سهام عدالت | سود سهام عدالت

واریزی سهام عدالت به حساب این افراد امروز ؟ | سهام عدالت ویژه دولت برای این افراد

وزیر اقتصاد درباره اختصاص سهام به نوزادان متولد سال ۱۴۰۱ توضیحاتی ارائه کرد.

کدخبر : 2937
سایت سرگرمی روز :

سهام عدالت یک برنامه‌ی دولتی است که در سال ۱۳۹۰ با هدف بهبود توزیع درآمدهای نفتی در ایران آغاز شد. این برنامه به معنی واگذاری سهامی از شرکت‌های دولتی به مردم بود، که در این صورت از فروش این سهام، مردم سودی به دست می‌آورند. برای این منظور، ابتدا شرکت‌های دولتی بر اساس ارزش دفتری خود مقداری سهام به صورت رایگان به مردم واگذار شد. سپس، این شرکت‌ها از افراد حقیقی و حقوقی خریداری‌شده و سرمایه‌گذاری در آن‌ها انجام شد. مزیت این برنامه برای دولت این بود که با واگذاری سهام، بخش عظیمی از دارایی‌های دولتی به دست مردم رسید و همچنین با فروش سهام، می‌تواند به منابع مالی بیشتری دسترسی داشته باشد. به طور کلی، برنامه سهام عدالت با هدف بهبود توزیع درآمدهای نفتی در ایران آغاز شد، اما با چالش‌هایی روبه‌رو شد. با وجود این، برنامه سهام عدالت ۲ با بهبودهایی که در آن انجام شد، تلاش می‌کند تا چالش‌های قبلی را برطرف کند و به دلیل حضور بیشتر سهام‌داران، نتیجه‌ی بهتری داشته باشد. به عنوان یک برنامه اقتصادی، سهام عدالت هدف از دسترسی به منابع مالی بیشتر و همچنین بهبود توزیع درآمدهای نفتی در کشور را داشته است. با وجود چالش‌هایی که با آن مواجه شده است، سهام عدالت یکی از بزرگترین برنامه‌های فروش سهام در جهان است. در نهایت، برنامه سهام عدالت به دلیل پویایی و تغییرات مداوم در بازار سرمایه، به عنوان یک برنامه اقتصادی حائز اهمیت است. اما برای اینکه به صورت کامل از آن بهره‌مند شود، لازم است که فرایندهایی که باعث چالش برای سهام‌داران می‌شوند، بهبود یابند و شفافیت بیشتری در ارزش واقعی شرکت‌ها و قیمت سهام‌ها فراهم شود.ما در سایت سرگرمی روز بروزترین اخبار از سهام عدالت و سود سهام عدالت را برای شما قرار میدهیم در ادامه به جدیدترین اخبار از سهام عدالت میپردازیم.

وزیر اقتصاد درباره اختصاص سهام به نوزادان متولد سال ۱۴۰۱ توضیحاتی ارائه کرد.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با تسنیم، درباره اختصاص سهام به متولدین سال 1401 در پاسخ به این سوال که آیا متولدین قبل و بعد از این سال نیز مشمول خواهند شد؟ اظهار داشت: این سهام به متولدین سال 1401 اختصاص یافته و منابع برای سال 1400 تأمین نشده بود؛ لذا به نوزادان سال گذشته داده می‌شود.

وی درباره اختصاص سهام به متولدین سال جاری نیز افزود: منابع برای نوزادان متولد امسال هم تأمین خواهد شد ولی اول باید منتظر باشیم منابع تأمین شود و بعد به مردم اطلاع‌رسانی کنیم.

خاندوزی اردیبهشت‌ماه گفته بود ماده 11 قانون جوانی جمعیت، وزارت اقتصاد را مکلف کرده برای نوزادان تازه متولدشده سهامی را اختصاص دهد که این عدد برای متولدین سال 1401، یک‌ونیم میلیون تومان سهام به‌ازای هر فرد است.

به گفته‌ی وزیر اقتصاد این سهام تا 23 سالگی به‌نام خود نوزادان باقی می‌ماند و با تجمیع سود آن، سرمایه ارزشمندی برای تشکیل زندگی یا اشتغال افراد ایجاد می‌کند که در 24سالگی می‌توانند از آن استفاده کنند.

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث موضوعی است که رئیس سازمان بورس در آخرین نشست خبری خود در سال گذشته از ساز و کاری جدید برای تعیین تکلیف آن خبر داده بود موردی که اسفند پارسال گفته شد حداکثر ۲ تا ۳ ماه آینده قطعی می‌شود.

سامانه انتقال سهام عدالت به وراث موضوعی که در برهه‌های زمانی مختلف در خصوص راه اندازی و اجرایی شدن آن وعده‌های زمانی گوناگونی داده شده است؛ سامانه ای که همواره برخی شهروندان خواستار پیگیری آن از مسئولان مربوطه بوده اند.

موضوعی که قاسمی یکی از شهروندان در خصوص آن به ما گفت: ۶ سال است که پدر من فوت شده، اما هنوز برای تعیین تکلیف سهام عدالت آن نتوانسته ایم اقدامی انجام دهیم.

ساعدی شهروند دیگری با گلایه از وعده‌های زمانی مختلف افزود: این که زمانی برای راه اندازی سامانه اعلام می‌شود، ولی به آن عمل نمی‌شود بیشتر کلافه کننده است برای انتقال سهام عدالت پدرم که سال هاست فوت شده منتظر راه اندازی این سامانه هستیم.

راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت به وراث که در سال‌های گذشته نیز بارها در خصوص آن نکاتی ارائه شده بود. به طور مثال در ۶ اسفند ۱۴۰۰ باغستانی، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفته بود: برای انتقال قهری سهام عدالت به زیرساخت‌های متفاوتی نیاز است که به دلیل پیچیدگی‌های آن، قدری راه‌اندازی سامانه مربوطه طولانی شد که امیدواریم ظرف ۶ ماه آینده (شهریور ۱۴۰۱) به بهره‌برداری برسد.

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

سامانه‌ای که شهریور ۱۴۰۱ هم خبری از آن نشد و ابوترابی،قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در ۳۰ مهر ۱۴۰۱ گفته بود: در خصوص سامانه انتقال سهام عدالت به وراث باید گفت این سامانه دو بخش دارد. بخش اول که باید یک سری زیر ساخت‌ها در قسمت فناوری اطلاعات آماده می‌شد که همکاران من در شرکت سپرده گذاری در حال تلاش هستند. اما یک بخش دیگر از این پروژه خارج از حیطه اختیارات سپرده گذاری مرکزی است.

او افزود: قوه قضائیه باید به سپرده گذاری یک سرویسی ارائه کند که در آن متوفیان را مشخص و اطلاعات را به ما دهد تا ما بتوانیم بر اساس گواهی انحصار وراثتی که قوه قضائیه اعلام می‌کند و زیر ساخت‌های سرویسی که به ما می‌دهند موارد را اجرایی کنیم.

با گذشت زمان، اما همچنان راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت به وراث در هاله‌ای از ابهام بود تا این که در ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره اطلاعات فردی متوفیان سهامدار سامانه سهام عدالت به صورت الکترونیکی اعلام کرد: سازمان ثبت احوال کشور این خدمت را ارائه می‌دهد و اطلاعات متوفیان را به صورت برخط در اختیار دارد.

وی  افزود: ما داده‌های خدمت انحصار ورثه را در اختیار سازمان بورس قرار داده ایم تا سهام عدالت متوفیان را به خانواده‌های آن‌ها منتقل کنند. این داده‌ها به صورت وب سرویس در اختیار سازمان بورس قرار گرفته و این سازمان می‌تواند در سامانه‌های خود استفاده کند.

در ادامه نیز  باغستانی، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در رابطه با موارد مطرح شده گفته بود: فوتی‌ها از سال ۱۳۸۵ بودند از سال ۹۷ به قبل تنها عکس انحصار وراثت مبتنی بر سرویس به سازمان داده شده است و سال ۹۷ به بعد عملا تعداد متوفیان را کاور (پوشش) نمی‌کند.

البته که در آن برهه زمانی مطرح شد که دفاتر پیشخوان قضایی در حال تکمیل اطلاعات فوت شدگان هستند. اما برای سرعت بخشیدن به روند راه اندازی سامانه انتقال سهام متوفیان به وراث، سازمان بورس زیر ساخت فنی را مجدد تغییر داده و طرحی دیگر در شورای عالی بورس مطرح کرده است که در همین رابطه آقای عشقی رئیس سازمان بورس در اسفند سال گذشته گفت: مصوب شد تقسیم بندی سهام عدالت بر مبنای گواهی انحصار وراثت از طریق شعب کارگزاری انجام شود.

بر مبنای طرح جدید، شرکت سپرده گذاری و قوه قضائیه باید اقداماتی را انجام می‌دادند تا زیر ساخت‌های لازم فراهم شود سامانه‌ای که رئیس سازمان بورس در خصوص زمان احتمالی عملیاتی شدن فرآیند آن در آخرین نشست خبری خود در اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرده بود: این موضوع حداکثر تا ۲ الی ۳ ماه آینده قطعی می‌شود و این انتقال‌های قهری می‌تواند صورت گیرد.

حالا پس از گذشت بیش از دو ماه از آخرین وعده زمانی داده شده در خصوص راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت به وراث یک منبع آگاه در این زمینه گفت: احتمالا موضوع متوفیان سهام عدالت در نمایشگاه هفته آینده صنعت بورس و بانک بیمه به سرانجام برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • سمیرا
    0

    ما که سهام عدالت نداریم چیکار کنیم پس اسم شا نزارید عدالت