جزئیات جدید از دستورالعمل فوقالعاده خاص کارکنان دولت | ادامه فوق العاده خاص کارکنان و معلمان با شرایط جدید
انتشار غیر رسمی پیشنویس «دستورالعمل نحوه برقراری فوقالعاده خاص قانون برنامه هفتم» ابهامات و سوالات بسیاری را در خصوص اجرای فوق العاده خاص به وجود آورده است.
در ادامه به بیان نکاتی در خصوص این پیشنویس خواهیم پرداخت.
تلاش برای عملی کردن راهبردهای انتزاعی مسئولان تصمیمساز در نظام اداری جدای از امکانسنجی و ظرفیتسازی آن به وضوح در تمدیدهای دوساله مجوزهای فوق العاده خاص از طریق دو ابزار نوین در مدیریت دولتی ایران؛ کاملاً مشهود است.
عملکرد دستگاه مشمول به غیر از شرکتهای دولتی در آخرین جشنواره شهید رجایی(ره)
بهرهوری شرکت دولتی بر اساس نتایج سامانه فوریت های اداری (فؤاد)
اخیراً رفیعزاده، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در این خصوص اعلام نمود که وقت گذر از تئوریپردازی است و باید اقدامات عملی داشته باشیم
ولیکن باید منتظر ماند و دید که آیا این تمدیدها هم دستخوش شرایط کلان اقتصادی و سیاسی همچون فوق العاده ویژه مشاغل فناوری و حقوقی، مشمول «تمدیدهای خودکار» خواهد شد.
بر اساس ماده (۷) پیش نویس «دستورالعمل نحوه برقراری فوق العاده خاص قانون برنامه هفتم» در تمدید دوساله پرداخت فوق العاده خاص، سه عامل اساسی به شرح زیر تاثیرگذار هستند:
عملکرد دستگاه مشمول به غیر از شرکتهای دولتی در آخرین جشنواره شهید رجایی(ره) (موضوع آیین نامه اجرایی مواد (۸۱) و (۸۲)قانون مدیریت خدمات کشوری به شماره ٤٤٣٢٧/٤٢٢٥ مورخ ۱۳۸۹.۰۱.۱۴ ) در سطح ضعیف ارزیابی نشده باشد.
بهرهوری شرکت دولتی مطابق با آخرین کارنامه بهره وری شرکت صادره توسط سازمان ملی بهره وری در سطح ضعیف ارزیابی نشده باشد.
پاسخگویی به درخواستها و شکایات شهروندان از دستگاههای مشمول بر اساس نتایج سامانه فوریت های اداری (فؤاد) در سطح «ضعیف» ارزیابی نشده باشد.
تعیین شاخصهای نگهداشت نیروی انسانی در بخش دولتی به پیشنهاد دستگاه و متناسب با میزان اثرگذاری و اهمیت فعالیت کارکنان
کلیگویی در این بخش باتوجه به آنکه بیشترین نوسان امتیازی از کمینه ۲۰۰۰ امتیاز تا بیشینه ۱۲۰۰۰ امتیاز مجموع ۲۵۰۰۰ امتیاز را تعیین میکند و در هر سطح هم این نوسان مشهود است، میتواند نگرانیهای زیادی بابت اعمال سلیقه و یا عدم توانمندی کافی و کارشناسی در کمی کردن شاخصهای کیفی ایجاد کند.
براساس تبصره (۳) ماده (۳) یکی از وظایف دیگر دستگاههای مشمول فوقالعاده خاص، تعیین شاخصهایی برای تقسیمبندی کارکنان به سه دسته اصلی و تصویب آن در شورای راهبری تحول اداری دستگاه اصلی است؛
۲۰ درصد افراد با درجه اثرگذاری اول حداقل ۴۰۰۰ امتیاز و حداکثر ۱۲۰۰۰ امتیاز
۵۰ درصد افراد با درجه اثرگذاری دوم حداقل ۳۰۰۰ امتیاز و حداکثر ۹۰۰۰ امتیاز
۳۰ درصد افراد باقیمانده با درجه اثرگذاری سوم حداقل ۲۰۰۰ امتیاز و حداکثر ۷۰۰۰ امتیاز
تصویب این مورد برای مشمولان تبصره ماده (۲) موضوعیتی ندارد؛
یعنی کارکنان قوه قضائیه و دستگاههای مشمول زیر مجموعه آن،مجلس شورای اسلامی و دستگاههای مشمول زیر مجموعه آن،ستاد کل نیروهای مسلح،مجلس خبرگان رهبری،مجمع تشخیص مصلحت نظام،شورای عالی امنیت ملی،کارکنان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران،سایر نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری،همچنین نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی،کارکنان شهرداریها.
تعریف دستگاه اصلی؛براساس مفاد مندرج در قسمت (هـ) ماده (۱) دستگاههای اصلی عبارتند از؛ نهاد ریاست جمهوری وزارتخانهها و مؤسسات دولتی زیر نظر رئیس جمهور و ستاد سایر دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سایر نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی
تبصره (۳) ماده (۳)؛
دستگاههای مشمول موظف اند شاخص های پیشنهادی خود در خصوص نحوه برخورداری کارکنان از امتیازات موضوع ردیف (۳) جدول فوق را متناسب با میزان ضرورت حفظ و نگهداشت کارکنان مربوطه و با توجه به سطح اثر گذاری و اهمیت فعالیتهای آنها، بازار کار نیروی انسانی و سایر اقتضائات مدنظر، پس از تصویب در شورای راهبری تحول اداری دستگاه اصلی ذی ربط به همراه درخواست برقراری فوق العاده خاص و در قالب جدول پیوست به سازمان ارسال نماید برای مشمولان تبصره ماده (۲) این دستور العمل، اخذ مصوبه شورای راهبری تحول اداری موضوعیت ندارد.
این فرآیند پیچیده میتواند به طور پیشنهادی براساس انواع تقسیمبندی مشاغل و یا ترکیبی از آن باشد؛
۱. بر اساس وظایف و مسئولیتهای دستگاه اجرایی
مشاغل عمومی؛ مشاغلی که به یک دستگاه خاص اختصاص نداشته و در بیش از یک دستگاه شاغل دارد.
مشاغل اختصاصی؛ مشاغلی که صرفاً به یک دستگاه اجرایی اختصاص دارد.
۲. بر اساس سطح تخصص مورد نیاز برای پست
مشاغل تخصصی؛ مشاغلی که در شرایط احراز آن دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی الزامی است.
مشاغل غیر تخصصی؛ مشاغلی که در شرایط احراز آن دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی پیشبینی نشده باشد.
۳. بر اساس سطح تخصص شاغلین
مشاغل بالاتر از کارشناسی
مشاغل هم سطح کارشناسی
مشاغل تا کاردانی
۴. بر اساس وظایف حاکمیتی
مشاغل حاکمیتی؛ نوع وظایف آن در راستای پیشبرد امور حاکمیتی کشور است.
مشاغل غیر حاکمیتی؛ نوع وظایف آن در زمره مشاغل حاکمیتی قرار نمیگیرد مثل مشاغل تصدیگری
۵. بر اساس سطح مدیریت
مشاغل سرپرستی؛ معاون اداره، کارشناس مسئول، رئیس اداره
مشاغل مدیریتی؛ معاون مدیرکل، مدیرکل، معاون سازمان
۶. مشاغل حساس
۷. مشاغل کارگری
و تقسیمبندی موخر که با نگاهی قیاسی (رویکرد کل به جز) در نقطه مقابل نگاه استقرایی (رویکرد جز به کل) بازنگری مشاغل دستگاههای اجرائی آغاز گردیده است.