رونمایی از طرح جدید بنزینی | سهمیه بنزین تغییر کرد؟
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره گواهیهای صرفهجویی، اتصال کارت سوخت به حساب بانکی و تشکیل وزارت انرژی گفت: برای اصلاح بازار انرژی باید بر قانونمداری، شفافیت و اعتماد به سرمایههای مردم تأکید کرد، نه تکرار آزمون و خطا.
مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تبیین سازوکار عادلانه گواهی صرفهجویی پرداخت.
وی درباره انتقاداتی که نسبت به عدالت این گواهیها از سوی برخی کارشناسان و حتی رئیس جمهور مطرح شده، گفت: اساس نظام گواهی صرفهجویی بر مقایسه مصرف خانوار با گذشته است، نه با دیگران. به عبارتی، حتی اگر فردی چند خانه یا خودرو داشته باشد، فقط یک بار میتواند مشمول پاداش صرفهجویی شود و تکرار آن امکانپذیر نیست، مگر با کاهش واقعی مصرف. واحد سنجش باید خانوار باشد. تمامی املاک و اشتراکهای انرژی وابسته به یک خانوار باید تجمیع و تحلیل شود.
از طرفی، برای اقشار کممصرف و محروم که زیر الگو هستند نیز باید سهمیهای عادلانه در نظر گرفته شود تا بتوانند در بازار انرژی مشارکت داشته باشند.
شریعتی با اشاره به طرح تشکیل «وزارت انرژی» نیز گفت: این طرح با حمایت بیش از ۵۰ نماینده و امضای اعضای کمیسیون انرژی به مجلس ارائه شده است. هدف، یکپارچهسازی تصمیمگیری در زنجیره تولید انرژی کشور است. در واقع برق، گاز و نفت حلقههای یک زنجیرهاند که امروز در مدیریت تفکیکشده اداره میشوند. این جدایی به منازعات و ناکارآمدیهای مزمن انجامیده است.
توی تاکید کرد: برق یک صورت جدید از انرژی فسیلی است که باید ذیل صنعت نفت مدیریت شود. وزارت انرژی میتواند این انسجام را برقرار کند و مناقشات میان وزارتخانهها را به حداقل برساند. در مقابل، بخش آب به دلیل ماهیت مستقل و غیرمرتبط با زنجیره انرژی، باید در وزارت جدیدی با محوریت محیط زیست اداره شود.
شریعتی درباره اتصال کارت سوخت به حساب بانکی گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۴، قرار است سهمیه بنزین بدون تغییر قیمت و مقدار، به حساب بانکی مالکان خودرو منتقل شود. این اقدام چند مزیت دارد که شامل تسهیل سوختگیری، جلوگیری از قاچاق و فراهمسازی زیرساخت مبادله سهمیه در آینده میشود. اجرای این طرح از مرداد ۱۴۰۴ هدفگذاری شده است.
وی درباره گلایه صنایع پتروشیمی نیز گفت: در ماده ۱۵ برنامه هفتم به صراحت آمده که صنایع انرژیبر مانند پتروشیمیها میتوانند از محل سود خود در توسعه میادین گازی کشور سرمایهگذاری کرده و در ازای آن خوراک تضمینی دریافت کنند. دولت باید مجوزهای لازم را صادر کند تا این سرمایهگذاریها عملیاتی شود.
شریعتی با اشاره به تعلل دولت در اجرای قوانین مشابه گفت: پتروپالایشگاهها نمونهای از پروژههاییاند که با وجود قانون مصوب، هنوز به مرحله اجرا نرسیدهاند. این تعللها هزینهزا هستند و باید با مدلهایی مانند عرضه سهام پروژه در بورس و تضمین سود و اصل سرمایه مردم، سرمایهگذاری عمومی را به این حوزهها هدایت کرد.
وی در پایان با اشاره به شعار سال مبنی بر «سرمایهگذاری برای تولید» گفت: بزرگترین ظرفیت جذب سرمایه در داخل کشور، پروژههای نفت و گاز هستند. صندوقهای پروژه، شرکتهای سهامی پروژه و تضمین اصل سرمایه از سوی دولت، میتواند اعتماد عمومی را جلب و مشارکت گستردهای ایجاد کند. نقدینگی بالای مردم اگر درست هدایت شود، اقتصاد انرژی کشور را متحول خواهد کرد.
یک نماینده مجلس با اعلام عدم تغییر در قیمت بنزین از احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با همکاری چینیها خبر داد.
وی افزود: طرحی در کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد مبنی بر اینکه بنزین به حساب کارت بانکی واریز شود و کسانی هم که خودرو ندارند از سهمیه سوخت برخوردار باشند در این خصوص هنوز دولت و مجلس به جمعبندی نهایی نرسیدهاند، باید ببینیم در ادامه چه اتفاقی میافتد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هنوز کمیسیون در زمینه تداوم و یا تغییر در شیوه کنونی توزیع سوخت تصمیمی نگرفته گفت: ما ناترازی سوخت داریم و باید به شکلی این ناترازی حل شود، اکنون در حوزه بنزین یارانه و سوبسید داده میشود، بنابراین این روند مصرف به شکلی مدبرانه باید حل و فصل شود تا ضمن رعایت عدالت در توزیع؛ مصرف نیز کنترل شود.
وی با بیان اینکه تصمیم نهایی دولت و مجلس در زمینه بنزین بزودی اعلام خواهد شد، خاطرنشان کرد: قیمت بنزین تغییری نخواهد کرد.
شکراللهی در ادامه به اوضاع ناترازی و تامین برق در تابستان پیش رو اشاره و تصریح کرد: نیروگاههای کشور فرسوده و در واقع از رده خارج هستند و با توجه به کمبود در بخش تولید برق دولت و وزارت نیرو همکاری با کشور چین را برای توسعه تجدیدپذیرها و احداث نیروگاه جدید در دستور کار دارند.
وی بیان کرد: در همکاری مشترک بین شرکتهای داخلی با شرکتهای چینی قرار است ۵ هزار مگاوات تجدیدپذیر مدار شود تا ناتزاری حل شود، در این رابطه مجلس نیز تمام تلاش و همکاری لازم را برای اجرایی شدن این پروژه و حل ناترازی انرژی برق خواهد داشت.
عضو کارگروه هستهای و انرژیهای نو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: وضعیت برق مناسب نیست و خاموشی زیاد است و مشکلات زیادی برای مردم بوجود آمده است، امیدواریم دولت و مردم کمک کنند ناترازی برق در اوج تابستان و پیک مصرف رفع شود.
وی یادآور شد: افزایش تعرفهها تا اندازهای به کنترل مصرف کمک میکند اما راهکار مهمتر اینکه مردم به بهینهسازی و مدیریت مصرف کمک کنند و فرهنگسازی صورت گیرد.
در حالی که گمانهزنیها درباره قیمت بنزین وارداتی داغ شده، اظهارات تازه وزیر نفت نشان میدهد هنوز هیچ عدد رسمی برای نرخ نهایی این سوخت اعلام نشده است.
اقتصاد آنلاین نوشت؛محسن پاکنژاد در حاشیه جلسه اخیر هیئت دولت تأکید کرد: واردات بنزین شامل هزینههایی مانند قیمت خرید، عوارض، حقوق گمرکی و حمل و نقل است و تمامی این موارد باید در محاسبه نهایی لحاظ شود. به گفته او پس از جمعبندی همه هزینهها، قیمت نهایی به مردم اعلام خواهد شد.
این سخنان در حالی مطرح میشود که مشاور مدیرعامل شرکت پالایش و پخش پیشتر از احتمال عرضه بنزین سوپر وارداتی با قیمت بنزین بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان خبر داده بود؛ اما با اظهارات اخیر وزیر نفت، مشخص است هنوز نرخ قطعی و رسمی مشخص نشده و باید منتظر اعلام دقیق ماند.
در کنار وزیر نفت از ادامه طرحهای کیفیسازی در پالایشگاهها خبر داد و گفت: بخشی از تولید داخلی بنزین با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ عرضه میشود، اما با نهاییشدن طرحهای توسعهای، میزان عرضه سوخت با کیفیت بالاتر نیز افزایش خواهد یافت.
قیمت بنزین معمولی آخرین بار در آبان ۱۳۹۸ افزایش یافت و قیمت هر لیتر بنزین سهمیهای ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان معین شد. در سالهای اخیر بارها شایعه افزایش قیمت بنزین منتشر شده اما وزارت نفت تاکید کرده که دولت تصمیمی در این زمینه نگرفته است.
حمیدرضا عزیزی فارسیانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با سایت رکنا از طرحی جدید برای اصلاح نظام توزیع سوخت خبر داد که میتواند تحولی اساسی در مصرف و توزیع بنزین ایجاد کند.
نماینده چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طرح جدید تخصیص یارانه بنزین بر اساس کد ملی، راهکاری جامع برای مقابله با قاچاق سوخت است. آمارهای رسمی نشان میدهد روزانه حدود ۲۵ میلیون لیتر سوخت به صورت غیرقانونی از مرزها خارج میشود که بخش عمدهای از آن ناشی از نقص سیستم توزیع فعلی است.
وی درباره مکانیسم اجرایی طرح توضیح داد: در این سیستم جدید، هر شهروند ایرانی بر اساس کد ملی خود سهمیه بنزین دریافت میکند. به عنوان مثال، برای هر فرد روزانه یک لیتر بنزین با قیمت یارانهای ۳۰۰۰ تومانی در نظر گرفته میشود که در ماه به ۳۰ لیتر میرسد.