جزئیات جدید از فوق العاده خاص و ویژه فرهنگیان | افزایش حقوق معلمان و فرهنگیان بازنشسته تا سقف ۱۴ میلیون تومان
موضوع فوق العاده ویژه فرهنگیان یکی از مهمترین مطالبات معلمان و کارکنان آموزشوپرورش در سالهای اخیر بوده است. این مطالبه با هدف بهبود وضعیت معیشتی و جبران بخشی از شکاف درآمدی فرهنگیان با سایر کارکنان دولت مطرح شده و اکنون در سال ۱۴۰۴ بار دیگر در دستور کار دولت و وزارت آموزشوپرورش قرار گرفته است.
وزیر آموزشوپرورش در اظهاراتی اعلام کرده بود که فوقالعاده خاص در چارچوب برنامه هفتم توسعه و با اختیار دولت طراحی شده است. او گفته است که این امتیاز میتواند متناسب با شغل و شرایط هر معلم بهصورت متفاوت تعیین شود.
جزئیات جدید از فوق العاده ویژه فرهنگیان
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در تازهترین اظهارات خود درباره فوقالعاده ویژه فرهنگیان ۱۴۰۴ گفت:
میانگین فعلی دریافتی معلمان از محل فوقالعاده ویژه حدود ۲۱ درصد است.
هدفگذاری برای افزایش این رقم به ۳۵ درصد و حتی در صورت تأمین منابع مالی تا ۵۰ درصد خواهد بود.
اجرای این طرح نیازمند هماهنگی کامل با سازمان برنامه و بودجه است تا بار مالی آن تأمین شود.
به گفته وی، این موضوع همزمان با بررسی طرح طبقهبندی مشاغل در آموزشوپرورش دنبال میشود که پس از سالها وقفه، اکنون مراحل نهایی خود را طی میکند.
فوق العاده ویژه فرهنگیان ۱۴۰۴ و طبقهبندی مشاغل
یکی از مهمترین بخشهای اصلاح حقوق معلمان، طرح طبقهبندی مشاغل در آموزشوپرورش است. این طرح که بیش از یک دهه به حالت تعلیق درآمده بود، اکنون با پیگیری جدی در حال بررسی است .
کارشناسان معتقدند همزمانی اصلاح طبقهبندی مشاغل و افزایش فوقالعاده ویژه، میتواند نقش مهمی در بهبود وضعیت دریافتی فرهنگیان و ایجاد عدالت بیشتر در نظام پرداخت حقوق ایفا کند.
افزایش فوقالعاده ویژه فرهنگیان چه تأثیری دارد؟
افزایش فوقالعاده ویژه فرهنگیان ۱۴۰۴ علاوه بر ارتقای سطح حقوق، تأثیر مستقیمی بر انگیزه کاری و رضایت شغلی معلمان خواهد داشت. بسیاری از فرهنگیان سالهاست خواهان اصلاح نظام پرداخت و کاهش فاصله حقوقی خود با سایر کارکنان دولت هستند.
افزایش این فوقالعاده میتواند:
بخشی از فشار اقتصادی ناشی از تورم بر خانوادههای فرهنگیان را کاهش دهد.
به ارتقای کیفیت آموزش از طریق بهبود شرایط معیشتی معلمان کمک کند.
موجب همسانسازی نسبی دریافتیها در مقایسه با سایر بخشهای دولتی شود.
چالشهای اجرای فوقالعاده ویژه فرهنگیان
هرچند خبر افزایش فوقالعاده ویژه فرهنگیان باعث امیدواری در جامعه فرهنگیان شده است، اما برخی موانع جدی نیز وجود دارد:
تأمین بار مالی: افزایش این فوقالعاده به بیش از ۳۵ یا ۵۰ درصد، نیازمند بودجه قابل توجهی است.
هماهنگی بین دستگاهها: اجرای این طرح مستلزم همکاری تنگاتنگ بین وزارت آموزشوپرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی است.
پایداری منابع مالی: نگرانی اصلی فرهنگیان این است که این افزایشها مقطعی نباشد و در سالهای آینده نیز استمرار داشته باشد.
به گفته کارشناسان و فعالان صنفی، اگر فوقالعاده خاص به شکل معقول و شفاف محاسبه و اجرا شود، میتواند رقمی بین ۲ تا ۱۴ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه کند.
این مبلغ در بسیاری از موارد میتواند بخشی از کسری معیشتی معلمان را جبران کند، اما هنوز این افزایش کافی نیست تا مشکلات ساختاری حقوق فرهنگیان را برطرف نماید.
برخی معلمان در شبکههای اجتماعی گفتهاند که اگر فوقالعاده خاص دیرتر یا ناقص اجرا شود، بهطور موقت اثر مثبت دارد ولی تأثیر بلندمدت آن کمتر خواهد بود. این زبان انتقاد نشاندهنده شک و تردید میان فرهنگیان نسبت به وعدههاست.
وزیر آموزش و پرورش پیشتر اعلام کرده بود : «بر اساس قانون خدمات کشوری، امکان اعمال فوقالعاده خاص تا ۵۰ درصد برای مشاغل خاص، از جمله معلمان، وجود دارد که ۲۵ درصد آن برای مشاغل خاص پیشبینی شده است.» وی افزود که در دوره سرپرستی خود، فوقالعاده ویژه معلمان را از ۱۲ به ۲۷ درصد افزایش داده و اکنون با پیگیریهای مستمر در مجلس، دولت و قوه قضاییه، به دنبال رفع موانع و اعمال این مزایا است. کاظمی توضیح داد که در سال ۱۴۰۱، به دلیل اجرای رتبهبندی، آموزش و پرورش از اعمال فوقالعاده ویژه محروم شده بود، اما با دفاع از حقوق معلمان، این محدودیت برداشته شد.