارج می­کند.

از مشکلات قلبی که ممکن است مادر در این دوره تجربه کند جلوگیری می­کند.

با محتوای اسید فولیک بالا از نوزاد در برابر نقایص مادرزادی و نقص لوله عصبی محافظت می­کند.

خوردن گوجه فرنگی در دوران بارداری، مادر را هیدراته می­کند.

از آنجایی که حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، در حفظ سلامت دهان و دندان مادر بسیار موثر است.

منبع: ترفندخانه
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: