خبر فوری سازمان هدفمندسازی یارانهها درباره ثبت شماره حساب
مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانهها اظهار کرد: دیگر برای جداسازی یارانهها نیازی به مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ نیست.
مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانهها اظهار کرد: دیگر برای جداسازی یارانهها نیازی به مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ نیست.
بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانهها پیامک ارسال شده برای ثبت شماره حساب هیچ ارتباطی به قطع یارانهها ندارد و از این پس قرار است خدمات مربوط به جداسازی یارانهها غیرحضوری شود.
سازمان هدفمندسازی یارانهها در سالهای اخیر برای سادهتر کردن فرایندهای مربوط به یارانهبگیران، سامانهای یکپارچه و آنلاین راهاندازی کرده است که بهطور رسمی با نام «سیمین» شناخته میشود. این پلتفرم در واقع مرکز مدیریت اطلاعات یارانهای میلیونها خانوار ایرانی محسوب میشود و تمام کارهای مربوط به حساب بانکی، ساختار خانوار، کالابرگ و سوابق واریزی را در یکجا جمع کرده است.
در این مقاله بخشهای مختلف سامانه سیمین ازجمله اصلاح اطلاعات اعضای خانوار، اعلام شماره حساب بانکی برای دریافت یارانه و موارد دیگر را آموزش میدهیم.
نکات مهم درمورد سامانه سیمین؛ مراقب کلاهبرداران باشید
بهخاطر موج کلاهبرداریهای پیامکی و سایتهای جعلی، برای ورود به سامانهی سیمین حتماً از آدرس simin.hadafmandi.ir استفاده کنید.
هر پیامکی که از سرشمارهای غیر از YARANEH-IRI برایتان آمد یا لینکی غیر از آدرس بالا داد، مستقیم پاک کنید. کلاهبردارها این روزها خیلی فعال هستند و باید نهایت دقت را بهخرج دهید.
چطور وارد سامانه سیمین شویم و ثبتنام کنیم؟
برای ورود و استفاده از سامانه سیمین مراحل زیر را دنبال کنید:
مرورگر را باز کنید و به simin.hadafmandi.ir بروید.
شماره موبایلی را که قبلاً در پروندهی یارانه یا حمایتیتان ثبت کردید، وارد کنید. همچنین باید کد امنیتی حساب به حروف بزرگ و کوچک را در فیلد دوم وارد کنید.
کد تأیید ۵ یا ۶ رقمی را که به همان موبایل میآید، وارد کنید.
اکنون وارد پنل شخصیتان شدید.
خدمات سامانه سیمین چیست؟
سامانه سیمین خدمات مختلف مرتبط با یارانه را به مردم ایران ارائه میدهد. در ادامه این خدمات را معرفی میکنیم.
۱. ثبت و تغییر حساب بانکی یارانه
میتوانید شماره شبا جدید حساب بانکی خود را در بخش «تغییر اطلاعات حساب بانکی» در سامانهی سیمین وارد کنید. این پلتفرم بهصورت لحظهای با بانک مرکزی بررسی میکند که حساب شما فعال باشد، بهنام سرپرست خانوار باشد و مشترک یا حقوقی نباشد.
اگر همهچیز درست باشد، از ماه بعد یارانه به حساب جدیدی که در سامانه سیمین وارد کردهاید، واریز خواهد شد.
۲. مشاهده ساختار خانوار (بهروز با ثبت احوال)
اتصال مستقیم سامانه سیمین به ثبت احوال باعث میشود هر تغییری (ازدواج، طلاق، فوت، تولد، جدایی اعضای خانوار و...) بلافاصله در این پلتفرم هم اعمال شود. دیگر لازم نیست دنبال کاغذ و مراجعهی حضوری باشید و همهچیز آنلاین و لحظهای است.
۳. درخواست کالابرگ الکترونیکی (طرح فجرانه یا هر طرح دیگری)
اگر میخواهید بخشی از یارانهتان را بهجای پول نقد به شکل اعتبار خرید کالا بگیرید، باید این مورد را در بخش درخواست کلابرگ الکترونیکی ثبت کنید.
۴. سوابق کامل واریز یارانه
در بخش سوابق کامل واریز یارانه در سامانه سیمین میتوانید مبالغی را که تحتعنوان یارانهی ماهانه به حساب بانکی شما واریز شده است، بهطور دقیق با جزئیات مشاهده کنید. ازجملهی این اطلاعات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
دقیقاً چه ماهی، چه روزی و چه مبلغی به حساب شما واریز شده است
اگر پولی نیامد، دلیلش چیست (مثلاً حساب اشتباه، مسدودی یا عدم احراز مالکیت)
تمام درخواستها و تغییراتی که قبلاً ثبت کردید
آموزش تغییر شماره شبا در سیمین
برای تغییر شماره حساب بانکی خود و وارد کردن شماره شبا جدید در سامانه سیمین مراحل زیر را دنبال کنید:
وارد پنل خود در سامانه سیمین شوید و سپس گزینهی «ثبت یا تغییر شماره حساب بانکی» را کلیک کنید.
در این مرحله شماره شبا را وارد و صبر کنید تا سامانه اطلاعات حسابتان را ازطریق بانک مرکزی بررسی کند.
اگر نتیجهی بررسی شماره شبا در سامانه سیمین سبز شد، دکمهی «ثبت نهایی» را بزنید.
کار تمام است و از دورهی بعدی یارانه به حساب جدید شما واریز خواهد شد.
بخش ساختار خانوار چه چیزهایی نشان میدهد؟
در سامانهی سیمین بخشی برای ساختار خانواده وجود دارد که لیست کامل اعضای فعلی خانوار را نشان میدهد.
بخش اصلاح و مشاهده اعضای خانوار در سامانه سیمین
در این بخش اطلاعات زیر قابل مشاهده هستند:
مشخصات سرپرست خانوار
تاریخچهی تمام تغییرات (اعضای خانوار چه زمانی اضافه یا کم شدهاند)
وضعیت تشکیل خانوار جدید (مثلاً بعد از ازدواج فرزندان)
چرا گاهی سامانه سیمین کند میشود یا خطا میدهد؟
افراد زیادی برای ورود به سامانه سیمین با مشکل مواجه میشوند. برای استفاده از سامانه سیمین ابزار فیلترشکن خود را خاموش کنید و اگر مشکل پابرجا بود، احتمالاً:
همزمان میلیونها نفر بعد از ارسال پیامک اطلاعرسانی وارد سامانه شدهاند.
تیم فنی درحال بهروزرسانی یا تست نسخهی جدید است.
زیرساخت سامانه سیمین درحال ارتقاء است.
مشکلات فوق معمولاً چند ساعت طول میکشد و پس از آن سامانه دردسترس خواهد بود. کافی است کمی صبر و دوباره امتحان کنید.
سامانه سیمین درحالحاضر بهترین و امنترین راه برای مدیریت همهی امور یارانهای است. با ورود ساده، دیگر لازم نیست نگران اشتباه حساب، تغییر اعضای خانوار یا جاماندن از کالابرگ باشید. فقط یادتان باشد که آدرس رسمی و سرشمارهی معتبر را هیچوقت فراموش نکنید و مراقب پیامکها و سایتهای ناشناس و جعلی باشید.