پژو ۴۰۸ آماده عرضه شد | معرفی خودرو پژو ۴۰۸ با مشخصات فنی+قیمت

بر اساس تصاویر ارسالی، سدان پژو در جاده های ایران دوباره شکار شده و این خودرو مراحل تست های فنی را پشت سر می گذارد.

کدخبر : 31141
سایت سرگرمی روز :

ظهر امروز خبرنگار آخرین خودرو موفق به ثبت تصاویری از سدان پژو در جاده هراز شده است. قبل تر ما در آخرین خودرو تصاویری از تست های شهری این خودرو را منتشر کردیم و حالا تصاویر جدید نشان می دهد که مراحل تست های جاده ای این خودرو در حال انجام است. این سدان که به طور خاص برای بازار آسیا و چین توسعه داده شده، خط طراحی جدید پژو را در بدنه دارد و نسل دوم ۴۰۸ سدان یا سالون (Saloon) به حساب می آید. نسل اول این خودرو در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و نسل دوم در سال ۲۰۱۴ به عرضه رسید. نسل دوم در این سال ها دو مرحله فیس لیفت را تجربه کرده است و نمونه ای که در تصاویر می بینید، فیس لیفت دوم از سدان ۴۰۸ است که در سال ۲۰۲۲ در چین معرفی شد.

شنیده ها حاکی از آن است که فرداموتور برای مونتاژ این محصول با دانگ فنگ-فوکانگ به توافق رسیده و به زودی شاهد مونتاژ این محصول توسط این مجموعه خواهیم بود. البته این سدان قرار نیست با نشان پژو عرضه شود و برنامه ریزی ها برای ری برند محصول انجام شده و قرار است پژو ۴۰۸ سدان با نام FMC P4 به بازار کشور بیاید. در ادامه با مشخصات فنی این خودرو آشنا خواهیم شد.

زیر کاپوت این سدان یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلند توربوشارژ قرار گرفته که فناوری پاشش مستقیم سوخت یا TGDI را دارد. این موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۷۲ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۵۶ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT (ساخت آیسین) به چرخ های جلو منتقل می شود. مصرف سوخت این خودرو در حالت استاندارد و بهینه در محدوده ۶ تا ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و شتاب کمتر از ۱۰ ثانیه ای را می توان با آن تجربه کرد.

سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع توییست بیم است و در مجموع مشخصات راضی کننده ای را در این سدان می بینیم. اما باید این را هم در نظر داشت که مزیت رقابتی برای این محصول نه مشخصات فنی، نه طراحی و نه امکانات است بلکه نشان مادر یعنی پژو می تواند بازار داغی را برای این محصول رقم بزند.

فردا موتورز می خواهد تا FMC P4 را با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر TGDi به بازار عرضه کند. این پیشرانه ۱۷۲ اسب بخار قدرت را با گشتاور 256 نیوتن متر تولید می کند. همچنین جعبه دنده این محصول پژو از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است که توان را به چرخ های جلو می رساند.

قوای محرکه FMC P4 می تواند شتاب کمتر از ۱۰ ثانیه را برای این سدان داشته باشد و همچنین مصرف سوخت بهینه ۶.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت کند. پژو ۴۰۸ سدان بازار چین به تعلیق جلوی مک فرسون مجهز است و در بخش عقب آن تعلیق نیمه مستقل دیده می شود.

پژو ۴۰۸ سدان در بازار چین امکانات مختلفی دارد. اما آنچه که گفته می شود، فردا موتورز به سراغ نسخه فول آپشن این خودرو نخواهد رفت. FMC P4 فردا موتورز قرار است با امکاناتی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایشگر لمسی، کلاستر دیجیتال، تریم داخلی چرم، گرمکن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک، صندلی های برقی جلو، سنسور نور، سنسور باران و… به بازار ایران عرضه شود.

در نمای جانبی، ۴۰۸ فردا موتور به شکل یک سدان اقتصادی، فاقد پیچیدگی‌های خاص دیده می‌‎شود. رینگ‌های ۱۷ اینچ چندان بزرگ نیستند و خطوط روی بدنه، ساده هستند. بخشی از آینه بغل، پلاستیکی است و صرفا یک زهوار براق کروم برای قاب پنجره‌های استفاده شده تا شاید، زیبایی با کمترین هزینه فراهم کند.

نمای عقب ۴۰۸ سدان به لطف چراغ‌های پیوسته و کاهش وابستگی به ادوات پلاستیکی سیاه، در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر، متحول شده است.  حجم‌دهی بدنه، سادگی در طراحی این خودرو را کاهش داده اما نمی‌تواند مشابه خودروهای چینی موجود در بازار ایران مثل آریزو ۶ یا KMC j7 چشم‌گیر جلوه کند.

ابعاد ۴۰۸ سدان شامل طول ۴,۷۵۰ و عرض ۱,۸۲۰ و ارتفاع ۱,۴۸۸ و فاصله محوری ۲,۷۳۰ میلی‌متر می‌شود. این مدل، اندازه‌ای مشابه چری آریزو ۶ و کرمان موتور KMC J7 دارد.

مشابه دیگر خودروهای خانواده‌ی پژو، سدان ۴۰۸ نیز در تلاش است تا داشبورد پیچیده با خلاقانه ارایه کند. طبیعتا ترکیب نهایی برای این خودرو، تفاوت‌های زیادی با رقبای چینی موجود در ایران دارد؛ اما با کاستی‌هایی نیز همراه است.

سطح داشبورد از پلاستیک سخت ارزان‌قیمت ساخته شده و ظاهرا برای دیگر اجزا شامب یخش میانی نیز، خبری از مواد نرم یا چرم مصنوعی نیست. نمایشگر لمسی و کلیدهای زیر آن، جالب هستند؛ اما محل نصب این مانیتور با خروجی هوای بالای آن که در زمستان، مجاور جریان هوای گرم بخاری خواهد بود، عاقلانه به نظر نمی‌رسد. دیگر نکته‌ی منفی در کابین ۴۰۸ سدان، دسته‌ی دنده‌ی بزرگ سنتی است که از سال‌‌ها پیش در خودروهای چینی با مدل الکترونیک، جای‌گزین شده.

صندلی‌های تمام چرم و نسبتا راحت هستند. پژو ۴۰۸ سدان برای ۴ سرنشین مناسب است اما محیط ساده و کم‌هیجان فراهم می‌کند. صندوق عقب ۴۵۵ لیتر فضای حمل بار دارد که نسبت به ۵۰۰ لیتر سمند و ۵۷۰ لیتر آریزو ۶ جالب نیست.

مشابه بسیاری دیگر خودروهای مونتاژ چین، ۴۰۸ سدان نیز مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو است که مشابه کرمان موتور KMC J7 فناوری TGDi نیز دارد. پژو ۴۰۸ فردا موتور با ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۵۶ نیوتن‌متر گشتاور وارد ایران خواهد شد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه، برای ۴۰۸ سدان پیش‌بینی می‌شود. دیگر مدل ۴۰۸ با موتور ۳ سیلندر ۱/۲ لیتر توربو، ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

هنوز مشخص نیست پژو ۴۰۸ فردا موتور FMC P4 با چه نوع تجهیزاتی وارد شوذ اما احتمالا سرشار از امکانات لوکس و فناوری‌های الکترونیک نخواهد بود. احتمالا دوربین پارک و سنسور عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایشگر لمسی، پنل دیجیتال پشت فرمان، گرمکن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک، صندلی های برقی راننده، پایش فشار باد تایرها و سنسور نور خواهد داشت.

مدل قوی‌تر با گیربکس اتوماتیک و امکاناتی که در بالا گفته شد، برای مشتری چینی معادل ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار هزینه خرید دارد. نرخ دلار آزاد هم‌اکنون از ۱۰۰ هزار تومان گذشته و مشخص نیست ارز دولتی با چه قیمتی در اختیار مونتاژکاران مثل فردا موتور قرار گیرد. بر این اساس، احتمالا پژو ۴۰۸ سدان برای خریدار ایرانی، ۲/۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری خواهد شد.

هم‌اکنون در بازار آزاد برای کرمان موتور KMC J7 قیمت ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان دیده می‌شود. آریزو ۶ جی‌تی، همراه پیشرانه‌ی قوی‌تر و امکانات بیشتر نسبت به پژو ۴۰۸ نیز، هزینه‌ی خرید مشابه KMC J7 دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: