گام مهم تامین اجتماعی به نفع بازنشستگان تامین اجتماعی + جزییات | خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی
سامانه جامع بازرسی دفاتر قانونی گامی مهم در مسیر تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی محسوب میشود
روشهای کاغذی و دستی باعث طولانی شدن فرآیند، افزایش هزینهها و پراکندگی دادهها می شود و این موضوع نیز هم موجب نارضایتی موسسات حسابرسی و هم کارفرمایان شده است.
امید عسگری، مدیر محصول مالی و دفاتر قانونی سازمان تامین اجتماعی در نمایشگاه الکامپ در مورد چالشهای فعلی فرایند بازرسی دفاتر قانونی گفت: «روشهای کاغذی و دستی باعث طولانی شدن فرآیند، افزایش هزینهها و پراکندگی دادهها شده و این موضوع هم موجب نارضایتی موسسات حسابرسی و هم کارفرمایان شده است.»
عسگری اضافه کرد:«نیاز به سامانه جامع بازرسی دفاتر قانونی از چند جهت ضروری است. به طور مثال، باعث ایجاد شفافیت اداری و اعتماد ذینفعان میشود، بروکراسی و پیچیدگیهای کاغذی و حضوری را کاهش میدهد. همچنین باعث امکان پایش هوشمند و پیشگیری از تخلفات احتمالی میشود».
مدیر محصول سامانه جامع بازرسی دفاتر قانونی در ادامه توضیح داد: این سامانه متشکل از چهار بخش اصلی است و گفت:«بخش اول سامانه شناسایی (خودداری) است که کارگاههایی که نیاز به بازرسی دارند را شناسایی و اطلاعات را به صورت الکترونیک دریافت میکند.
بخش دوم سامانه احاله و تخصیص اتوماتیک است که پروژهها را بر اساس ظرفیت و اولویتها به بازرسها اختصاص میدهد. بخش سوم کاربرگ دیجیتال است که فرمهای کاغذی را حذف و فرایند بازرسی را با استفاده از هوش مصنوعی انجام میدهد. بخش چهارم هم داشبورد مدیریتی است که امکان رصد پروژهها و گزارشگیری برای مدیران در سطوح مختلف را فراهم میکند».
عسگری در بخش دیگر صحبتهای خود با اشاره به جریان کار سامانه گفت: «ابتدا پروژهها شناسایی و ثبت میشوند، سپس اطلاعات مورد نیاز از سازمان و کارفرما دریافت شده، پروژهها تخصیص مییابند و بازرسیها انجام میشود. در نهایت، نتایج در داشبورد مدیریتی قابل مشاهده است».
این مدیر در پایان سخنان خود تاکید کرد: این سامانه، علاوه بر افزایش شفافیت و عدالت اداری، رضایت ذینفعان را نیز به دنبال خواهد داشت و گامی مهم در مسیر تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی محسوب میشود.
سامان سلطانی، مدیر خدمات نرمافزاری حوزه ستادی شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی سازمان تامین اجتماعی، طی سخنانی با عنوان «نظام مالی و هوشمندسازی» در نمایشگاه الکامپ چالشها و راهکارهای نوین مدیریت مالی در سازمانهای بزرگ را تشریح کرد.
او با اشاره به گستردگی ذینفعان سازمان تامین اجتماعی که بالغ بر ۴۰ میلیون نفر هستند، تاکید کرد: «مدیریت حجم بالای تراکنشهای مالی و پیچیدگی فرایندهای مالی در شعب مختلف سراسر کشور از مهمترین چالشهای سازمان است. نبود یک سیستم هوشمند و یکپارچه، ریسک خطاهای انسانی و ضعف در گزارشدهی مدیریتی را افزایش میدهد و برنامهریزی و بودجهبندی را با دشواری مواجه میکند».
سلطانی راهکار ارائه شده برای سازمان تامین اجتماعی را پیادهسازی سیستم مالی یکپارچه مبتنی بر تعهد معرفی کرد و گفت:«این سیستم امکان ارائه تصویر دقیق مالی، برنامهریزی و بودجهبندی موثرتر، افزایش شفافیت، کنترلهای داخلی و نظارت دقیق را فراهم میکند».
او ادامه داد:«در سیستمهای مالی تعهدی، ثبت اسناد میتواند قبل از وقوع رویداد مالی صورت گیرد. به عنوان مثال، ارائه خدمات درمانی قبل از دریافت وجه از کارفرما، به صورت تعهد مالی در سیستم ثبت میشود. این مکانیزم موجب کاهش دخالت انسانی و ایجاد پروتکل مالی مشترک بین سامانهها میشود و امکان مدیریت دقیق بیش از ۳۰۰ خدمت سازمانی را فراهم میآورد».
سلطانی درباره این سیستم مالی اضافه کرد: «یکی از اجزای کلیدی سیستم مالی جدید، دفتر کل یا جنرال لجر (GL) است که به صورت متمرکز تصمیمات مالی را مدیریت میکند و امکان اجرای خودکار تراکنشها و اصلاح خطاها را فراهم می کند. این سیستم همانند بانکداری متمرکز عمل کرده و ثبت تمام رخدادهای مالی و ریز جزئیات دادهها را امکانپذیر میکند، از جمله محاسبه بهای تمامشده خدمات و استخراج گزارش های مدیریتی به صورت داینامیک و لحظهای است».
وی در بخش دیگر صحبتهای خود ادامه داد:«از نظر فنی، این سامانه بر پایه معماری مایکروسرویس طراحی شده و مقیاسپذیری بالا دارد. در اسناد مستمری هر دوره، بالغ بر ۱۲۰ میلیون رکورد مالی پردازش میشود که سیستم توان پاسخگویی به این حجم بالا را دارد».
سلطانی در پایان سخنرانی خود با اشاره به برنامههای آتی سیستم مالی گفت:« از جمله اتصال به ابزارهای هوش مصنوعی برای تحلیل صورتهای مالی، رتبهبندی شعب، کشف تقلب، حسابرسی پیشرفته و پیشبینی بودجه، شامل برنامههای این سیستم مالی میشود. همچنین بهرهگیری از هوش مصنوعی، امکان تصمیمگیری دقیق و بهینه برای آینده مالی سازمان را فراهم خواهد کرد».