دریافت وام 5 میلیون تومانی با کارت یارانه | 10 میلیون تومان وام نقدی بدون نیاز به ضامن برای یارانه بگیران

بازار شایعه‌سازی درباره وام یارانه هنوز داغ است؛ از وعده دریافت وام 5 میلیون تومانی با کارت یارانه گرفته تا 10 میلیون تومان وام نقدی بدون نیاز به ضامن

کدخبر : 31340
سایت سرگرمی روز :

اخیرا پیامک‌هایی از وام 10 میلیون تومانی یارانه‌بگیران برای شهروندان ارسال شده است. پیامک‌هایی که دست آخر سازمان هدفمندسازی یارانه را ملزم به واکنش کرد.

پیرو اطلاع‌رسانی این سازمان، شهروندان می‌بایست تنها به اخباری که با سرشماره YARANEH-IRI برایشان ارسال می‌شود، اعتماد کنند.

وام یارانه از شایعه تا واقعیت

بازار این قبیل شایعه‌پراکنی‌ها به امروز و دیروز باز نگشته و مسبوق به سابقه است. از قدیم الایام رسم بوده تا در خلال اخبار واقعی، شاهد جولان خبرهای جعلی در رسانه‌ها باشیم. انتشار اخبار مبتنی بر وام یارانه نیز از جمله شیطنت رسانه‌ها محسوب می‌شود.

بدین جهت، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هرگونه اخباری که از درگاهی جز سایت www.hadafmandi.ir و سرشماره YARANEH-IRI منتشر خواهد شد را پیشاپیش تکذیب کرد.

بنابراین، نه اعطای وام 5 میلیون تومانی یارانه‌بگیران که پیش از این تیتر اخبار بود، صحت دارد و نه دریافت وام 10 میلیون تومانی بدون ضامنی که وعده‌اش را شنیده‌اید.

آخرین جزئیات از یارانه اردیبهشت 1404

سامانه هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه رسمی خود در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ اعلام کرد: «یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۷۱ مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری به حساب بانکی ۱۰ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۳۳۳ سرپرست خانوار از دهک‌های اول تا سوم در سراسر کشور واریز شده و قابل برداشت است.»

بر اساس این اطلاعیه، یارانه دهک‌های چهارم تا نهم نیز در روز ۳۱ اردیبهشت ماه جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

همزمان با واریز یارانه نقدی فروردین ۱۴۰۴، افرادی از جمع دریافت‌کنندگان یارانه کنار گذاشته شدند.

 

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در اسفندماه ۱۴۰۳ (مرحله ۱۶۹)، یارانه به ۵۰ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۶۱۰ نفر پرداخت شده بود اما این رقم در فروردین ۱۴۰۴ (مرحله ۱۷۰) به ۴۹ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۹۹۲ نفر کاهش یافته است؛ به این ترتیب یارانه ۴۳۶ هزار و ۶۱۸ نفر در این فاصله حذف شده است که به نظر می‌رسد عمدتاً مربوط به دهک‌های هشتم و نهم باشد.

بودجه کلان یارانه‌های دولتی هر سال میلیاردها تومان است، اما سهم هر خانواده در این دریای پول به قدری کوچک است که تغییری محسوس در زندگی آنها ایجاد نمی‌کند. این تناقض بزرگ در سیاست‌های حمایتی کشور، انتخاب بین پرداخت به همه یا تمرکز بر نیازمندان واقعی را دشوار کرده است. حالا کارشناسان می‌گویند با اصلاح روش هدفمندسازی و تخصیص منابع به دهک‌های پایین، می‌توان اثرات رفاهی یارانه‌ها را به شکل چشمگیری افزایش داد.

 اولین بخش، بودجه عمومی دولت بدون شرکت‌های دولتی است که درآمدها و هزینه‌های سالانه دولت را شامل می‌شود. دومین بخش، بودجه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها است که حدود یک‌ پنجم کل بودجه عمومی را به خود اختصاص داده است.

حدود ۷۰ درصد این بودجه، مستقیماً به صورت یارانه نقدی، یارانه نان و دارو و از طریق نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد به مردم رسیده است. ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز در اختیار شرکت‌های تولید و توزیع انرژی قرار گرفته است.

در حال حاضر، یارانه نقدی سالانه به یک خانواده شهری سه‌نفره در دهک‌های پایین درآمدی حدود ۱۵ میلیون تومان است. این عدد برای خانواده‌های روستایی حدود ۱۱ میلیون تومان محاسبه شده است. در مقابل، هزینه سالانه یک خانواده شهری متوسط در حدود ۳۵۰ میلیون تومان و برای خانوارهای روستایی حدود ۱۹۰ میلیون تومان برآورد شده است.

این ارقام نشان می‌دهند که یارانه‌های پرداختی نسبت به هزینه‌های واقعی خانوارها بسیار ناچیز هستند. البته این یارانه‌ها در کنار کالابرگ و سایر کمک‌های معیشتی می‌توانند تا حدی به کاهش فشارها کمک کنند، اما هنوز دور از انتظارات مردم هستند.

دو سناریو برای توزیع یارانه

دو رویکرد اصلی در توزیع یارانه وجود دارد:

پرداخت هدفمند: در این حالت منابع به دست نیازمندان می‌رسد، اما هزینه شناسایی آنها بالاست.

پرداخت همگانی (درآمد پایه): در این سناریو همه افراد یارانه دریافت می‌کنند، هزینه شناسایی وجود ندارد، اما منابع مصرفی بسیار بیشتر است و بخشی از آن به افراد ثروتمند هم می‌رسد.

حتی کشورهای پیشرفته‌ای مثل سوئیس در سال ۲۰۱۶ این برنامه را رد کردند، چه برسد به کشورهایی مانند ایران که منابع محدودی دارند.

با توجه به گزارش مرکز آمار، مصرف سالانه خانوارهای دهک بالای درآمدی ۱۴ برابر خانوارهای دهک پایین است. این شکاف بزرگ نشان می‌دهد که توزیع یارانه‌ها باید دقیق‌تر و هدفمندتر شود.

بر اساس محاسبات تخمینی، اگر یارانه ۴۰۰ هزار تومانی فعلی به جای پردرآمدها به فقرا داده شود، سهم خانوارهای کم‌درآمد تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، در حالی که تأثیر آن بر خانوارهای پردرآمد فقط ۱.۵ درصد است. در مناطق روستایی این رقم می‌تواند به ۵۰ درصد هم برسد.

امروزه با پیشرفت دیجیتال و امکان جمع‌آوری اطلاعات، شناسایی دقیق نیازمندان امری ممکن است. اگر فایل مالیاتی افراد به درستی به‌روز شود و با فایل‌های رفاهی تلفیق شود، می‌توان یارانه‌ها را با توجه به درآمد واقعی توزیع کرد.

این سیستم نه تنها می‌تواند یارانه‌ها را بهتر توزیع کند، بلکه می‌تواند به اصلاح قیمت بنزین و سایر منابع انرژی هم کمک کند. برای مثال، اگر قیمت بنزین به اندازه ۳۰ هزار تومان افزایش یابد و این مبلغ به صورت مساوی بین مردم تقسیم شود، هر خانواده متوسط می‌تواند حدود ۴۵ میلیون تومان یارانه دریافت کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: