ذهن فولادی میخواین؟ نبات را به همراه این دانه بخورید و مغزتان مثل ساعت کار میکنه

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مصرف بادام همراه با نبات، موجب تقویت مغز و قوای فکری و ذهنی می‌شود.

کدخبر : 8021
سایت سرگرمی روز :

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مصرف بادام همراه با نبات، موجب تقویت مغز و قوای فکری و ذهنی می‌شود.

دکتر الهه دلشاد در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: بادام درختی شیرین یک خوراکی ناب برای روزهای پاییز و زمستان است،که طبع گرم و بسیار تر آن، سبب رطوبت می‌شود، حرارت آن تعدیل شده و بر خلاف مغزهایی مثل گردو، سبب آثار حرارت زیاد در افراد گرم مزاج نمی شود.

وی تصریح کرد: بادام رطوبت بخش و ملین است و شکم را نرم می‌کند.صرف آن بخصوص همراه با نبات موجب تقویت مغز و قوای فکری و ذهنی می‌شود. توصیه می شود دانش آموزان و محصلین و افرادی که کار فکری زیادی دارند،بادام مصرف کنند.

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف بادام شیرین، به جهت رطوبت بخشی خوب آن، در افراد با مزاج خشک و باعلایمی مثل خشکی پوست و اگزما، کم خوابی ناشی از خشکی مغز، تحریک پذیری و تند خویی، لاغری، سرفه های خشک و هر گونه علایم ناشی از خشکی میتواند مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه بادام بسیار مقوی قلب و مغز می باشد، اظهار کرد: افراد در صورت ضعف می‎توانند یک عدد بادام را با فاصله زمانی نیم تا یک ساعت یک بار خوب بجوند تا در دهان تبدیل به مایع شده و آرام آرام قورت دهند. این کار باعث می‌شود در طی روز قوای لازم به طور دائم برای بدن تأمین شود.

 دکتر دلشاد افزود: بادام سرشار از کلسیم بوده و علاوه بر تقویت قلب و عروق، با تقویت استخوان، از پوکی استخوان و بیماری‌های دوران پیری پیشگیری می‌کند.

وی گفت: بهترین حالت مصرف بادام این است که هنگام مصرف، بادام را شکسته و از مغز آن استفاده شود. مغزهایی که قبلاً از پوست خارج شده‌اند بهتر است در اولین فرصت مصرف شوند.

برخی از خواص بادام شیرین

بادام شیرین یکی از آجیل‌‌های بسیار محبوب به شمار می‌رود و روغنی که از فشردن هسته آن تهیه می‌شود نیز در تهیه داروهای گیاهی، حکایت از خاصیت بادام، دارد. از جمله فواید بادام شیرین می‌توان به مقابله با بیماری‌هایی چون کلسترول بالا، چاقی، دیابت، بیماری‌های پوستی و … اشاره کرد.

دیگر خاصیت بادام شیرین، حل کردن برخی از داروها در آن به منظور استفاده در تزریقات است؛ از دیگر خواص های بادام شیرین، استفاده گسترده در صنعت آرایشی است.

بادام حاوی مقادیری فیبر، اسیدهای چرب و سایر ترکیبات گیاهی است. مجموع این مواد می‌تواند به تنظیم قند خون، کاهش کلسترول و در نتیجه بهبود عملکرد قلب منجر شود ضمن اینکه در کنترل وزن و کاهش آن نیز به افراد کمک می‌کند.

خواص مغز بادام برای مردان

عملکرد و تقویت قوای جنسی برای مردان در هر سنی اهمیت فراوانی دارد؛ اگر چه روند طبیعی زندگی بر این قوا نیز تاثیر منفی می‌گذارد و آن را رو به زوال سوق می‌دهد اما بهره‌گیری از رژیم غذایی سالم می‌تواند این روند را به تاخیر بیندازد.

عملکرد جنسی آقایان مستقیماً به سطح هورمون تستوسترون بستگی دارد که خواص بادام، در رشد آن تاثیر مثبتی دارد؛ بادام از گذشته به دلیل دارا بودن سلنیوم، روی و ویتامین E برای افزایش سلامت جنسی آقایان کاربرد داشته است.

همچنین اسیدهای چرب امگا-3 بادام به بهبود جریان خون در اندام جنسی آقایان کمک فراوانی می‌کند. براساس تحقیقات علمی صورت گرفته، خاصیت بادام کوهی، به دلیل دارا بودن آرژنین (یا آرجنین) در مقابله با گرفتگی عروق و اختلال نعوظ به اثبات رسیده است.

خواص بادام برای دندان

یکی از با اهمیت‌ترین فواید بادام، تاثیر مثبت آن در حفظ سلامتی دندان‌هاست؛ بادام نوعی میان‌وعده بسیار مغذی به شمار می‌رود و عاری از ترکیبات قندی است، از این رو پلاکی بر روی سطح دندان‌های فرد ایجاد نمی‌کند. این خاصیت بادام، به دلیل وجود کلسیم و پروتیین در آن، به محافظت از دندان‌ها در برابر باکتری‌های مضر که بیماری‌های پریودنتال ایجاد می‌کنند، کمک می‌کند.

بهتر است در بخشی از رژیم غذایی خود، بادام را بگنجانید و در صورتی که به لاکتوز حساسیت ندارید، شیربادام شیرین نشده می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

کاهش سطح کلسترول بد با مصرف بادام خیس خورده

برخی به مصرف بادام به صورت‌های خام یا بوداده عادت دارند اما برخی دیگر، حالت خیس کرده آن را تناول می‌کنند. فواید بادام در این روش تضمین‌کننده سلامت دستگاه گوارش و کمک به مقابله با سرطان است.

بافت، مواد مغذی در دسترس و نیز مزه بادام در این حالت تقویت می‌شود؛ با نرم شدن لایه بیرونی بادام در اثر خیساندن، هضم آن راحت‌تر و در نتیجه جذب ریزمغذی‌ها سریع‌تر صورت می‌پذیرد. خاصیت بادام پوست‌کنده، آزاد کردن آنزیمی ‌برای هضم چربی با نام لیپاز است.

همچنین مصرف مداوم این ماده مغذی به صورت خیسانده شده به افزایش سوخت و ساز بدن (متابولیسم) کمک فراوانی می‌کند. با مصرف بادام خیسانده شده، در ابتدای صبح به کاهش سطح کلسترول بد و نیز کاهش وزن خود کمک کنید.

از دیگر خاصیت بادام، وجود فولات در آن است که در طول روند بارداری به کارکرد بهتر جفت منجر می‌شود. وجود ترکیبات گیاهی، پتاسیم و منیزیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

از دیگر خواص بادام خیسانده شده، وجود پلی فنول‌ها و نیز آنتی اکسیدان‌ها در آن است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد همچنین مصرف بادام خیس شده، در تنظیم سطح قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 تاثیر مثبتی دارد.

خواص بادام برای معده و رفع یبوست

یکی دیگر از فواید بادام، کمک به حفظ سلامتی معده است. خوردن یک مشت بادام یا نوشیدن یک لیوان شیربادام، می‌تواند به دستگاه گوارش در برابر بیماری آزاردهنده‌ای چون یبوست در افراد کمک فراوانی کند همچنین دیگر خاصیت بادام، کمک به ایجاد باکتری‌های سالم در روده و کمک در روند هضم غذا و نیز مقابله با بیماری‌های آن است.

برخلاف پروبیوتیک‌های ماست که وظیفه افزودن باکتری‌های سالم را به معده بر عهده دارند، پروبیوتیک‌های موجود در بادام، غیرقابل هضم بوده و در معده باقی می‌مانند. از این رو دیگر خاصیت های بادام، کمک به درمان زخم معده است.

مصرف بادام بوداده؛ آری یا خیر

فواید بادام با حرارت دادن از بین نمی‌رود بلکه این خواص افزایش نیز می‌یابند البته لازم به تذکر است که روند تفت آن بیش از حد به طول نینجامد. طبیعی است که در این شرایط می‌تواند منجر به ایجاد اکریل آمید (یک ماده شیمیایی مضر) شود.

اگر چه آجیل‌های برشته، با تفاوتی اندک، چربی و کالری بیشتری در خود دارند. در هر 28 گرم بادام خام، 161 کالری و 14 گرم چربی وجود دارد که در همین مقدار بادام خشک (تفت داده) 167 کالری و 15 گرم چربی یافت می‌شود. به یاد داشته باشید که در مرحله بو دادن، مغز بادام، رطوبت خود را از دست می‌دهد.

خواص بادام برای مو

در ترکیبات بادام، 4 درصد آب، 22 درصد کربوهیدرات، 21 درصد پروتیین و 50 درصد چربی وجود دارد. گرچه بادام مقادیر زیادی چربی به خود اختصاص داده اما از نظر شاخص‌های تغذیه‌ای به عنوان چربی مفید در نظر گرفته می‌شود. چربی‌ها از انواع اسید اولئیک، اسید لینولئیک و انواع اسیدهای چرب امگا 6 هستند.

استفاده از روغن بادام، در حفظ سلامتی موها طرفداران بسیاری دارد. از جمله فواید بادام، وجود چربی‌های مفید، ویتامین‌های B (به ویژه ریبوفلاوین، تیامین و نیاسین) و E، پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، روی و فولات موجود در آن است که بر حفظ سلامتی مو بسیار تاثیرگذار است.

همچنین دیگر خاصیت بادام، جلوگیری از سفید شدن زودهنگام مو است. تجمع پروکسید هیدروژن در پیاز مو و از بین رفتن رنگدانه‌ها، دلایل اصلی سفیدی مو عنوان می‌شود. خاصیت بادام، که سرشار از آنتی اکسیدان (کاتالاز) است، جلوگیری از این روند است.

از دیگر خواص بادام، کمک به استحکام و براق کردن مو است. وجود انواع ویتامین‌ها و اسیدهای چرب به تغذیه فولیکول‌های مو منجر می‌شود که به رشد سالم مو کمک می‌‌کند. دیگر خاصیت بادام، وجود منیزیم و در نتیجه کمک به افزایش ضخامت و رشد مو است. همچنین وجود بیوتین به دیگر فواید بادام، یعنی ترمیم شکنندگی مو می‌پردازد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • منیژه
    5

    دکتر جان من قبلا مغزم مثل ساعت کار می کرد از وقتی که قیمت بادام مثل قیمت طلا ونقره شد ساعت مغزم ازکار افتاد عزیزم

  • بهار ایلخانی
    5

    حیلی عالی بود ممنون ومتشکر

  • ناشناس
    3

    مطالب جالب و مفیدو کامل هستن
    خداخیرتان دهد

  • ناشناس
    0

    تشکر مفید بود

  • مهرداد
    2

    مگه بادام درختی رو با پوست میخوردید که حالا میگید پوست آن رابشکنید ومغز رو بخورید

  • ستار
    0

    ممنون خیلی مفید فایده بود

  • آزاد
    0

    دوست عزیزمون که گفتن مگه بادام درختی را با پوست میخورید که میگید بشکنید و مغز آن را بخورید. منظور نویسنده این هست که تا جایی که امکان دارد مغز بادامی که پوستش را جدا کردن نخرید چون خاصیتش را از دست داده

  • ناشناس
    3

    عالی ومفید بود ممنون

  • عسل
    1

    منظور از پوست کندن یعنی بادام رو خیس بدین پوست روی اون هم کنده میشه و داخل مخلوط کن بریزین بامقداری آب میکس کنین و شیربادام درست کنین بسیار مقوی هستش وکمک حافظه
    البته اگه پولدارین😇😄

  • پریوش
    2

    با این قیمتی که شده کسی نمیتونه بخره ما ازخواص تمام خشکباروآجیل وگردوخبر داریم ولی پول نیست که بتونیم بخریم

  • ناشناس
    0

    مفید بود🙏

  • خانم ۳۹ساله هستم
    0

    سلام اینکه گفتیدبادام رابانبات میل کنید منظورتون چی چطوری بایددرست کرد

  • ناشناس
    0

    سلام.ضمن تشکر از توضیحات ارائه شده

  • ناشناس
    0

    ضمن تشکر از توضیحات کامل سرکار خانم دکتر دلشاد درتوضح خواسته شده خانم ۳۹ ساله درخصوص چگونگی استفاده از بادام با نبات میبایست مغز بادام را داخل آب جوش ریخته و چند دقیقه روی شعله ملایم گذاشته شود تاپوست آن خیس بخورد بادام پوست کنده شده با نبات کوبیده ومیل شود .

  • رقیه نظری
    0

    سلام خسته نباشید چ جوری بادام ونجات باهم استفاده کنیم لطفا توضيح کامل بدید ممنون