فوری؛ خبر رسمی از رقم عیدی امسال بازنشستگان و کارکنان دولت و فرهنگیان
میزان عیدی امسال بازنشستگان و کارکنان دولت مشخص شد
پورمحمدی:میزان عیدی پایان سال کارکنان مبلغ ۴/۵میلیون تومان برای متاهلین ۱/۵میلیون تومان بیشتر و به ازای هر فرزند ۵۰۰هزارتومان که با حقوق بهمن ماه ۱۴۰۴واریز خواهد شد.
ئیس سازمان برنامه و بودجه جزئیاتی از افزایش حقوقها در سال جاری را بیان کرد.
حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تقریبا بازنشستگان با توجه به متناسب سازی، چیزی حدود ۳۶ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.
وی افزود: کارمندان دولت با عیدی و پاداش حدود ۲۵ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.
او ادامه داد: افراد تحت پوشش کمیته امداد تقریبا حدود ۳۳ درصد افزایش دریافتی خواهند داشت. افراد تحت پوشش بهزیستی ۳۹ درصد افزایش دریافتی دارند. به تمام مادرانی که وضع حمل میکنند، دو میلیون ماهیانه دریافت میکنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: بحث رتبهبندی معلمان را فارغ از این افزایشها انجام دادیم. جداگانه برای خانوارهای ضعیف از طریقهای مختلف ردیفهایی قرار دادیم تا آنها را حمایت کنیم.
با تمام وجود بحث فشار مسائل معیشتی روی دوش مردم را میبینیم و حس میکنیم، گرانیهایی که باعث دل نگرانی مردم است را با تمام وجود حس میکنیم و قابل انکار نیست. وقتی که ما بودجه را مینوشتیم چه در کلمه و حکمی مینوشتیم یا عددی که تنظیم میکردیم همواره نگران بودیم که چگونه تنظیم کنیم که در این شرایط سخت منابع محدود دولت بتواند به معیشت مردم کمک کند. در این حال محدودیتهای جدی هم داشتیم، یعنی اگر میخواستیم منابع موهوم را در بودجه بیاوریم، یعنی چاپ پول و تورم ممکن بود به رقمی برسد که مردم عاصی شوند. مجبور بودیم این منابعی که داریم حداکثر آن را برای معیشت مردم ببریم و از ابتکاراتی استفاده کنیم که کارمند دولت یا بازنشسته یا اقشار خیلی ضعیف آسیب شان کمتر شود. در مورد کارمندان دولت، درست است تورم بالا است، ما فقط ۲۰ درصد رشد داریم، ولی کاری که کردیم معافیت مالیاتی را به جدیت بالا بردیم. به شیوهای که معافیت مالیاتی ما ۲۴ میلیون تومان بود، الان روی ۴۰ میلیون تومان بردهایم، الان تقریباً تمام معلمها از معافیت مالیاتی برخوردار هستند. یعنی آن میزانی که از حقوق شان بابت مالیات تا الان کسر میشد این مثل افزایش حقوق است و به این شیوه جبران کردهایم. تقریباً ۷۰ درصد از کارمندهای دولت زیر ۴۰ میلیون تومان حقوق دارند، بنابراین از طریق معافیتهای مالیاتی مورد حمایت قرار گرفتهاند. از ۴۰ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان را فقط ۱۰ درصد افزایش مالیات درنظر گرفتهایم، درحالی که در سالهای قبل مالیات خیلی بیشتر بود. از ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان را ۲۰ درصد مالیات درنظر گرفتهایم؛ بنابراین سعی کردهایم آنهایی که یک مقدار دریافتی بیشتری دارند، مالیات را از آنها بگیریم، ولی پاینی را معافیت جدی بدهیم، چون مناسب هم نبود از افراد این مالیات را بگیریم و دوباره برگردانیم و به شیوههایی که باعث کسری بودجه هم میشد، بخواهیم پرداخت کنیم. در مورد بازنشستگان واقعاً این و مشکلات را داریم و با مشکلاتی که دارند آشنا هستیم، کاری که بود سال سوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان را انجام دادیم. یعنی تقریباً بازنشستگان چیزی حدود ۳۶ درصد از حقوق شان افزایش پیدا میکند، کارمندهای دولت با عیدی و پاداش و مواردی که دریافت میکنند چیزی حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا میکند و با آن معافیت مالیاتی بخشی از این نگرانیها جبران میشود. درکنار این فقط کارمندان دولت نبودند که دچار تنگنای معیشتی هستند، افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند، اینها را سعی کردیم رشدی حدود ۳۳ درصدی بدهیم. آنهایی که تحت پوشش بهزیستی هستند، بخصوص معلولین عزیز رشدی حدود ۳۹ درصد بدهیم تا بتوانیم یک مقدار عدالت را با توجه به وضعیت زندگی آنها جبران کنیم. برای تمام مادرانی که وضع حمل میکنند غیر از مواردی که عرض کردم و یارانههایی که داده میشود، ماهیانه ۲ میلیون تومان به هر کدام پرداخت میشود و مستقیماً به حساب مادر واریز میشود که بتوانند هزینههایی که در دوران کودکی فرزندان شان دارند تا حدی بتوانند جبران کنند. بحث رتبه بندی معلمها را جداگانه رقمی مورد نیاز داشت و طبق قانون باید انجام میدادیم که فارغ از این افزایشها این کار انجام شد. در حوزه کمک تغذیه برای دانش آموزانی که در مناطق محروم هستند، سعی کردهایم آنها را به یک رشد مناسبی بدهیم. کودکانی که از تحصیل بازماندهاند، بخصوص در استانهایی مثل سیستان و بلوچستان به صورت ویژه دیدیم که بتوانیم تحت پوشش ببریم و اعتبارات آنها را ۵۰ درصد افزایش دادهایم. آموزش و پرورش استثنایی را ۳۰ درصد افزایش دادهایم. برای تأمین شیر در مدارس ۷۷ درصد افزایش دادهایم. اینها به نحوی هزینههای خانوار است، چون میدانستیم خانوار نمیتواند اینها را تأمین کند و اقشار ضعیفی هستند، بنابراین سعی کردهایم جداگانه برای آنها ردیفی قرار بدهیم و افزایش بدهیم که آنها را حمایت کنیم. موارد دیگر مثل تأمین کاغذ برای کتابهای درسی یا ایاب و ذهاب دانش آموزان بخصوص در مناطق محروم و مدارس شبانه روزی در وضعیت نامناسبی هستند اینها را ۴۸ درصد رشد دادهایم. هزینههایی که در حوزه بهداشت و درمان است هم همینطور؛ بنابراین سعی کردهایم با همین منابع محدود حسن سلیقهای باشد، درست است رقم افزایش پیدا نکرد، در جاهایی که آسیب کشور بیشتر است و همه مردم هم میپذیرند که در این شرایط سخت آنهایی که بیشتر آسیب میبینند را مورد حمایت قرار بدهیم، بنابراین جهت گیری بودجه یک مقداری به آن سمت رفت تا بتوانیم با یک انسجام جمعی و با یک دلسوزی برای همه، این منابع محدود را طوری تنظیم کنیم که آن هموطنان ما که در منطقه دوری است و سوءتغذیه دارد یا اینکه امکان درس خواندن ندارد یا مشکل معلولیت دارد، این موارد را بتوانیم یک مقداری نسبت به بقیه افزایش بیشتری بدهیم.
سؤال: طبق قانون مگر میزان افزایش حقوقها براساس نرخ تورم نباید باشد؟
پورمحمدی: آن چیزی که قانون گفته است و چند جا هم روی آن قید نوشته است، گفته است متناسب با تورم، نه منطبق با تورم. دوم اینکه گفته است هزینه را مکلف هستید براساس منبع ات انجام بدهید که دولت براساس منابعی که دراختیار دارد باید پرداخت کند. اگر دولت به این قیدی که قانونگذار گذاشته است و قانون را توجه نکند یعنی باید پول چاپ کند، یعنی باید تورم سنگینی را به مردم تحمیل کند. یعنی یک لیوان آب را به قیمت ۱۰۰ تومان به مردم میدهید، بعد میگویید ۱۰۰ تومان هم حقوق میدهم، ولی پول چاپ میکند قیمت لیوان ۲۰۰ تومان میشود ولی حقوق مردم ۱۱۰ تومان میشود. این روش روش مشفقانهای نیست، ممکن بود کسی برای تظاهر بگوید خب خیال تان راحت باشد من این کار را انجام میدهم، ولی همان قانونی که گفته است باید متناسب ببرید گفته است باید در حد منابعی که دارید، کل منابع کشور که امکان دستیابی برای آن بود این بود مگر اینکه رفتار غیراخلاقی با کسری بودجه و با تورم این کار را کند که به نظر من تصدیق میفرمایید این رفتار رفتار خیرخواهانهای نیست که کشور را به موج گرانی سنگینی بیندازیم.