مصرف این دانه تا 100 سال پیش قاتل بیماری قند خون محسوب می شده است

مصرف روغن سیاه دانه در برنامه غذایی در کاهش قند خون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مؤثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می کند.

کدخبر : 7976
سایت سرگرمی روز :

مصرف روغن سیاه دانه در برنامه غذایی در کاهش قند خون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مؤثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می کند.

خواص روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه از جمله روغن‌هایی است که عوارض بسیار کمی در مصرف آن گزارش شده و دارای فواید و ویژگی‌های بی شماری است. از جمله خواص روغن سیاه دانه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1- برطرف کننده مشکلات پوستی

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی خود ایمنی شایع است که می‌تواند موجب خارش و التهابات دردناک شود. در مطالعاتی مشخص شد که استفاده موضعی از روغن سیاه دانه بر روی پوست باعث افزایش محافظت از پوست در برابر آسیب‌های اشعه آفتاب، آلودگی‌های محیطی و کاهش علائم پسوریازیس می‌شود. در مطالعات متعدد دیگری مشاهده شد که استفاده موضعی و خوراکی از روغن سیاه دانه این اثر را بیشتر می‌کند.

در بسیاری از این مطالعات، مشخص شده است که روغن سیاه دانه به صورت موضعی در درمان آکنه ولگاریس خفیف یا متوسط مؤثر است و التهاب و ضایعه‌های پوستی را تا حدودی از بین می‌برد. علاوه بر این مشخص شده است که عوارض جانبی آن نسبت به سایر داروها و محصولات شیمیایی بسیار کمتر است.

از دیگر مشکلات پوستی، ویتیلیگو نوعی اختلال کاهش رنگدانه‌های پوست است که می‌تواند مشکلات روانی قابل توجهی در اکثر بیماران ایجاد کند. در مطالعات مشاهده شده است که روغن سیاه دانه که به صورت موضعی یا خوراکی استفاده می‌شود به کاهش ضایعات ویتیلیگو کمک چشم‌گیری می‌کند.

2- کنترل دیابت و تقویت گوارش

روغن سیاه دانه ممکن است خواص ضد دیابتی داشته باشد و سطح قند خون را بهبود بخشد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که این روغن ممکن است به کاهش گلوکز خون، هموگلوبین و مقاومت به انسولین در فرد کمک بسزایی داشته باشد.

این تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان از آن به عنوان درمانی طبیعی که عوارض کمتری را در پی دارد برای دیابت نوع 2 در کنار درمان‌های معمولی استفاده کرد.

طبق تحقیقات انجام شده بر این روغن، ثابت شده است این روغن حتی ممکن است اثر پیشگیرانه‌ای روی کولیت، پانکراتیت و سایر اختلالات گوارشی داشته باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین فواید دقیق روغن سیاه دانه در این زمینه ضروری است.

3- کنترل فشار خون

روغن سیاه دانه می‌تواند به کاهش فشار خون در افرادی که دارای فشار خون بالا هستند کمک کند.

تحقیقات انجام شده بر تعدادی از افراد که دارای فشارخون بالا بوده و روغن سیاه دانه برای آن‌ها تجویز شده بود، به مرور نشان‌دهنده کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک در بین این افراد بود.

از سوی دیگر، تحقیقات در این زمینه بر افراد مسن مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که کاهش فشار خون در میان شرکت‌کنندگانی که از روغن سیاه دانه مصرف کرده بودند در مقایسه با گروهی که تحت درمان دارویی قرار گرفته بودند، نتیجه بهتر و سریع‌تری مشاهده شد.

البته ذکر این نکته ضروری است که در برخی موارد ممکن است فشار خون پایین در نتیجه آن تجربه شود به همین خاطر بهتر است قبل از استفاده از آن برای کاهش فشار خون خود با پزشک مربوطه مشورت کنید.

4- جلوگیری و درمان سرطان

مطالعات انجام شده بر مصرف روغن سیاه دانه نشان داده است که تیموکینون موجود در این روغن می‌تواند بر مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی در چندین نوع سلول سرطانی تأثیر بگذارد. این تأثیرات بر روی انواع سرطان‌ها شامل سرطان مغز، لوسمی و سلول‌های سرطان سینه می‌تواند باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: