۳ روش برای استعلام کالابرگ/ میزان اعتبار چقدر است؟
سرپرستان خانوار میتوانند از چهار روش رسمی برای استعلام واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند.
سرپرستان خانوار برای اطلاع از میزان اعتبار مرحله سوم یارانه کالابرگ الکترونیکی و وضعیت واریز آن میتوانند از چهار روش رسمی کد دستوری، تماس تلفنی با شماره سامانه، اپلیکیشن شما و پیامک با سرشماره v.refah استفاده کنند.
اعتبار یارانه کالابرگ دهکهای اول تا سوم روز شنبه ۷ تیرماه واریز شد و واریز یارانه کالابرگ دهکهای ۴ تا ۷ از ۱۷ تیرماه آغاز خواهد شد، اما برای استعلام واریز مرحله سوم یارانه کالابرگ چه باید کرد؟
سرپرستان خانوار برای اطلاع از میزان اعتبار مرحله سوم یارانه کالابرگ الکترونیکی و وضعیت واریز آن میتوانند از چهار روش رسمی استفاده کنند:
استعلام واریز کالابرگ الکترونیکی با کد دستوری
۱. کد دستوری USSD: شمارهگیری کد #۱۴۶۳۵۰۰ از طریق تلفن همراه به صورت سریع و رایگان امکانپذیر است.
استعلام واریز کالابرگ الکترونیکی با تماس تلفنی
۲. تماس تلفنی: شماره ۰۲۱۶۳۶۹ سامانه پاسخگویی به سوالات درباره کالابرگ میباشد.
استعلام واریز کالابرگ الکترونیکی با اپلیکیشن شما
۳. اپلیکیشن «شما»: کاربران میتوانند با نصب اپلیکیشن رسمی «شما» جزئیات اعتبار و مصرف کالابرگ خود را مشاهده کنند.
اطلاع از واریز کالابرگ الکترونیکی با پیامک وزارت رفاه
۴. پیامک از سرشماره v.refah: پس از واریز اعتبار، پیامکی حاوی میزان اعتبار به سرپرستان خانوار ارسال میشود. توجه داشته باشید که این پیامک فاقد لینک است و فقط اطلاعات اعتبار را نمایش میدهد؛ از کلیک روی لینکهای مشکوک خودداری کنید.
نکته: به سرپرستان خانوار توصیه میشود برای جلوگیری از کلاهبرداری و سوءاستفاده، تنها از روشهای رسمی فوق برای پیگیری اعتبار کالابرگ استفاده کنند و به پیامکها یا تماسهای مشکوک پاسخ ندهند.
بر اساس اعلام رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از امروز شنبه ۷ تیر ۱۴۰۴ مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی به اجرا درآمد. در این مرحله، حدود ۲۸ میلیون نفر از خانوارهای دهکهای اول، دوم و سوم درآمدی، مشمول دریافت اعتبار خرید ماهانه به مبلغ اعلام شده به ازای هر نفر میشوند. این اعتبار صرفاً برای خرید یازده قلم کالای اساسی در نظر گرفته شده که شامل محصولات پرمصرف نظیر لبنیات، گوشت، حبوبات و روغن است.
مشمولان مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی، افرادی هستند که بر اساس اطلاعات سامانه رفاه ایرانیان، در سه دهک پایین درآمدی قرار دارند. نیازی به ثبتنام مجدد یا مراجعه حضوری نیست؛ اعتبار بهصورت خودکار برای سرپرستان خانوار واریز میشود و به کارت بانکی که یارانه نقدی به آن پرداخت میشود، اختصاص مییابد.
دهکهای اول تا سوم درآمدی (کمدرآمدترین خانوارها)
خانوارهایی که در طرحهای حمایتی نهادهای اجتماعی ثبت شدهاند
خانوادههای دارای افراد دارای معلولیت یا سرپرست زن
خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی
احتمال دارد دهکهای بالاتر در صورت حذف یارانه نقدی، مشمول کالابرگ شوند.
مبلغ کالابرگ الکترونیک چقدر است و چه کالاهایی شامل میشود؟
در مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی، به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان اعتبار اختصاص یافته است. این اعتبار تنها برای خرید ۱۱ قلم کالای یارانهای استفاده است.
نحوه استفاده از کالابرگ الکترونیکی چگونه است؟
خانوارهای مشمول میتوانند با مراجعه به فروشگاههای مجاز طرف قرارداد (اعم از فروشگاههای زنجیرهای و برخی سوپرمارکتها)، تنها با استفاده از کارت بانکی سرپرست خانوار و بدون نیاز به اپلیکیشن یا کارت جداگانه، خرید خود را انجام دهند. مبلغ خرید از اعتبار ماهانه آنها کسر خواهد شد.
در صورتی که خرید بیش از اعتبار ماهانه باشد، مابهالتفاوت آن توسط خریدار پرداخت میشود. همچنین استفاده از کالابرگ محدود به یک نوبت نیست و خانوار میتوانند در چند مرحله، خرید خود را تکمیل کنند.
احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تأیید آغاز مرحله سوم، اعلام کرد:
«پرداخت کالابرگ الکترونیکی اقدامی مؤثر برای حفظ قدرت خرید دهکهای پایین جامعه است. با تسهیل دسترسی به کالاهای اساسی و حمایت هدفمند، تلاش داریم نظام توزیع یارانهها را هوشمندتر کنیم. مشمولان نگران ثبتنام یا نحوه دریافت نباشند؛ همه مراحل بهصورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام میشود.»
وزیرکار با اشاره به اینکه کالابرگ فقط به سه دهک اول اختصاص می یابد گفت:بر این اساس، دهکهای اول تا سوم به ازای هر نفر ۵۰۰هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد.