روانشناسی رابطه | روانشناسی عاطفه

روانشناسی رابطه | با این ترفندها دیگه جلوی کسی کم نمیاری!

چگونه در مقابل دیگران و صحبت کردن حرف کم‌ نیاوریم!

کدخبر : 15969
سایت سرگرمی روز :

فن بیان قوی مانند صلاحی است که به شما برای به درستی پاسخ دادن سوالات و کم نیاوردن در صحبت های مختلف کمک میکند و برای تقویت آن راهکار های وجود دارد.

خیلی از مواقع ممکن است در دانشگاه نیاز داشته باشید که بیشتر صحبت کنید. مثلاً ممکن است استادتان از شما نظری خواسته باشد و نیاز داشته باشید که بدون چهارچوب و کاملاً بداهه درمورد موضوعی صحبت کنید، یا مثلاً در کل‌کل‌های همیشگی بین هم‌کلاسی‌هایتان دوست دارید حرف بزنید و از حقتان دفاع کنید.

در این موقعیت باید چه ‌کار کنید؟ قطعاً منظورم از بداهه‌گویی این نیست که حرف‌های بی‌سروته بزنید. یکی از معیارهای مهم من در این کتاب، این است که شما خیلی باکلاس‌تر، حرفه‌ای‌تر و لاکچری‌تر از حال حاضرتان صحبت کنید. قطعاً زمان‌هایی پیش می‌آید که نیاز دارید بی‌مقدمه و بدون آمادگی حرف بزنید.

مثلاً من یادم است که در زمان دانشجویی‌ام، یک همایش ازدواج برگزار شده بود. چند نفر از دوستانم گفتند: «تو که عشق روان‌شناسی داری، برو صحبت کن.» یعنی من کاملاً بداهه و بدون آمادگی باید حرف می‌زدم. الآن می‌خواهم به شما هم یاد بدهم که چطور در این وضعیت کاملاً حرفه‌ای به نظر برسید.

 

وقتی می‌گوییم سخنرانی بداهه، منظورمان این نیست که هیچ‌چیز درمورد موضوع نمی‌دانیم، یعنی آمادگی کامل نداریم. مثلاً قرار نیست درمورد قرارداد لوکزامبورگ با کنیا صحبت کنیم. می‌خواهم یکی از بهترین تکنیک‌های بداهه‌گویی را به شما یاد بدهم، آن‌ هم تکنیک چه؟ چرا؟ چطور؟ خُب است. این تکنیک مخصوصاً در دانشگاه به شما کمک می‌کند که به یک فوق حرفه‌ای تبدیل شوید.

فرض کنید که در دانشگاه شما همایشی درمورد کسب‌وکار اینترنتی برگزار شده است و شما دوست دارید که در آن صحبت کنید، اما وقت نکرده‌اید که متن سخنرانی‌تان را آماده کنید و تمرین لازم را داشته باشید. روال کار این‌طور است:

کسب‌وکار اینترنتی یعنی اینکه شما بتوانید در فضای اینترنت پول دربیاورید. مثلاً با کمک اینستاگرام بتوانید محصولات خودتان را بفروشید.

حالا وارد فاز دوم می‌شویم، یعنی بخش چرا: چرا کسب‌وکار اینترنتی را توصیه می‌کنم؟ در حال حاضر عموم افراد از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، به اینترنت دسترسی دارند و این موضوع باعث شده است که یک فضای درآمدی عالی ساخته شود.

حالا وارد فاز سوم، یعنی چطور می‌شویم: خُب چطور می‌توانیم ما هم وارد کسب‌وکار اینترنتی شویم؟ یکی از راحت‌ترین روش‌هایش ساخت یک اکانت اینستاگرام و بعد معرفی محصولاتی است که داریم.

چجوری حرف کم نیاریم

فاز آخر هم خُب است، یعنی مشخص‌کردن دقیق اقدام. در سخنرانی به این بخش CCA یا Clear Call To Action می‌گویند، یعنی دقیقاً بگویید که فرد باید چه‌ کاری را انجام دهد. مثلاً در مثال کسب‌وکار اینترنتی می‌گوییم: «خُب اگر دوست دارید شما هم کسب‌وکار اینترنتی‌تان را شروع کنید، همین ‌الآن یک اکانت جدید برای محصولتان در اینستاگرام باز کنید.»

این شد فرمول چه؟ چرا؟ چطور؟ خُب. با این تکنیک می‌توانید در جمع‌های مختلف خودتان را یک فرد حرفه‌ای نشان دهید.

ربط جملات بی‌ربط

می‌خواهم یکی از بازی‌هایی را که در کلاس‌های فن بیانم با هنرجوها انجام می‌دهیم، به شما هم بگویم. شروع کنید درمورد یک کلمه صحبت کنید، مثلاً ساعت. ساعت وسیله‌ای است که زمان را به ما نشان می‌دهد. انواع مختلفی دارد و… . همان‌طور که دارید درمورد ساعت حرف می‌زنید، یک کلمة بی‌ربط پیدا کنید و ساعت را به آن ربط بدهید، مثلاً تخته‌سیاه! حالا باید به هر سختی که شده است،‌ ساعت را به تخته‌سیاه ربط بدهید.

اصلاً اهمیتی ندارد که جمله‌تان خیلی منطقی و معنادار باشد. اتفاقاً هرچقدر خلاقانه‌تر، بهتر. فقط نباید کم بیاورید؛ باید هرطور که شده است، تخته‌سیاه را به ساعت ارتباط بدهید. با این کار یک اتفاق باحال در مغزتان می‌افتد؛ اینکه شبکة عصبی مغزتان مسیرهای جدیدی را کشف می‌کند که تابه‌حال از آنجا نگذشته است.

تمرین‌ها مثل باشگاه هستند، نه کل زندگی

معمولاً هنرجوها می‌پرسند: «زشت نیست که ما این کارها را در جمع انجام بدهیم؟» من هم می‌گویم: «بله، زشت است، اما اصلاً قرار نیست شما این تمرین‌ها را در جمع انجام بدهید. شما قرار است این تمرین‌ها را در زمان تمرین انجام بدهید تا نتیجه‌اش را در جمع‌های مختلف و زمان صحبت‌کردن ببینید.

دقیقاً مثل ‌اینکه یک نفر در باشگاه یک وزنه صد کیلویی بلند کند و ما به او بگوییم: "کمرت درد نمی‌گیرد که این وزنه را بلند می‌کنی؟" او برای تناسب‌اندامش در باشگاه تمرین می‌کند و لذتش را خارج از باشگاه می‌برد. پس قرارمان این شد که این‌طور تمرین‌ها را تنهایی انجام بدهید تا در زمان نیاز، بتوانید به‌خوبی از آن‌ها استفاده کنید.»

حاضر جواب بودن

یک نکتة خیلی مهم را به شما بگویم که زندگی خیلی از افراد را دگرگون کرده است! شما اعتمادبه‌نفس پیدا نمی‌کنید و بعد از آن دست به اقدام بزنید! شما اول دست به اقدام می‌زنید و آرام‌آرام اعتمادبه‌نفستان زیاد می‌شود. خیلی از افراد در انتظار یک روزی هستند که همه‌چیز عالی شود تا شروع کنند، اما این توقع غلط است!

شما آرام‌آرام آزمون‌وخطا می‌کنید تا کم‌کم اعتمادبه‌نفستان رشد می‌کند. درمورد بداهه‌گویی و فن بیان هم همین است؛ شما شروع می‌کنید در جمع‌های مختلف صحبت‌کردن و کم‌کم اعتمادبه‌نفستان زیاد می‌شود. وقتی بداهه‌گویی بلد باشید، احساس قدرت فوق‌العاده‌ای در شما به وجود می‌آید که می‌توانید مثل یک فرد حرفه‌ای در بین دیگران بدرخشید.

ساسان یکی از شرکت‌کننده‌های دورة غیرحضوری فن بیان، از دانشجویان دانشگاه اهواز بود و دقیقاً با همین سؤال وارد دورة من شد: «می‌خواهم جمع را در دستم بگیرم! می‌خواهم من هم وقتی حرف می‌زنم، شنیده شوم! می‌خواهم وقتی صحبت می‌کنم، دیگران به من توجه کنند.» من به او گفتم: «اگر قول بدهی تمرین‌هایی را که می‌گویم انجام بدهی، من هم کمکت می‌کنم که این اتفاق بیفتد. اول از همه، باید تمرین‌های صداسازی را یاد بگیری که کیفیت صدایت بهتر شود. بعد از آن، باید به سراغ تمرین‌های بداهه بروی!» ساسان تعجب کرد. در ادامه گفتم: «وقتی می‌خواهی جمع را در مشتت بگیری و خوب بدرخشی، باید بتوانی بداهه‌گویی خودت را قوی کنی.»

چند وقت بعد به من پیام داد و گفت که چند روز پیش تولد هم‌کلاسی‌اش بوده و آنجا توانسته است حسابی خودی نشان بدهد و کلی دوست جدید پیدا کند. داستان فن بیان ساده است؛ فقط باید نقشة راه را بلد باشید و با یک مربی حرفه‌ای همراه شوید.

فن بیان قوی

درمورد موضوع تفکر مثبت، سه دقیقه بداهه‌گویی داشته باشید. توجه کنید که از تکنیک چه؟ چرا؟ چطور؟ خُب هم می‌توانید استفاده کنید. بهتر است صدایتان را ضبط کنید. قبل از ضبط صدایتان سه خط درمورد تفکر مثبت را همین جا به‌ صورت بداهه بنویسید.

مثبت اندیشی یعنی درباره اتفاق های اطرافمان دیدگاهی مثبت داشته باشیم و یکطرفه قضاوت نکنیم و همه چیز را به خودمان نگیرم اگر فردی به شما خوبی کرد نگید یاخدا باز چه برنامه ای ریخته برای ما به همه چیز شامل دنیا دوستانتان و حتی خودتان دیدگاهی قشنگ و مثبت داشته باشیم

وقتی مثبت اندیش باشی انگار شاکر هم هستی و کم کم ارتعاش خوبی رو به دنیا میفرستی و این ارتعاش به خودت برمیگرده و دنیات پر از زیباییی و اتفاقات قشنگ میشه

گاها شاید برای شما سخت باشه که مثبت اندیش باشید پس اگر یک مسله ای افتاد و نتوانستید مانع ان بشوید از‌ خودتون یه سوال بپرسید ایا واقعا این تنها دلیل است؟

قطعا نه هزاران دلیل دیگه هم پیدا میشه در صورتی که با خودت رو راست باشی و بعد اگر ذهنت گفت اره این تنها دلیله ازش درخواست کن که اثبات بکنه و یک روش برای ایجاد مثبت اندیشی انجام سوالات رگباری هست مثلا ذهنت میگه الان مادرشوهرم میاد دوباره دخالت میکنه تو زندگیم اعصاب منو بهم میریزه شروع کن رگباری تا دو الی سه دقیقه از خودت مثبت طوری سوال بپرس اگه اومد کلی خندیدم چی؟اگه کلی خوش گذشت چی؟.‌...شاید براتون مسخره باشه ولی من انجام دادم نتیجه گرفتم شما هم اگر اندکی خودتون رو دوست داشته باشید حداقل امتحان میکنید برای داشتن زندگی بهتر..‌

امیدوارم زندگیتون سرشار از شادی و اتفاقات‌خوب باشه.

 

منبع: دلگرم
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: