مصرف این دانه ی روغنی به بیماری فشار خون پایان می دهد | مطب پزشکان خلوت می شود

مطالعات محققان نشان می‌دهد که اسید اوائیک موجود در زیتون و روغن زیتون ممکن است فشار خون را نیز کاهش دهد. فشارخون و کلسترول بالا هر دو از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

کدخبر : 16349
سایت سرگرمی روز :

 اسید اولئیک، اسید چرب اصلی موجود در زیتون، با بهبود سلامت قلب در ارتباط است. ممکن است سطح کلسترول را تنظیم کرده و از کلسترول LDL (بد) در برابر اکسیداسیون محافظت کند. به علاوه، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که زیتون و روغن زیتون ممکن است فشار خون را نیز کاهش دهند.

متخصصان تغذیه تاکید دارند که زیتون گیاهی بسیار مفید برای سلامتی انسان است و می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری کند.

 این متخصصان می‌گویند برگ زیتون نیز در کاهش فشارخون نقش دارد. اگرچه میوه این گیاه، حاوی چربی بالایی است اما با این وجود منبع خوبی از اسید اولئیک یا اسیدهای چرب اشباع نشده امگا - 9 و ویتامین «ای» است. زیتون همچنین می‌تواند اشتها را نیز افزایش ‌دهد.

برگ زیتون کاهش دهنده فشارخون است و جوشانده آن برای تسکین درد دندان مفید است. برگهای زیتون غنی از ماده‌ای تلخ به نام «اولئوروپئین»، حاوی مقداری اسید چرب، عناصری چون نیتروژن، فسفر، کلسیم، منیزیم و حاوی مواد قندی است. در طب قدیم بیشتر از روغن زیتون به عنوان ملین و همچنین برای معالجه دردهای عصبی استفاده می‌شده است.

روغن زیتون علاوه بر کاهش کلسترول بد خون و پیشگیری از بروز مشکلات عروقی، مانع از رسوب کردن کلسترول بر دیواره عروق و سرخرگ‌ها و تنگ شدن آن‌ها می‌شود. این گیاه و روغن آن میزان قند خون را تنظیم می‌کنند و خاصیت ضد سرطان و ضد التهابی دارد تا جایی که ممکن است از التهاب روده نیز پیشگیری ‌کنند. خاصیت زیتون برای پیشگیری و درمان آسم و آرتروز نیز شناخته شده است.

پزشکان همچنین معتقد هستند که مصرف روغن زیتون خطر سرطان سینه را در زنان کاهش می‌دهد. آنها می‌گویند اسید اولئیک موجود در روغن زیتون اثر ژن سرطان‌زای این بیماری را کاهش می‌دهد. روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می‌بخشد و باعث تقویت مو می‌شود.

عصاره زیتون برای چین و چروک پوست بسیار مفید است و باعث لطافت و نرمی و شادابی پوست صورت می‌شود. به این ترتیب پزشکان تاکید دارند که روغن زیتون سالم‌ترین روغن است که علاوه بر محافظت در برابر امراض قلبی از بروز انواع بیماری‌ها مانند دیابت جلوگیری می‌کند.

با خواص تغذیه‌ای زیتون آشنا شوید

کارشناس تغذیه گفت: زیتون یک میوه با خواص تغذیه‌ای زیاد است که به میزانی کمی در سبد غذایی خانواده‌ها وجود دارد و با نقطه مطلوب هنوز فاصله‌داریم، در حالی‌ که طارم زنجان قطب تولید این محصول در کشور است.

پروین افشار ، در خصوص اهمیت مصرف زیتون به ‌عنوان یک ماده غذایی پرخاصیت، اظهار کرد: زیتون گیاهی پر از خواص تغذیه‌ای است، به‌ طوری ‌که روغن تهیه ‌شده از این میوه خواص درمانی، تغذیه‌ای و پیشگیری از بیماری‌های مختلف را دارد.

وی افزود: زیتون برای رفع یبوست و دفع سنگ صفرا مؤثر است، همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی زیتون موجب پیشگیری از ابتلا به سرطان به ‌ویژه سرطان پستان می‌شود. در ضمن با توجه به اینکه بیماری قلبی و عروقی در حال افزایش است مصرف زیتون مانع از رسوب چربی می‌شود، در نتیجه بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: اسیدهای چرب مفیدی در زیتون وجود دارد و باعث نرمی و لطافت پوست و مو می‌شود. اگر زیتون به ‌صورت پرورده مصرف می‌‌شود بهتر است مقدار نمک مورداستفاده کمتر باشد، ولی وجود رب انار و گردو بر میزان خواص تغذیه این ماده می‌افزاید در ضمن بهتر است از روغن‌ زیتون برای پخت ‌و پز استفاده شود و مصرف سرخ‌کردنی نداشته باشد، زیرا نقطه دود روغن‌ زیتون پایین است.

افشار با اشاره به مضرات استفاده از روغن‌های نباتی، عنوان کرد: با توجه به اینکه مضرات روغن نباتی به‌ وضوح آشکار است، اما هنوز هم بسیاری از مردم از این روغن استفاده می‌کنند که عامل بسیاری از بیماری‌ها است؛ چرا که اسید چرب ترانس موجود در این دسته از روغن‌ها از عوامل مهم در ایجاد سرطان است. به همین جهت باید در حوزه آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی اقدامات محسوس‌تری صورت گیرد و مصرف زیتون در استان که یکی از قطب‌های تولید زیتون در کشور به شمار می‌رود بیشتر شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: