ال 90 ایرانی( پارس نوآ ) آماده عرضه شد +قیمت | معرفی خودرو ال 90 ایرانی با مشخصات فنی

پیش‌فروش اطلس پلاس از سوی سایپا زمستان ۱۴۰۳ انجام شد و موعد تحویل به خریداران، زمستان ۱۴۰۴ خواهد بود.

کدخبر : 29218
سایت سرگرمی روز :

دی‌ماه سال گذشته بود که خبرهایی در مورد سدان جدید پارس خودرو منتشر شد و قرار شد که این خودروساز داخلی در سال ۱۴۰۴ پارس نوآ را به شکل انبوه تولید و عرضه کند.

پارس نوآ در واقع نسخه ایرانی تندر ۹۰ است. این خودرو که از جمله خودروهای قیمت متوسط بازار ایران خواهد بود با چشم‌اندازی طولانی‌مدت، قرار است تا سال ۱۴۰۸ به تولید ۳۲۵ هزار دستگاه برسد.

پارس نوآ مجهز به موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ME۱۶ است که توسط شرکت مگاموتور تولید می‌شود. این موتور، ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۴۲۰۰ تولید می‌کند. همچنین گیربکس آن در فاز اول ۵ سرعته دستی است، که گویا برنامه‌هایی برای نسخه اتوماتیک آن نیز وجود دارد. مصرف سوخت پارس نوآ حدود ۷ تا ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود و وزن خودرو ۱۱۵۵ کیلوگرم اعلام شده که ۴۰ کیلوگرم سنگین‌تر از تندر ۹۰ اصلی است.

با وجود این که پارس نوآ از پلتفرم نسل اول تندر ۹۰ بهره می‌برد، اما با بازطراحی‌هایی در نمای جلو (چراغ‌ها، جلوپنجره، سپر و کاپوت) و عقب (چراغ‌ها و سپر) سعی شده است تا ظاهری متفاوت داشته باشد. نمای جانبی تغییر قابل‌توجهی نکرده و همچنان فرم جعبه‌ای تندر ۹۰ را حفظ کرده است.

همچنین داخل کابین، از داشبورد مشابه تندر پلاس و ساندرو با نمایشگر لمسی، صفحه کیلومتر دیجیتال، سیستم تهویه نیمه‌خودکار، فرمان برقی و غربیلک D شکل استفاده شده است. امکانات رفاهی این خودرو نیز شامل دی‌لایت، اتولایت، دوربین عقب، حسگر پارک، سیستم کنترل پایداری (ESC) و کنترل شروع حرکت در سربالایی است.

قیمت این خودرو هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است ولی با این حال با توجه به قیمت رقبای این خودرو مانند شاهین G و تارا، تخمین زده می‌شود قیمت پارس نوآ بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان در کارخانه و ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد برسد.

ال ۹۰ ایرانی در سالی که به اتمام رساندیم، صاحب اسم جدید شد. خودرویی که در سه، چهار سال اخیر با اسم کادیلا در نمایشگاه‌های جورواجور رونمایی شده بود، سال ۱۴۰۳ به پارس‌آریا تغییر نام پیدا کرد.

ال ۹۰ ایرانی، طبق وعده مدیران پارس‌خودرو در ۱۴۰۴ به تولید انبوه می‌رسد و اگر همه‌چیز مراد میل دوستان جلو رود، نیمه اول سال طلسم ال ۹۰ ایرانی می‌شکند و شاهد اولین عرضه به بازار خواهیم بود.

سال ۱۴۰۲، مدیرانِ آن روزهای پارس‌خودرو برنامه‌ای از روند تولید ال ۹۰ ایرانی تا سال ۱۴۰۸ ارائه دادند. در آن برنامه حجم تولید ال ۹۰ ایرانی در سال ۱۴۰۳ حدود ۴۰ هزاردستگاه عنوان شده بود. یعنی همین سالی که پشت‌سر گذاشتیم و خبری از ورود ال ۹۰ ایرانی به بازار نبود.

آریا هاچبک جدید سایپاست، اما مثل ال ۹۰ ایرانی باید خیلی وقت پیش روانه بازار می‌شد. تولید آزمایشی آریا سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد؛ تقریبا چهار سال قبل! از آن زمان به بعد هر کدام از مدیران سایپا صحبت‌هایی درباره آماده‌سازی شرایط و زیرساخت‌ها برای عرضه آریا به بازار مطرح کردند و حالا قرار است در سال جدید بالاخره شاهد رونمایی رسمی از نسخه هاچبک شاهین باشیم.

خبر عرضه آریا به بازار در سال جدید می‌تواند تفاوت‌هایی با سال‌های قبل داشته باشد. آمارهای جدید نشان می‌دهد در سال گذشته یعنی ۱۴۰۳ دقیقا ۲۹ دستگاه آریا به مرحله تولید آزمایشی رسیده است.

اخبار تاییدنشده از برنامه سایپا برای کنارگذاشتن کوییک حکایت دارد. در توضیح این اخبار آمده که هدف سایپا از این کار ایجاد فضای لازم برای اضافه شدن آریا به خط تولید است.

پژو ۲۰۷ صندوقدار بین تمام مدل‌هایی که به عنوان کاندیدای ورود به بازار اسم برده می‌شود، شانس کمتری دارد. دلیل این ادعا هم به تغییرات مدیریتی ایران‌خودرو برمی‌گردد.

پژو ۲۰۷ صندوقدار زمانی روی میز مدیران ایران‌خودرو آمد که هنوز بحث تغییر مدیریت و واگذاری به خریداران خصوصی مطرح نشده بود. آن روزها یعنی اواسط تابستان ۱۴۰۳ مدیران قبلی ایران‌خودرو همزمان با برگزاری مجمع سالانه از بازگشت ۲۰۷ صندوقدار به خط تولید خبر دادند و زمان احتمالی این اتفاق را نیز نیمه دوم همان ۱۴۰۳ اعلام کردند.

دقیقا همان برهه‌ای که خود مدیران ایران‌خودرو جایشان را به خریداران جدید دادند. از زمانی هم که مدیران جدید روی کار آمده‌اند، اضافه شدن پژو ۲۰۷ صندوقدار به جمع محصولات ایران‌خودرو تایید یا تکذیب نشده.

مدیران سابق ایران‌خودرو پروژه عرضه تارا هیبریدی به بازار را کلید زدند، اما بعد از تغییرات اساسی و بزرگ در ایران‌خودرو، به اولین دست‌پخت مدیران جدید معروف شد.

تارا هیبریدی به همین سادگی به محلی برای دعوای مدیران قبلی و جدید ایران‌خودرو تبدیل شده است. اما سوای این حرف‌ها مدیران ایران‌خودرو ادعا می‌کنند تارا هیبریدی می‌تواند تا ۴۰ درصد در کاهش مصرف سوخت کمک کند.

تارا هیبریدی هم مثل خیلی از ماشین‌هایی که چشم‌انتظارشان هستیم، از برنامه عقب است ولی طبق همان وعده‌های قبلی موعد عرضه تارا هیبریدی به بازار، پاییز ۱۴۰۴ اعلام شده است.

اطلس دنده‌ای اواخر ۱۴۰۲ پا به بازار گذاشت و احتمالا در سال جدید باید منتظر ملاقات با نسخه اتوماتیک باشیم. اطلس پلاس از همه خودروهایی که تا اینجا بررسی کردیم، یک قدم جلوتر قرار دارد و حتی تکلیف قیمت اطلس پلاس هم مشخص شده است.

قیمت اطلس پلاس اتوماتیک در کارخانه توسط سایپا ۵۹۵ میلیون تومان تعیین شده که حدود ۹۲ میلیون تومان از اطلس دنده‌ای بیشتر است. اطلس پلاس نسبت به اطلس دنده‌ای آپشن‌های بیشتری دارد. کروز کنترل، استارت دکمه‌ای و سنسور باران بخشی از امکاناتی است که در نسخه دنده‌ای وجود ندارد و حالا در فهرست امکانات رفاهی اطلس پلاس به چشم می‌خورد.

پیش‌فروش اطلس پلاس از سوی سایپا زمستان ۱۴۰۳ انجام شد و موعد تحویل به خریداران، زمستان ۱۴۰۴ خواهد بود.

اطلس پلاس از حیث اقتصادی در دسته مدل‌هایی مثل ۲۰۷ اتوماتیک قرار می‌گیرد. در بخشنامه پیش‌فروش اطلس پلاس، موعد تحویل به خریداران زمستان ۱۴۰۴ قید شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: