روانشناسی رابطه | رفتار شناسی عاطفی

روانشناسی رابطه | با شوهر عصبی چطوری برخورد کنیم | 6 رفتار سنجیده با شوهر عصبانی

در این نوشتار ۴ راهکار برای برخورد با شوهر عصبانی قید شده است.

کدخبر : 15852
سایت سرگرمی روز :

با شوهر عصبی چکار کنیم؟

آرام بمانید

احتمالا در برابر این سوال که با شوهر عصبانی چکار کنیم، بارها و بارها همین توصیه را شنیده‌اید: آرام بمانید!‌ در شرایطی که شوهرتان خشمگین شده است تا آنجا که ممکن است ار مقابله با او و پاسخ دادن به حرف‌هایش خودداری کنید چرا که در غیر این صورت تنش بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر بتوانید آرام بمانید، واضح تر فکر خواهید کرد و به این ترتیب چیزی نمی‌گویید یا کاری نمی‌کنید که شرایط را بدتر کند.

سعی کنید علت عصبانیت او را بفهمید

دلیل عصبانیت شوهر تان چیست!؟ آیا روز بدی را در محل کار سپری کرده است؟ آیا کارش زیاد بوده و خسته شده است؟ آیا نگران امور مالی است؟ بله، البته که علت عصبانیت او هرگز شیوه نامناسب عصبانیت او را توجیه نمی‌کند، اما کشف عامل محرک عصبانیت او به شما کمک می‌کند در نقطه ای درباره مشکلاتی که دارد با او صحبت کنید و شاید بتوانید به او کمک کنید تا به جای پوشاندن مشکل با خشم، قضیه را در کنار شما حل کند.

او را سرزنش نکنید

ممکن است بخواهید با گفتن جملاتی مانند «آرام باش» یا «چرا اینطور صحبت می‌کنی» با او حرف بزنید. اما این ایده خوبی نیست. اگر می‌خواهید به شوهر عصبانی‌تان کمک کنید تا خشم خود را خاموش کند، بهتر است به او بگویید: «خوب، ظاهرا خیلی عصبانی هستی، مشکلی پیش آمده است؟»

با شوهر عصبی چه کنیم: بر حفظ احترام پافشاری کنید

همه ما در زمان عصبانیت چیزهایی گفته ایم که بعد بابت گفتن آنها پشیمان شده‌ایم. بنابراین اگر شوهرتان حرف ناشایست یا آزاردهنده ای زد و متوجه شد که کاری که انجام داده اشتباه بوده و بعد عذرخواهی کرد، نشانه خوبی است. با این حال، حتی در این صورت، بد نیست بگویید: «ممنون که عذرخواهی کردی. می‌دانم که وقتی این حرف را زدی عصبانی بودی، اما به احساسات من آسیب رساندی.»

اگر شوهرتان عصبانی است و شروع به سرزنش لفظی شما می‌کند، به آرامی بگویید: «می دانم که عصبانی هستی و می‌خواهم حرف‌هایت را بشنوم، اما تا زمانی که بتوانی با من آرام و با احترام صحبت کنی بیرون (یا به آشپزخانه) می‌روم.”

مرزهای واضحی تعیین کنید

آرام ماندن در زمانی که همسرتان عصبانی است به این معنا نیست که شما هر چیزی و همه چیز را تحمل کنید. در مورد آنچه که می‌توانید تحمل کنید، مرزهای مشخصی تعیین کنید و هر زمان که از مرزها عبور کرد و باعث ایجاد آسیب شد، با آرامش به او اطلاع دهید. به عنوان مثال، زمانی که همسرتان به داد زدن متوسل می‌شود، با صدایی آرام به او بگویید که این کار او قابل قبول نیست. تعیین مرزها روشی موثر برای کنترل خشم همسرتان است.

زمان ترک را بدانید

متأسفانه، همیشه نمی‌توانید با کسی که عصبانی است، کنار بیایید. مهم نیست چقدر تلاش می‌کنید، ممکن است به نظر برسد که پرخاشگری شوهرتان فروکش نمی کند. در واقع تمام راهکارها را هم که برای برخورد با شوهر عصبانی به کار ببندید باز هم تاثیری ندارد!‌ حتی ممکن است به آزار فیزیکی روی بیاورد. اگر همسرتان پرخاشگری خود را یک مشکل نمی‌داند و از کمک گرفتن امتناع می‌ورزد، هیچ دلیلی ندارد که رنج بکشید. توصیه می‌شود از چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید و به شما آسیب می‌رساند دور شوید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: