با این ترفند ماهی گلی( ماهی قرمز عید) شما تا مدت ها زنده و سرحال می مونه

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از خانواده‌ها خواست نگذارند کودکان با ماهی قرمز بازی کنند.

کدخبر : 14255
سایت سرگرمی روز :

پگاه رستمی با بیان اینکه خانواده‌ها باید ماهی‌قرمز شب عید را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند، افزود: مغازه‌هایی که آکواریوم دارند، بهترین مکان‌ برای خرید ماهی قرمز هستند، چون این ماهی‌ها در شرایط مناسب‌تری پرورش می‌یابند.

رستمی با بیان اینکه ماهی‌هایی که پولک‌های آنها ریخته شده و یا بدن زخمی داشته یا چشم‌های بیرون زده دارند سالم نیستند، افزود: هم چنین ماهی‌های قرمز با لکه‌های سفید سالم نیستند.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ماهی‌قرمز هنگام خرید باید ظاهری سالم و شنای متعادل داشته باشد، تاکید کرد: ماهی‌های قرمز با باله تاخورده یا جمع شده سالم نیستند.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود خانواده‌ها هنگام خرید ماهی‌قرمز توجه کرده و از خرید ماهی‌های مریض و بی‌حال و دارای علائم بیماری صرف‌نظر کنند.

 وی با بیان اینکه برای ضدعفونی کردن ظرف‌های نگهداری ماهی می‌توان از نمک طعام با غلظت سه درصد و یا پرمنگنات سدیم، پرکلرین و بتادین استفاده کرد، افزود: توصیه می‌شود خانواده‌ها هنگام تعویض آب ماهی حتما آب را کلرزدایی کنند، به این ترتیب که آب شهری را به مدت 24 ساعت در هوای آزاد قرار دهند تا کلر موجود در آن از بین برود و سپس آب ماهی را عوض کنند.

رستمی با بیان اینکه دمای بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد بهترین دما برای نگهداری ماهی قرمز است، گفت: ظرف ماهی نباید در یخچال نگهداری شود، چون این کار نه تنها برای پرورش ماهی مناسب نیست، از نظر بهداشتی هم توصیه نمی‌شود.

وی گفت: هنگام تعویض آب تنگ ماهی آب باید هم دما با محیط بوده تا از وارد آمدن شوک دمایی به ماهی که احتمال تلف شدن آن را زیاد می‌کند، جلوگیری شود.

رستمی بهترین ظروف برای نگهداری ماهی قرمز را ظروف دهانه گشاد دانست و گفت: این نوع ظروف سطح بالاتری از اکسیژن را در اختیار ماهی می‌گذارند. همچنین توصیه می‌شود از قرار دادن گل‌های طبیعی، شمع و یا هرچیزی دیگری در تنگ ماهی صرف نظر شود تا رفاه ماهی به هم نخورد.

وی افزود: آب ماهی های قرمز باید حداقل هفته ای سه بار عوض شود و حین عوض کردن آب ماهی باید از دستکاری بدن ماهی صرف نظر شود.

رستمی با تاکید بر اینکه شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون پس از دست زدن به ماهی قرمز حتما باید انجام شود، تصریح کرد: خانواده ها توجه داشته باشند که هنگام تعویض آب تنگ ماهی حتما از دستکش استفاده کنند.

رستمی با بیان اینکه تماس دست با ماهی‌های قرمز به ویژه برای سالمندان و کودکان توصیه نمی‌شود، گفت: در صورت تماس دست با ماهی باید قبل از تماس دست با چشم، دهان و صورت، دست ها را با شوینده‌ها بشوییم.

وی افزود: توصیه می شود خانواده ها کودکان خود را از بازی کردن با ماهی های زینتی بازدارند، چون ممکن است کودکان عوامل آلودگی احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در مورد تغذیه ماهی قرمز هم گفت: باید دو بار در روز به ماهی های قرمز غذا بدهیم و میزان آن باید به اندازه‌ای باشد که ماهی همه غذا را مصرف کرده و باقی مانده غذا در کف ظرف ته‌نشین نشود، چون غذا دادن بیش از حد باعث مسمومیت ماهی‌ها خواهد شد.

منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: