روانشناسی رابطه | روانشناسی عاطفه

همه چیز درباره خواستگاری زنان از آقایان | دخترها می‌توانند به خواستگاری بروند؟

زمانی که دختر به پسر علاقه پیدا میکند، دربعضی از موارد پسر ها دید مثبتی از اینکه دختر از ان ها خواستگاری کند ندارند و بنابراین ما روشی را برای شما عزیزان توضیح داده ایم که این کار به راحتی انجام شود.

کدخبر : 13999
سایت سرگرمی روز :

در بسیاری از کشور ها این رسم وجود دارد که پسر از دختر خواستگاری میکند. اما موارد داریم که دختر علاقه به پسر پیدا میکند و اینکه در عرف برخی از کشورها و یا در اداب و رسوم ها این کار زشت و به فرهنگ انها نمیخورد. ولی ما در رابطه با این موضوع برای شما سخن گفته ایم. نتایج خواستگاری دختر ها از پسر ها بیان کرده ایم. خواستگاری دختران از پسران را در رابطه و ازدواج مجله زندگی ببینید.

خواستگاری زنان از آقایان

با علم براینکه دختر و پسر هیچ گونه برتری نسبت به یکدیگر ندارند و تنها در ذات و عملکرد بایکدیگر متفاوند باید گفت: دختران در ضمیر و باطن خود زمینه مادر شدن را دارند تا می‌توانند این وظیفه الهی را که با محبت و آرامش آمیخته است به نحو احسن انجام دهند.همیشه در جامعه از دختران از انسان‌هایی آرام و احساساتی یاد شده است که می‌توانند با حضور خود آرامش را به محیط هدیه کنند.

 

 

خواستگاری دختر از پسر برای ازدواج

حال باید نگریست که دختران با اینگونه روحیه که در کالبدشان دمیده شده می‌توانند ناگهان به خواستگاری پسری بروند وزمانی که جواب منفی دریافت کردند، به راحتی از کنار آن بگذرند و به سراغ پسر دیگری بروند.موضوع مطرح شده تمام مطلب نبود، چراکه اگر از بعد دیگری به این فرآیند نگاه کنیم می‌بینیم که در مرحله آخر این دخترانند که جواب مثبت و منفی یک ازدواج را می‌دهند.

خلاصه کلام آن که ساختار شخصیتی هریک از دو جنس زن و مرد به گونه ای است که هر کدام ویژگی های لازم را در مسیر تحول وجود و نیل به کمال شخصیت بی بدیل خود دارا هستند. تفاوت های زیستی و روان شناختی موجود میان زن و مرد هگز به معنای برتری یکی بر دیگری نیست، کهاین تفاوت ها بیانگر ویژگی ها و نیازهای خاص، قابلیت ها و مسؤولیت های ویژه و در خور هر کدام از ایشان است.

زنان ترجیح می‌دهند طرف مقابل از آن ها درخواست ازدواج کند

مطالعات و آمار نشان داده است که زنان بیشتر از مردان ترجیح می‌دهند که از آنها خواستگاری شود. اگر از بانوان دیگر هم نظرسنجی کنید، آنها نیز احتمالاً دوست دارند که مرد مورد علاقه‌شان از آنها درخواست ازدواج کند. بااین حال همان‌طور که می‌دانید، زنان نیز می‌توانند در امر ازدواج پیشقدم شوند.

 قیود فرهنگی

در اکثر فرهنگ‌ها پیشنهاد ازدواج از طرف دختر به پسر به عنوان امری پسندیده مورد پذیرش نیست. از زمان‌های گذشته باور عمومی بر این بوده که بیان درخواست ازدواج باید از طرف مرد باشد و از نظر دید اجتماعی و عرفی آن را برای دختران درست نمی‌دیدند. پس در صورتی که دختری پیشنهاد ازدواج را مطرح کند از نظر اجتماعی ممکن است مورد قضاوت و سرزنش قرار بگیرد. اگرچه عرف و باورهای فرهنگی همیشه کاملا درست نیست و در طول زمان قابل تغییر است. از نظر سنت پیامبر و اسلام نیز خواستگاری دختر از پسر مشکلی ندارد. همانطور که می‌دانیم حضرت خدیجه(س) خود برای ازدواج با پیامبر پیش قدم شد و درخواست ازدواج را ابتدا ایشان با پیامبر مطرح کرد.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که خواستگاری دختر از پسر کاری از روی ناامیدی و استیصال است؛ اما درخواست ازدواج پسر از دختر را کاملاً مقبول و پسندیده می‌شمارند. دختری که دست از عشق زندگی‌اش نمی‌کشد، در نظر عامه مردم دختری بسیار تنها و ناامید است و با این خواستگاری خود را یک دختر مفلوک و ترحم‌برانگیز نشان می‌دهد. حال آن که اگر پسری از دختری درخواست ازدواج کند، به نظر دیگران شخصیتی عاشقانه و دوست داشتنی دارد و طبیعی‌ترین کار دنیا را انجام داده است. نامتعارف بودن خواستگاری دختر از پسر تاحدی از این موضوع نشأت می‌گیرد که همگان این برداشت را می‌پذیرند و قبول دارند.

ایران جامعه‌ای مردسالار است و دیگران به دختری که به خود جرات خواستگاری از یک پسر را می‌دهد، انگ سهل‌الوصول بودن می‌زنند. هر چقدر هم که یک دختر پسری را دوست داشته باشد، باید این عشق را دلش پنهان نگه دارد تا دیگران درستی و پاکدامنی او را زیر سوال نبرند و به او برچسب “دختر خراب” نزنند. تردید دختران برای خواستگاری از پسران تا حد زیادی از ترس قضاوت شدن و برخلاف عرف جامعه عمل کردن نشأت می‌گیرد.

ترس از جواب رد شنیدن

دلیل اصلی پیشقدم نشدن بسیاری از دختران در ازدواج، ترس از جواب رد شنیدن است. اما جواب منفی شنیدن هیچ ایرادی ندارد، پس زده شدن نیز بخشی از زندگی است. البته شکی نیست که غلبه بر درد و ناراحتی پس از شنیدن جواب منفی دشوار است.

سرزنش شدن

امکان دارد، همسرتان در آینده در گیر و دار دعواهای زناشویی انگشت اتهام را به طرف شما بگیرد و شما را به خاطر پیشقدم شدن در خواستگاری سرزنش کند و به شما سرکوب بزند. این ترس یکی از آزاردهنده‌ترین دلایل دختران برای تردید از خواستگاری از پسران است.

زنان آموخته‌اند که منفعل باشند

آن‌طور که وضعیت موجود نشان می‌دهد، حتی امروزه نیز بسیاری از زنان فکر می‌کنند که باید به تبعیت از اصول زنانگی خود منفعل عمل کنند. زنان منفعل جامعه سنتی فکر می‌کنند که باید منتظر خواستگار بمانند، چون در غیر این صورت جامعه آنها را به ناامید، پررو و بی‌بندوبار بودن متهم می‌کند. البته همه این طرز فکر را ندارند و خواستگاری دختر از پسر را رفتاری زشت و ناپسند نمی‌دانند.

روش ترغیب کردن پسر به پیش قدم شدن در خواستگاری

اگر به پسری علاقه‌مند هستید اما او برای خواستگاری و درخواست ازدواج پیش قدم نمی‌شود، می‌توانید راهکارهای زیر را برای ترغیب غیرمستقیم او به مطرح کردن درخواست ازدواج بکار گیرید:

از واسطه کمک بگیرید

یاری جویی از یک واسطه در این شرایط بهترین راه است. یک واسطه خوب و مورد اعتماد، می‌تواند به صورت غیرمستقیم موضوع را با پسر مورد نظر درمیان بگذارد. واسطه می‌تواند بدون زیرسوال رفتن شأن و آبروی دختر، به طور کلی نظر او را در مورد شما جویا شود. و با ذکر ویژگی‌های مثبت و ارزشمند شما، او ترغیب به آشنایی بیشتر و مطرح کردن درخواست ازدواج بنماید.

خود را به او بشناسانید

شاید اگر پسر مورد نظر شما، بیشتر شخصیتتان آگاه شود، شما را بشناسد و از علاقه شما آگاه باشد، خودش پیشنهاد ازدواج را مطرح کند. پس اگر از فردی خوشتان آمده و خیلی هم با او صمیمی نیستید شاید بتوانید به صورت غیرمستقیم علاقه و توجه او را بدست آوردید. برای اینکار یک موضوع مشترک برای گفتگو پیدا کنید و مستقیما با او صحبت کنید. در طی صحبت از او تعریف کنید و ویژگی‌های مثبت شخصیتی طرف مقابل را به او یادآوری کنید. سپس ضمن اینکه یک راه ارتباطی با او را حفظ کرده‌اید، از او فاصله بگیرید. در صورتیکه طرف مقابل حس مشترکی نسبت به شما داشته باشد احتمال اینکه طرفتان بیاید و زمینه آشنایی بیشتر و ازدواج فراهم شود زیاد است.

در صورتیکه امکان معرفی شدن توسط واسطه و ابراز علاقه غیرمستقیم به پسر مورد نظرتان را ندارید و قصد دارید این پیشنهاد ازدواج را مستقیما با او در میان بگذارید، بهتر است قبل از اقدام به طرح درخواست ازدواج، درمورد موضوعات زیر خوب فکر کنید و باتوجه به شرایط خاص خودتان این موارد را در نظر داشته باشید:

آیا پسر مورد علاقه شما به طور کلی آمادگی و قصد ازدواج دارد؟

برای فهمیدن این موضوع کافی است دیدگاه و برنامه‌های او را برای آینده بررسی کنید. توجه کنید که آیا در هنگام مکالمه او با شما (یا افراد دیگر) صحبتی از برنامه‌های آینده برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک می‌کند؟ آیا برای مستقل شدن از خانواده آمادگی دارد؟ آیا برای استقلال مالی تلاش می‌کند؟ اگر جواب اکثر این سوالات منفی است یعنی او درحال حاضر آمادگی ازدواج ندارد و شاید بهتر باشد درخواست خود را حداقل تا زمان آمادگی او برای ازدواج، مطرح نکنید.

مقدمه‌چینی بسیار مهم است. به علاوه هنگامی که سرگرم آماده کردن مقدمات هستید، اعتماد به نفس‌تان برای مطرح کردن این درخواست مهم بیشتر می‌شود. بنابراین قبل از آن که از پسر مورد علاقه‌تان خواستگاری کنید، با خودتان خلوت کنید و از خودتان بپرسید که عشقتان چگونه مردی است. لازم نیست خودتان را برای خواستگاری به خرج بیاندازید، اما بافکر و حساب شده عمل کردن به عشقتان نشان می‌دهد که تا چه حد به او اهمیت می‌دهید و به این ترتیب این لحظه را هرگز از یاد نخواهد برد.

اگر جواب منفی بگیرید چه می‌شود؟

اگر جواب منفی شنیدید، نترسید، این جواب منفی به معنای به پایان رسیدن رابطه‌تان نیست. آرامش خودتان را حفظ کنید و با خونسردی دلیل جواب رد دادنش را بپرسید؛ شاید مشکلات اقتصادی و هزینه بالای ازدواج او را نگران کرده و وادارش کرده که برخلاف میل قلبی خود درخواست شما را رد کند. شاید هم این درخواست آن‌قدر او را غافلگیر کرده، که زبانش بند آمده و پاسخ منفی داده است. احتمالاً او هرگز انتظار این که از او خواستگاری کنید، را نداشته و الان نیاز دارد که مدتی تنها بماند تا بتواند این موضوع را هضم کند و تصمیمش را بگیرد.

خواستگاری دختر از پسر در اکثر فرهنگ‌ها غیر متعارف است. اما این موضوع الزاما به معنی اشتباه بودن پیشنهاد خواستگاری از طرف دختر نیست. در صورتی که جوانب امر را سنجیده‌اید و تصمیم دارید از پسر مورد علاقه‌تان درخواست ازدواج کنید لازم است نکاتی را در نظر بگیرید. چرا که شان و منزلت دختر در یک رابطه عاطفی بسیار مهم است. بسیاری از آقایان ممکن است عکس العمل مناسبی درمورد خواستگاری یک خانم از خودشان نداشته باشند و حتی این موضوع باعث تغییر دیدگاه‌شان نسبت به آن دختر شود. بنابراین بهتر است بسیار سنجیده عمل کنید و با توجه به شناختی که از مرد مورد علاقه خود دارید از نتیجه پیشنهادتان نسبتا مطمئن باشید. شاید در مواردی لازم باشد برای بیان درخواستتان فرد مناسبی را واسطه قرار دهید. همچنین شما می‌توانید برای بررسی همه جانبه موضوع، از یک مشاور کمک بگیرید. 

 

منبع: گفتنی
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: