تغییر قوانین بازنشستگی بر اساس معیار جدید | اعلام جزییات سوابق و افزایش سنوات برای بیمهشدگان تامین اجتماعی
شرایط جدید بازنشستگی اعلام شد.
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی با تشریح تغییرات قوانین بازنشستگی در چارچوب قانون برنامه هفتم پیشرفت اعلام کرد: بیمهشدگانی که کمتر از ۱۵ سال سابقه دارند، از این پس تنها با تکمیل ۳۵ سال سابقه بیمهپردازی میتوانند بازنشسته شوند. این تغییرات با هدف اصلاح پارامتریک قوانین بازنشستگی و واقعیسازی شرایط بازنشستگی اعمال شده است.
بشیر عمرانی، مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی، گفت: بر اساس قانون برنامه هفتم پیشرفت، بیمهشدگانی که کمتر از ۱۵ سال سابقه دارند، تنها با تکمیل ۳۵ سال سابقه بیمهپردازی بازنشسته خواهند شد.
او افزود: این تغییرات با هدف اصلاح پارامتریک قوانین بازنشستگی و متناسبسازی شرایط بازنشستگی با واقعیتهای اقتصادی و جمعیتی کشور اعمال شده است.
به گفته عمرانی، برای بیمهشدگانی که بیش از ۲۸ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، شرایط بازنشستگی بدون تغییر باقی میماند. اما برای سایر گروهها، سنوات بیمهپردازی بهصورت پلکانی افزایش مییابد:
سابقه ۲۵ تا ۲۸ سال: ۲ ماه به ازای هر سال کسری
سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال: ۳ ماه به ازای هر سال کسری
سابقه ۱۵ تا ۲۰ سال: ۴ ماه به ازای هر سال کسری
این افزایش سنوات تا زمان احراز شرایط بازنشستگی محاسبه و به سابقه بیمهپردازی افراد اضافه میشود.
مدیرکل نامنویسی سازمان تأمین اجتماعی درباره نحوه ثبت سوابق بیمهای توضیح داد: مطابق ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی، همه افرادی که در برابر دریافت مزد یا حقوق کار میکنند، مشمول این قانون هستند.
مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به این سئوال که سوابق بیمه ای ازچه زمانی و با استناد به چه مواردی انجام می شود؟ گفت: مطابق ماده ۴ قانون تامین اجتماعی و اصلاحات بعدی آن افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می کنند مشمول قانون تامین اجتماعی محسوب می شوند.
وی افزود: بنابراین پس از ارسال لیست پرداخت حقوق و کارکرد این افراد توسط کارفرمایان و انجام محاسبات بیمه ای، سوابق مربوطه احصا و در پرونده بیمه شده ثبت می شود.
عمرانی تصریح کرد: همچنین در فرایند بازرسی های کارگاهی سازمان تامین اجتماعی در صورت مشاهده و ثبت اطلاعات کارکنان کارگاه توسط بازرسین سازمان سوابق مربوطه پس از طی مراحل قانونی محاسبه و تخصیص می یابد. ضمن اینکه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و متقاضیان پرداخت بیمه اختیاری نیز می توانند با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه نسبت به ایجاد سوابق پرداخت حق بیمه برای خود اقدام کنند.
وی در پاسخ به این سوال بیمه شدگان برای مشاهده سوابق خود چه اقدامی می توانند، انجام دهند؟ گفت: همه بیمه شدگان و مخاطبان سازمان می توانند درصورت ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی WWW.Es.tamin.ir از طریق بخش خدمات سابقه درگاه مذکور نسبت به مشاهده و بررسی سوابق خود اقدام و درصورت نیاز و هر گونه مغایرت اعتراض خود را ثبت کنند.
مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: این سازمان از سال ۱۴۰۳ در راستای احقاق حقوق بیمه شدگان و جلوگیری از فرار بیمه ای کارفرمایان و همچنین واقعی سازی دستمزدهای مبنای پرداخت حق بیمه و صحت عنوان شغلی درج شده در لیست های پرداخت حق بیمه ماهیانه پیامک اطلاعات رسانی اقلام سابقه شامل میزان کارکرد، دستمزد و عنوان شغلی بیمه شدگان به آنها ارسال می کند.
وی افزود: در صورت وجود مغایرت بیمه شدگان با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی یا شعب این سازمان اطلاع رسانی کنند تا پیگیری های لازم از سوی این سازمان برای اصلاحات صورت پذیرد.