سهام عدالت | سود سهام عدالت

واریزی جدید به حساب سهام داران عدالت | واریز مبلغ ویژه دولت به حساب دارندگان سهام عدالت

تعداد ثبت‌نام کنندگان در سامانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به منظور دریافت سهام نوزادان متولد سال ۱۴۰۱ تا دیروز ۲۲۴ هزار و ۶۳۳ نفر بوده است.

کدخبر : 2106
سایت سرگرمی روز :

سهام عدالت یک برنامه‌ی دولتی است که در سال ۱۳۹۰ با هدف بهبود توزیع درآمدهای نفتی در ایران آغاز شد. به طور کلی، برنامه سهام عدالت با هدف بهبود توزیع درآمدهای نفتی در ایران آغاز شد، اما با چالش‌هایی روبه‌رو شد. به عنوان یک برنامه اقتصادی، سهام عدالت هدف از دسترسی به منابع مالی بیشتر و همچنین بهبود توزیع درآمدهای نفتی در کشور را داشته است. با وجود چالش‌هایی که با آن مواجه شده است، سهام عدالت یکی از بزرگترین برنامه‌های فروش سهام در جهان است. در ادامه به جدیدترین اخبار از سهام عدالت میپردازیم.

تعداد ثبت‌نام کنندگان در سامانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به منظور دریافت سهام نوزادان متولد سال ۱۴۰۱ تا دیروز ۲۲۴ هزار و ۶۳۳ نفر بوده است.

بنا بر اعلام وزارت اقتصاد، از ابتدای اردیبهشت ماه ثبت‌نام والدین متولدین ۱۴۰۱ برای دریافت سهام نوزادان در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آغاز شده است، و طبق آخرین اطلاعات دریافتی، تعداد ثبت‌نام کنندگان در سامانه جوانی جمعیت تا روز دوشنبه(۱۰ اردیبهشت ماه) ۲۲۴ هزار و ۶۳۳ نفر بوده و از این تعداد ۲۰۵ هزار و ۹۱۶ ثبت نام کننده اقدام به انتخاب صندوق کرده اند.

واگذاری سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس برای متولدین ۱۴۰۱ در حال انجام است و با توجه به اینکه سود این اوراق نیز به حساب واریز خواهد شد، انتظار می‌رود با پس‌انداز سود سالانه سهام‌های اختصاص داده شده و رشد قیمت آنها در پایان ۲۴ سالگی، مشمولان با سرمایه اولیه مطلوبی در بازار بورس به فعالیت خود ادامه دهند.

لازم به یادآوری است که بودجه اختصاص داده شده در بند (ر) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به این منظور در تاریخ ۲۷ اسفند ماه سال گذشته، به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان به تعداد ۴۰۰ هزار والد تخصیص داده شده است.

متولدین نیز به شرح ماه تولد از ابتدای سال ۱۴۰۱ برای ثبت‌نام توسط والدین فراخوان می‌شوند که در حال حاضر برای متولدین سه ماه نخست امکان ثبت‌نام وجود دارد و برای متولدین سه فصل دیگر به زودی جدول زمان‌بندی برای ثبت‌نام اعلام خواهد شد.

ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از مهر ماه ۱۴۰۰ لازم الاجرا بوده اما علت عدم اجرا برای متولدین ۱۴۰۰، آماده نشدن دستورالعمل اجرایی به دلیل پیچیده بودن فرآیند اجرا بوده است.در حال حاضر اعتبار لازم برای متولدین ۱۴۰۱ تخصیص داده شده و به محض تخصیص اعتبار برای متولدین ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲، فرآیند ثبت‌نام آنها نیز اعلام خواهد شد.

منبع: تسنیم

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی تاکید کرد که الزام شرکت‌های بورسی به واریز سود نقدی سهام طی مدت چهار ماه باعث پرداخت به موقع سود سهام عدالت می‌شود که این اتفاق به نفع مردم است.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی به الزام سازمان بورس به شرکت‌ها برای واریز سود سهام عدالت مجامع حداکثر تا چهار ماه اشاره کرد ‌و افزود: اقدام سازمان بورس در الزام شرکت‌های بورسی برای اصلاح اساسنامه‌ قابل تحسین است؛ زیرا در این صورت شرکت‌های بورسی ملزم می‌شوند تا حداکثر چهار ماه سود مجامع را واریز کنند که این اتفاق به نفع مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از مردم از طریق بورس امرار معاش می‌کنند، واریز به هنگام سود مجامع برای سهامداران مفید بوده و همچنین باعث ترغیب مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود.

میرتاج‌الدینی همچنین گفت: فایده دیگر این اقدام آن است که سود سهامداران عدالت زودتر پرداخت می‌شود و این موضوع دیگر به پایان سال موکول نمی‌شود.

حداکثر زمان واریز سود نقدی شرکت‌های بورسی به چهار ماه کاهش یافت

این نماینده مجلس با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا سود مجامع کمتر از یک ماه پرداخت می‌شود، گفت: وقتی سود مجامع به موقع پرداخت شود دیگر پول در حساب شرکت‌ها باقی نمی‌ماند و ارزش پول سهامداران به میزان تورم نصف نمی‌شود؛ این اقدام رویکردی است که در نهایت به نفع مردم تمام خواهد شد.

لازم به ذکر است که سازمان بورس در روزهای پایانی فروردین ماه در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: با اصلاح اساسنامه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس، حداکثر زمان واریز سود نقدی شرکت‌های بورسی پس از تصمیم مجمع عمومی به چهار ماه کاهش یافت.

منبع: ایرنا

والدین نوزادان متولد ۱۴۰۱ از امروز می‌توانند نسبت به دریافت سهام دولتی برای فرزندان خود اقدام کنند.

به نقل از ایسنا، طبق ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴ مهرماه سال ۱۴۰۰، مجلس شورای اسلامی دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد ‌شود، مبلغ ۱۰ میلیون ریال تا سقف سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال صرفاً جهت خرید واحدهای صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد. این رقم برای سال ۱۴۰۱ برای هر فرزند متولد شده ۱۵ میلیون ریال تعیین شده است. برای سال‌های بعد نیز به مدت ۷ سال در قانون بودجه باید ارقام تعیین و تامین اعتبار شود.

طبق تبصره یک این ماده، هر سال به میزان نرخ تورم سالانه اعلامی مرکز آمار ایران به مبلغ اشاره شده در این ماده اضافه می‌شود. همچنین طبق تبصره دو این ماده، سرپرست مجاز است صرفاً نسبت به جابه جایی بین واحدهای صندوق های سرمایه گذاری موضوع این ماده اقدام کند. خارج کردن منابع مالی ناشی از فروش واحدهای صندوق های سرمایه گذاری صرفاً پس از ازدواج یا در صورت عدم ازدواج پس از بیست و چهار سالگی مجاز است.

بر این اساس و طبق اعلام وزیر امور اقتصاد و دارایی، هر کدام از والدین متولدین سال ۱۴۰۱ می‌توانند از امروز به درگاه ملی دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir مراجعه کنند و از طریق شماره گوشی همراه خود کد یکتایی را دریافت و بعد وارد حوزه خدمات و مشاوره های فرزند آوری می شوند؛ اسامی تمام متولدین سال ۱۴۰۱ وجود دارد و از آن طریق اقدام می‌کنند.

البته برای آنکه مراجعه یکباره صورت نگیرد از امروز ثبت‌نام ابتدا برای نوزادان سه ماه اول سال ۴۰۱ ابتدایی در نظر گرفته شده است که از طریق سامانه کد یکتا دریافت کنند و ثبت نام سجامی آن از طریق دستگاه حاکمیتی صورت خواهد گرفت و یکی از سهام مربوط به صندوق های قابل معامله را پدر یا مادر انتخاب می‌کنند.

مراحل ثبت‌نام والدین محترم متولدین ۱۴۰۱ به ترتیب شامل «ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir، ورود از طریق شماره همراه والدین فرزند و دریافت کد یکبار مصرف، مشاهده بخش داشبورد و ورود به قسمت طرح تشویق فرزندآوری، مشاهده اطلاعات فرزندان متولد ۱۴۰۱، انتخاب نام فرزند و درج تاریخ تولد، ارسال اطلاعات و نمایش اطلاعات فرزند، انتخاب بانک عامل و سه مورد از صندوق‌های سهام، مشاهده پیام ثبت موفق و انتظار برای تأیید است.

منبع: ایسنا

ارزش سهام عدالت افزایش داشته است. ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان به چه صورت است. جزییات دریافت سهام عدالت و واریزی آن ها را در ادامه می خوانید. در ادامه جزیات بیشتری را درباره سهام عدالت را می خوانید:

 امروز وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هئیت دولت اعلام کرد که امسال به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت واگذار می‌شود.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، چون بهزیستی و کمیته امداد در اولویت قرار دارند و تلاش داریم امسال برای این گروه از افراد سهام عدالت را واگذار کنیم.افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، چون بهزیستی و کمیته امداد در اولویت قرار دارند و تلاش داریم امسال برای این گروه از افراد سهام عدالت را واگذار کنیم.

به گفته وزیر اقتصاد، دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد که جاماندگان تا پایان سال سهام عدالت دریافت کنند، انتقال سهامی که نمایندگان مجلس نیز خبر از پیگیری و تحقق آن می دهند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۱۳۸۴ پس از تصویب و اجرایی شدن طرح سهام عدالت تعدادی از افراد به دلایل مختلف از ثبت نام و دریافت این سهام جا ماندند و پس از آن مدام اخبار مختلفی از اعطای سهام به جاماندگان در دولت‌های متخلف مخابره می شود. اعطای سهامی که بخشی از قانون بر آن تاکید کرده و بند ج سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به واگذاری سهام به طبقات مختلف مردم اشاره دارد.

دولت سیزدهم نیز پس از روی کار آمدن اعطای سهام به جاماندگان را در دستور کار خود قرار داد و بر همین اساس رئیس جمهور موافقت خود برای اعطای سهام عدالت را اعلام  و موضوع را به سازمان برنامه و بودجه جهت تامین منابع ارجاع داد.

در نهایت نیز پس از گذشت ۱۰ ماه از تصویب طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان در لایحه بودجه، در مهر ۱۴۰۱ مصوبه تخصیص این سهام به جاماندگان به تصویب هیئت دولت رسید و بالاخره ۱۳ آذر طبق تصویب‌نامه هیئت وزیران با معرفی افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند، جزئیات واگذاری این سهام اعلام و ابلاغ شد.

اما پس از ابلاغ این طرح در آذر، اشکالاتی به آن وارد شد که در همین زمینه حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی گفته بود: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه پیش‌بینی شده است، البته پرتفوی این سهام به اصلاحیه نیاز دارد که متن اصلاحیه به دولت ارسال شده و بررسی آن در نوبت است. این اصلاحیه درمورد تغییر برخی شرکت‌ها در پرتفوی سهام است که باید در هیئت دولت بررسی و تصویب شود.

بعد از این گفت و گو در ۲۳ بهمن، قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص زمان اعطای سهام عدالت به جاماندگان و این که آیا تا پایان سال ۱۴۰۱ اعطای سهام نهایی خواهد شد؟ گفت: در این زمینه هیئت تطبیق مجلس ایراداتی را گرفته و با ایراد هیئت تطبیق مجلس عملا آیین نامه‌ای که هیئت وزیران تصویب کرده باید به تصویب شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ برسد، در غیر این صورت امکان تخصیص سهام وجود ندارد.

او در ادامه افزود: اگر جلسه شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ که از سه قوه در آن عضو هستند (که البته امسال تنها یکبار جلسه آن‌ها تشکیل شده است) تا پایان سال تشکیل شود و فرصتی اگر باقی بماند امکان تخصیص سهام عدالت به جاماندگان وجود دارد.

در نهایت نیز در ۱۶ اسفند احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: با مصوبه شورای‌عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، هموطنان که فاقد سهام عدالت بودند (حدود ۳.۵ میلیون نفر) در روز‌های آینده مالک سهام عدالت خواهند شد.

طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگانی که سال ۱۴۰۱ بی نتیجه ماند

در حالی که جاماندگان سهام عدالت منتظر دریافت سهام خود بودند قربان زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در صفحه شخصی خود نوشت: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان، تکلیف بودجه امسال بود و فعلا مشخص نیست در بودجه سال آینده چه تصمیمی در این مورد گرفته شود، اما امسال (۱۴۰۱) به دلیل مخالفت معاونت حقوقی ریاست جمهوری با پرتفوی مربوطه، این موضوع به نتیجه نرسید.

جاماندگان مشمول دریافت سهام عدالت تا پایان سال سهام دریافت می کنند

اعطای سهام عدالت به جاماندگان موضوعی که با رفت و برگشت‌های بسیار در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود، اما چهارشنبه ۳۰ فروردین احسان خاندوی، وزیر امور اقتصادی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، خبری جدید در خصوص اعطای این سهام داد و گفت: با توجه به اینکه از نظر مجلس و دولت افراد مشخص شده مستحق‌ترین گروه برای دریافت سهام عدالت هستند، دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد که جاماندگان در این بخش تا پایان سال سهام عدالت دریافت کنند.

مجلس پیگیر اعطای سهام عدالت به جاماندگان است

اعطای سهام عدالت به جاماندگانی که در بودجه امسال نیز در خصوص آن تاکید شده و  شهبازی نماینده مجلس در رابطه با آنن گفت: مجلس نیز از قبل پیگیر اعطای سهام عدالت به جاماندگان بود و در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز پیش بینی شده است و در کل مجلس پیگیر و به دنبال اعطای سهام عدالت به جاماندگان است و بسیار تاکید دارد که این انتقال سهام امسال انجام گیرد.

اما جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

پیش از این راضیه ذوالنوریان، مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی در رابطه با مشمولان دریافت سهام عدالت اعلام کرده بود: در ارتباط با کسانی که جا مانده سهام عدالت هستند، به استناد مصوبه‌ای که هیئت دولت تصویب کرد، شرایط فراهم شد که در راستای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱، افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور، سه دهک اول درآمدی جامعه و ایثارگران هستند، سهام دار سهام عدالت شوند.

اعطای سهام عدالت به جاماندگان، موضوعی که با توجه به در برگیری آن  بسیاری از افراد را چشم انتظار تحقق وعده ها در خصوص نهایی شدن انتقال این سهام نگه داشته است،  اعطای سهامی که به گفته وزیر اقتصاد در بودجه امسال نیز  همانند سال گذشته پیش بینی شده است؛ حالا باید منتظر ماند و دید که سرانجام طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان، امسال به نتیجه خواهد رسید یا مانند سال گذشته بی ثمر خواهد ماند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: