اگه این نشونه هارو داری بدون چربی خون بالایی داری درمان خانگی چربی خون

خوردن زیاد غذاهایی که حاوی چربی‌های اشباع هستند می‌تواند به بالا بردن سطح کلسترول در خون منجر شود. اضافه‌ کلسترول ممکن است در سطح عروق خونی رسوب کند که به آن‌ ها پلاک کلسترول گفته می‌ شود.

کدخبر : 15932
سایت سرگرمی روز :

 این پلاک به سخت شدن رگ‌ های بدن و ایجاد آترواسکلروزیس و بیماری‌ های قلبی و سکته منجر می‌شود. درنتیجه ارزیابی چربی‌ های خون با تشخیص ریسک بیماری‌ های قلبی و همچنین تصمیم‌ گیری در ارتباط با درمان فرد مرتبط است. 

علائم و عوارض افزایش چربی خون

افراد مبتلابه چربی خون علائم زیر را دارند، ممکن است با این ۱۳ علامت متداول مواجه شوند:

احساس سنگینی، خستگی یا کوفتگی در بدن.

خواب‌آلودگی

سوزش و احساس افزایش حرارت بدن و کف پا

دردهای ناحیه ساق و کف پا

سردرد و سنگینی سر

خشکی و تلخی دهان

سرگیجه و وزوز گوش

سرگیجه و سنگینی سر، خواب‌آلودگی، تپش قلب  بعد از مصرف غذاهای چرب و تسکین این علائم با خوردن آب‌غوره، آب‌لیمو یا سرکه.

افزایش تعریق بدن

ورم و پف کردن صورت

سکته مغزی: کاهش خون‌رسانی به اندام‌ها به‌خصوص مغز عملکرد طبیعی آن را مختل کرده و فرد را دچار سکته مغزی می‌کند.

افزایش بیماری‌های قلبی: زمان افزایش کلسترول خون چربی در سطح رگ رسوب می‌کند و رسوب چربی موجب تنگ شدن عروق و به دنبال آن کاهش خون‌رسانی می‌شود بنابراین قلب نمی‌تواند خون غنی از اکسیژن به‌اندازه‌ی کافی دریافت کند، بنابراین فرد مبتلابه بیماری‌های قلبی خواهد شد.

افزایش چربی خون همراه با بیماری‌هایی مانند کم‌کاری تیروئید، برخی بیماری‌های کبدی و کلیوی، بیماری‌های قند (دیابت)، نارسایی مزمن کلیه، چاقی، بعضی از عفونت‌ها، اعتیاد به الکل، ایدز و … نیز دیده می‌شود.

انواع چربی خون

چربی خون دارای انواع مختلفی است که تحت عنوان تری گلیسیرید بالا و کلسترول خون شناخته می شود.

تری گلیسیرید

تری گلیسرید انواعی از لیپید یا چربی موجود در خون است. این نوع چربی یک نقش مهم و اساسی دارد و آن هم ذخیره انرژی دریافت شده از طریق مواد غذایی می‌باشد. میزان‌ تری گلیسرید موجود در خون از طریق آزمایش خون مشخص می‌گردد. به طور معمول میزان‌ تری گلیسرید موجود در خون بعد از مصرف مواد غذایی به دلیل تبدیل کالری اضافه به‌ تری گلیسرید افزایش پیدا می‌کند. در آزمایش خون سطح کلسترول خون به شرح زیر است: 

اگر میزان کلسترول خون 199 میلی گرم در دسی لیتر خون باشد مقدار مجاز کلسترول است، لازم به توضیح می‌باشد که مقادیر کمتر از 199 میلی گرم هم مجاز محسوب می‌ شوند. 

اگر میزان کلسترول موجود در خون بین 200 تا 239 میلی گرم در دسی لیتر باشد کلسترول به میزان مرزی خود رسیده و باید توجه داشته باشید که کلسترول بیشتر از این مقدار می‌تواند مشکل ساز باشد. 

اگر میزان کلسترول موجود در خون بیشتر از 240 میلی گرم در دسی لیتر باشد به این معنا است که کلسترول خون زیاد بوده و این مقدار برای بدن بیماری‌ آور است.

کلسترول خون

کلسترول را میتوان یک ماده مومی دانست که تحت عنوان لیپوپروتئین شناخته می‌شود. کلسترول در بدن توسط کبد تولید شده و نقش‌های متفاوتی بر عهده دارد. از جمله کاربرد‌های کلسترول در بدن می‌توان به تولید هورمون، کمک به هضم غذا و تولید ویتأمین D اشاره کرد. علاوه بر کلسترول تولید شده در بدن مقداری هم با مصرف مواد غذایی وارد بدن می‌شود. در این خصوص باید بدانید که کلسترول مورد نیاز بدن توسط خود بدن و در کبد تولید می‌شود، در نتیجه میزان کلسترولی که از طریق منابع غذایی وارد بدن می‌شود مقدار اضافه‌ای بوده و میزان آن را باید به حداقل کاهش داد. 

کلسترول بالا خود سبب بروز بیماری‌های مختلفی می‌گردد از جمله بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های کلیوی. بهترین راه برای کاهش کلسترول خون رعایت رژیم غذایی و داشتن یک برنامه غذایی سالم است. به منظور کاهش کلسترول سبک زندگی خود را تغییر داده و از سیگار کشیدن خودداری کنید. ورزش منظم هم تأثیر زیادی بر روی کاهش سطح کلسترول و نگه داشتن آن در حالت متعادل دارد. 

عوامل اثر گذار بر غلظت کلسترول خون

مصرف مواد غذایی چرب

مصرف مواد غذایی با کالری بالا و به مقدار زیاد

کم بودن فعالیت بدنی

در وضعیت کلسترول خون وراثت و ژن‌ها نقش مهمی دارند.

سن و جنس: میزان افزایش غلظت کلسترول خون از 20 سالگی شروع می‌شود و میزان کلسترول در زنان قبل از یائسگی کمتر از مردان است.

سیگار کشیدن: سطح کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد و باعث تجمع پلاکت در شریان‌ها می‌شود.

ژنتیک: اگر کلسترول بالا در بین اعضای خانواده و فامیل شایع است شما نیز مستعد ابتلا به این مشکل خواهید بود.

داروها: برخی از داروهای خاص مانند انواع دیورتیک‌ها می‌توانند سطح کلسترول را افزایش دهند.

۱۰ روش درمان چربی خون

ترکیبی از داروها و تغییرات سبک زندگی، درمانی مؤثر برای کنترل چربی خون بالا است. همچنین ممکن است پزشک مکمل‌های خاصی را تجویز کند.

۱- داروها

داروهای مختلفی هستند که از آن‌ها برای درمان اختلال لیپیدی استفاده می‌شود که عبارت‌اند از: استاتین‌ها: این داروها مانع تولید کلسترول در کبد می‌شود و بعد کبد کلسترول را از خون حذف می‌کند. استاتین‌ها کلسترول‌هایی که در شریان‌ها رسوب‌کرده‌اند را جذب می‌کنند.

۲- مهارکننده‌ های جذب کلسترول

این داروها سطح کلسترول را با کاهش جذب کلسترول خوراکی پایین می‌آورد. گاهی این داروها را با استاتین‌ها ترکیب می‌کنند.

۳- مکمل‌ها

مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ سطح چربی و LDL خون را کاهش می‌دهند. اسید چرب‌های امگا ۳ چربی‌های غیراشباع شده‌ای هستند که معمولاً در ماهی‌هایی مانند سالمون به‌صورت طبیعی یافت می‌شوند. روغن‌های گیاهی مانند کانولا و روغن‌زیتون نیز دارای امگا ۳ هستند.

۴- کاهش مصرف چربی‌ها

اگر تری‌گلیسرید خونتان بالاست مصرف روزانه چربی شما نباید بیشتر از ۳۰ تا ۳۵ درصد کل انرژی دریافتی باشد. چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس مانند کره، مارگارین و چربی‌های جامد باید محدود شوند

۵- کاهش مصرف کالری‌های اضافی

یکی از علت‌های مهم افزایش تری‌گلیسرید افزایش وزن است. کاهش وزن تدریجی می‌تواند به بهبود چربی‌های خون ازجمله تری‌گلیسرید کمک زیادی کند.

۶- افزایش مصرف فیبرهای غذایی

مصرف فیبرهای غذایی مانند سبوس گندم، آب گریپ‌فروت و پسیلیوم و سبزی‌ها می‌تواند چربی‌های خون را کاهش دهد و مصرف آن‌ها همراه با غذا مفید است.

۷- قطع استعمال دخانیات

مصرف سیگار علاوه برافزایش چربی‌های مضر به کاهش چربی‌های مفید منجر شده و خطر سکته قلبی و علائم کبد چرب را افزایش می‌دهد.

۸- برنامه منظم ورزشی

یک برنامه ورزشی منظم موجب افزایش جذب چربی‌ها توسط عضلات فعال‌شده و منجر به کاهش آن‌ها در خون می‌شود.

۹- کاهش مصرف قندهای ساده

از شیرینی‌ها و قندهای ساده کمتر استفاده کنید. قندهای ساده به‌ویژه فروکتوز به‌سرعت تبدیل به تری‌گلیسرید می‌شوند.

۱۰- دریافت کافی ویتامین‌ها و مواد مغذی

ویتامین‌ها و مواد مغذی خاصی می‌توانند به کاهش تری‌گلیسرید کمک کنند. ویتامین C و اسیدهای چرب امگا-۳ از این دسته هستند. برای تأمین ویتامین C از سبزی‌ها و میوه‌ها بیشتر استفاده کنید. سعی کنید غذاهای حاوی امگا-۳ مانند سالمون، سویا و گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهید. روغن ماهی می‌تواند به کاهش فشارخون و کاهش تشکیل لخته‌های خونی در عروق نیز کمک کند.

 

منبع: غفاری دایت
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: