خبر مهم وزیر نفت درباره قیمت بنزین | قیمت بنزین وارداتی چند؟

وزیر نفت و مشاور مدیرعامل شرکت پالایش و پخش اظهاراتی در خصوص قیمت بنزین سوپر انجام داده‌اند.

کدخبر : 30700
سایت سرگرمی روز :

 در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت بنزین وارداتی داغ شده، اظهارات تازه وزیر نفت نشان می‌دهد هنوز هیچ عدد رسمی برای نرخ نهایی این سوخت اعلام نشده است.

اقتصاد آنلاین نوشت؛محسن پاک‌نژاد در حاشیه جلسه اخیر هیئت دولت تأکید کرد: واردات بنزین شامل هزینه‌هایی مانند قیمت خرید، عوارض، حقوق گمرکی و حمل و نقل است و تمامی این موارد باید در محاسبه نهایی لحاظ شود. به گفته او پس از جمع‌بندی همه هزینه‌ها، قیمت نهایی به مردم اعلام خواهد شد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مشاور مدیرعامل شرکت پالایش و پخش پیش‌تر از احتمال عرضه بنزین سوپر وارداتی با قیمت بنزین بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان خبر داده بود؛ اما با اظهارات اخیر وزیر نفت، مشخص است هنوز نرخ قطعی و رسمی مشخص نشده و باید منتظر اعلام دقیق ماند.

در کنار وزیر نفت از ادامه طرح‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: بخشی از تولید داخلی بنزین با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ عرضه می‌شود، اما با نهایی‌شدن طرح‌های توسعه‌ای، میزان عرضه سوخت با کیفیت بالاتر نیز افزایش خواهد یافت.

قیمت بنزین معمولی آخرین بار در آبان ۱۳۹۸ افزایش یافت و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان معین شد. در سال‌های اخیر بارها شایعه افزایش قیمت بنزین منتشر شده اما وزارت نفت تاکید کرده که دولت تصمیمی در این زمینه نگرفته است.

حمیدرضا عزیزی فارسیانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با سایت رکنا از طرحی جدید برای اصلاح نظام توزیع سوخت خبر داد که می‌تواند تحولی اساسی در مصرف و توزیع بنزین ایجاد کند.

 نماینده چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طرح جدید تخصیص یارانه بنزین بر اساس کد ملی، راهکاری جامع برای مقابله با قاچاق سوخت است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد روزانه حدود ۲۵ میلیون لیتر سوخت به صورت غیرقانونی از مرزها خارج می‌شود که بخش عمده‌ای از آن ناشی از نقص سیستم توزیع فعلی است.

وی درباره مکانیسم اجرایی طرح توضیح داد: در این سیستم جدید، هر شهروند ایرانی بر اساس کد ملی خود سهمیه بنزین دریافت می‌کند. به عنوان مثال، برای هر فرد روزانه یک لیتر بنزین با قیمت یارانه‌ای ۳۰۰۰ تومانی در نظر گرفته می‌شود که در ماه به ۳۰ لیتر می‌رسد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس به محاسبات خانوادگی اشاره کرد: برای مثال در این مکانیسم، برای یک خانواده چهارنفره با یک خودرو، سقف ماهانه ۱۲۰ لیتر بنزین با قیمت یارانه‌ای در نظر گرفته می‌شود. مصرف بیشتر از این مقدار به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد؛ ۱۲۰ تا ۲۰۰ لیتر با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان و مقادیر بالاتر با قیمت آزاد ۲۰۰۰۰ تومان.

فارسیانی درباره مزایای این طرح تأکید کرد: مهمترین ویژگی این سیستم، امکان رصد دقیق مصرف از طریق کد ملی است. دیگر شاهد کارت‌های سوخت سیار و غیرقابل پیگیری نخواهیم بود. تمام تراکنش‌ها به نام فرد مصرف‌کننده ثبت و قابل رهگیری است.

نماینده چهارمحال و بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: این طرح در حال حاضر در کمیسیون انرژی در دست بررسی است و کارشناسان در حال ارزیابی دقیق جوانب مختلف آن هستند. ما معتقدیم این تغییر ساختار می‌تواند علاوه بر کاهش قاچاق، به توزیع عادلانه‌تر یارانه بنزین نیز منجر شود.

در حالی که مصرف روزانه بنزین در ایران به رقم بی‌سابقه ۱۶۵ میلیون لیتر در فروردین ۱۴۰۴ رسیده، زنگ خطر برای آینده انرژی کشور، با صدایی بلندتر از همیشه به صدا درآمده است. این میزان مصرف نه‌تنها بار مالی سنگینی را بر دوش اقتصاد تحریم‌زده ایران می‌گذارد، بلکه پیام روشنی دارد: مدل کنونی توزیع یارانه سوخت، دیگر قابل ادامه نیست. در شرایطی که بیش از نیمی از خانوارهای کشور خودروی شخصی ندارند، اما بار اصلی یارانه بنزین را دولت از جیب بیت‌المال پرداخت می‌کند، این سوال مطرح می‌شود که آیا ادامه این روند، عادلانه، عقلانی و پایدار است؟

برای بررسی این موضوع و واکاوی راهکارهای جایگزین، به سراغ محمد میرزایی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی رفتیم؛ چهره‌ای که با رویکردی روشن و صریح، از لزوم اصلاح فوری سازوکار توزیع بنزین و اجرای طرح اختصاص سهمیه به افراد، نه خودروها، دفاع می‌کند. او از ضرورت عدالت، تجربه‌های موفق داخلی، ظرفیت‌های مغفول‌مانده، و همچنین چالش‌ها و راه‌حل‌های آن سخن می‌گوید.

محمد میرزایی در گفت و گو با قدس آنلاین می‌گوید: امروز دیگر نمی‌توان با آمار و گزارش‌های رسمی، صورت‌مسأله را پاک کرد. وقتی مصرف روزانه بنزین در کشور به ۱۶۵ میلیون لیتر می‌رسد، دیگر نمی‌توان گفت که همه‌چیز تحت کنترل است. این رقم نه‌تنها نگران‌کننده، بلکه به‌وضوح نشانه‌ای از یک بحران پنهان است که در حال آشکار شدن است.

او با اشاره به اینکه بیش از نیمی از خانوارهای کشور خودروی شخصی ندارند، تأکید می‌کند که این جمعیت عظیم، نه‌تنها از یارانه پنهان بنزین سهمی نمی‌برند، بلکه باید دود و آلودگی ناشی از آن را هم تحمل کنند. به گفته او، این یک نابرابری ساختاری است که باید اصلاح شود. «ما نمی‌توانیم به نام عدالت اجتماعی، سیاستی را ادامه دهیم که عملاً به نفع ثروتمندان تمام می‌شود و فشاری مضاعف بر اقشار متوسط و پایین وارد می‌کند.

سرگرمی روز : میرزایی خاطرنشان می‌کند: در سال ۱۳۹۹ ایران موفق شد سه میلیارد دلار بنزین صادر کند؛ اما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که برای تأمین نیاز داخل، ناچار به واردات روزانه بیش از ۱۰ میلیون لیتر بنزین هستیم. وی می‌افزاید: «وقتی کشوری که خود تولیدکننده بنزین است، واردکننده می‌شود، یعنی سیاست‌گذاری‌ها در مدیریت مصرف شکست خورده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: