اقدام بی سابقه مدیر عامل به نفع بازنشستگان تامین اجتماعی | اصلاحات بنیادین شرکتهای زیرمجموعه تأمین اجتماعی به سود بازنشستگان
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر رعایت حقوق بازنشستگان و بیمهشدگان گفت: داراییهای سازمان متعلق به مردم است و ما فقط امانتدار سرمایه نسلی هستیم. ساماندهی شرکتهای تابعه در مسیر حفظ منافع ذینفعان انجام خواهد شد. اصلاحات بنیادین به سود بازنشستگان کلید خورد
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در دورههای مختلف مدیریت کشور، گاهی رویکردهای افراط و تفریط در مواجه با موضوع شرکتها صورت گرفته اما باید ضمن پرهیز از آیندهفروشی و اتلاف داراییهای جمعی به بهانه تامین هزینههای کوتاه مدت، از بنگاهداری و تصدی مستقیم خارج شویم و به سمت سهامداری حرفهای و مدیریت پرتفو حرکت کنیم تا ارزش و سودآوری داراییها را حفظ کنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی؛ مصطفی سالاری در یازدهمین جلسه کمیته اصلاح ساختار بنگاهداری در راستای آئیننامه اجرایی هیات امنا،با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره، نماینده هیات امنا و مدیران شستا، هگتا و جمعی از معاونین و مدیران سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، گفت: سازمان تامین اجتماعی عملا با داراییها و اموالی که متعلق به بیمهشدگان و بازنشستگان است، بنگاهداری میکند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در موضوع ساماندهی شرکتهای تابعه ضمن رعایت دقیق قوانین، متعهد به حفظ منافع و مصلحت کارگران، بیمه شدگان و بازنشستگان هستیم زیرا این داراییها از حق بیمههای پرداختی نسلهای مختلف ایجاد شده و ما امانتدار حق الناس و دارایی ذینفعان هستیم.
وی افزود: کاهش تصدیگری، مشارکت بخش خصوصی، ورود سهام شرکتها به بازار بورس، اعطای مدیریت بهرهبرداری، از جمله روشهای مجاز قانونی و مبتنی بر مدیریت اقتصادی است که برای ساماندهی شرکتها و اصلاح ساختار بنگاهداری قابل ارزیابی است.
سالاری گفت: طبق قوانین بالادستی، در شرکتهایی که سازمان در آنها فاقد مزیت رقابتی یا تخصص مدیریتی باشد، مواردی که سهم مالکیت سازمان بیش از حد مجاز قوانین مربوطه باشد و یا صنایعی که با عدم تمرکز استراتژیک مواجهاند و سازمان در آنها حضور پراکنده و غیرمؤثر دارد، باید از بنگاهداری خارج شویم یا مالکیت خود را به حد قانونی کاهش دهیم.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه رویکرد فعلی مبتنی بر بنگاهداری و تصدی مستقیم در شرکتها، بعضا سازمان را با ریسک بالا، نقدشوندگی پایین، هزینههای سنگین اداره عملیات و گاهی هم خروج از وظایف ذاتی و درگیری با حواشی مختلف مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: تمرکز بر رسالت اصلی سازمان، شفافیت و پاسخگویی بیشتر، حرفهایگرایی و شایستهسالاری در انتخاب مدیران، ارتقاء بهرهوری در داراییهای بیننسلی، چابکی در تصمیمگیری، افزایش بازدهی و سودآوری، بخشی از مزایا و کارکردهایی است که میتواند با ساماندهی شرکتها و اصلاح ساختار بنگاهداری عاید سازمان تامین اجتماعی و ذینفعان آن شود.
نشست مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاریهای رسمی سازمان تأمیناجتماعی در چارچوب جلسات «هماندیشی برای تحولآفرینی» با همراهی جمعی از معاونین و مدیران سازمان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری در این جلسه با تأکید بر تسهیلگری فعالیت کارگزاریها در راستای منافع شرکای اجتماعی، گفت: اصلاح ساختار و نحوه همکاری با کارگزاریهای تأمیناجتماعی باید متناسب با تحولات سازمان به ویژه اجرای طرحهای تحولی بیستگانه صورت گیرد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با بیان اینکه با اجرای بخشی از طرحهای تحولی بیستگانه، تغییر اساسی در حوزه فعالیت کارگزاریهای سازمان تأمیناجتماعی اتفاق خواهد افتاد؛ تصریح کرد: هدف از اجرای طرحهای تحول دیجیتال و هوشمندسازی، عدم مراجعه حضوری مخاطبان تأمین اجتماعی است نه اینکه صرفاً مراجعان و ذینفعان سازمان به جای شعبه به کارگزاری مراجعه کنند.
سالاری با بیان اینکه با انتقال تدریجی خدمات قابل واگذاری به کارگزاریها موافق هستیم، افزود: پیشنهاد میشود که کمیتهای با حضور نمایندگان هیأت مدیره انجمن، در حوزه اصلاح نحوه همکاری با کارگزاریها با لحاظ رویکردهای سازمان در مسیر چابکسازی و تحولات دیجیتال فعال شود.
او همچنین با اشاره به اینکه منصفانه کردن بهای تمام شده ارائه خدمات تأمیناجتماعی در حوزه فعالیت کارگزاریها مورد توجه است؛ توضیح داد: واگذاری خدمات مشاوره حوزه تأمیناجتماعی به کارگزاریهای سازمان مورد موافقت اولیه قرار گرفت و مقرر شد دستورالعمل مربوطه تدوین شود. انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاریهای رسمی تأمیناجتماعی در راستای واگذاری خدمات مشاوره حوزه تأمین اجتماعی به این مراکز، باید طرح سازوکار مشاوره و انواع خدمات مشاور با نرخهای پیشنهادی را به سازمان ارائه دهد.
سالاری افزود: همچنین در تخصیص بازرسی باید سازوکار ارجاع پروندهها با تاکید بر عدم گزینش و احصای پروندهها تدوین شود؛ در این حوزه سرعت رسیدگی، زمان و مسافت، شاخصهای اساسی است.
وی بیان کرد: در حوزه کاری کارگزاریهای تأمیناجتماعی، پروندهها باید به چند سطح تقسیمبندی شود؛ ارزیابی کیفی اقدامات این مراکز نیز بر مبنای قانون، مورد توجه است.
به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی؛ چارچوب اصلاح ساختار، اصلاح قراردادها، وظایف جدید محوله سازمان تأمین اجتماعی به کارگزاریها و ارزیابی اقدامات این مراکز تهیه خواهد شد.
در جریان این جلسه هماندیشی که با حضور مدیرعامل، قائممقام و جمعی از معاونین و مدیران سازمان تأمین اجتماعی و اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاریهای رسمی تأمین اجتماعی برگزار شد، موضوعاتی نظیر فعالیت 280 کارگزاری رسمی تأمین اجتماعی در سراسر کشور، امکان مشارکت این مراکز در تحقق بخشی از طرحهای بیستگانه تحولی سازمان و تمرکز اقدامات کارگزاریها بر رویکردهای جدید سازمان و برخی از مشکلات اجرایی فعالیت کارگزاریها توسط مطرح شد.