با این روش ها تا آخر عمرت کارت به دندون پزشکی نمیفته

خراب شدن دندان در شیردهی مسئله‌ای است که برای بعضی از مادران اتفاق می‌افتد. البته شیردهی تاثیرات زیادی روی مادر و کودک دارد که عمدتاً مثبت هستند.

کدخبر : 8977
سایت سرگرمی روز :

با این حال، بسیاری از افراد تأثیر آن را بر سلامت دندان مادر و نوزاد در نظر نمی‌گیرند. پوسیدگی دندان در شیردهی می‌تواند به دلیل کمبود کلسیم اتفاق بیفتد که با یک رژیم غذایی مناسب قابل پیشگیری است. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را در این مورد تکمیل کنید.

فواید شیر مادر برای دندان‌های نوزاد عبارتند از:

از مشکلات بایت کودک جلوگیری می‌کند

مطالعات نشان می‌دهند نوزادانی که در شش ماه اول زندگی خود به طور مداوم از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر به دلیل مشکلاتی مانند اوربایت، کراس بایت و اپن بایت دچار کجی دندان می‌شوند.

دانشمندان این مسئله را به تفاوت در مکانیسم مکیدن بطری و نوک پستان مرتبط می‌دانند. در نتیجه، تغذیه با شیر مادر باعث تحریک عضلات زیرین صورت، تقویت و صاف کردن فک می‌شود. هم‌چنین، به احتمال زیاد خطر هم‌تراز شدن بایت را کاهش می‌دهد.

احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد

خراب شدن دندان در شیردهی مسئله‌ای مربوط به بعضی از مادران است. در مورد نوزادان، شیر مادر به طور کامل خطر پوسیدگی دندان را از بین نمی‌برد، اما کودک را در معرض باکتری‌های کمتری قرار می‌دهد که در نتیجه، با کاهش خطر عفونت همراه است.

نوزادانی که با بطری تغذیه می‌شوند بیشتر در معرض میکروب قرار می‌گیرند و به همین دلیل احتمالاً دچار حفره‌های دندانی می‌شوند. از سوی دیگر، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در معرض خطر کمتری قرار دارند. به علاوه، شیر مادر دارای آنتی بادی‌های زیادی است که با باکتری‌های مضر بدن مقابله می‌کند.

به رشد دندان‌های قوی کمک می‌کند

شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو نوزاد است. این مواد مغذی پس از رویش دندان‌ها، آن‌ها را سالم نگه می‌دارند و مراقب لثه‌های نوزاد نیز هستند. شیر مادر دارای اسیدهای چرب زیادی است که التهاب را کاهش می‌دهد. هم‌چنین دارای پروتئین‌هایی است که عضلات فک را قوی می‌کند.

به گردش بزاق کمک می‌کند

قبل از صحبت کردن درباره پوسیدگی دندان در شیردهی، هنوز دو فایده دیگر شیر مادر برای دندان نوزاد باقی مانده است که باید به آن‌ها اشاره کنیم. مورد اول این است که شیردهی به نوزاد شما کمک می‌کند تا بزاق تولید کرده و آن را در داخل دهان خود بچرخاند. تولید و گردش بزاق مهم است، زیرا باکتری‌ها را از دهان خارج می‌کند و احتمال عفونت باکتریایی را کاهش می‌دهد.

به مبارزه با باکتری‌های دهان کمک می‌کند

و در نهایت، مطالعات نشان می‌دهند که شیر مادر دارای اجزایی است که با باکتری‌های دهان مبارزه می‌کند. در واقع، پروتئین‌ها و آنتی بادی‌های موجود در شیر مادر از رشد باکتری‌ها در داخل دهان نوزاد جلوگیری می‌کنند.

خراب شدن دندان در شیردهی و علت‌های آن

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، شیردهی بر دندان‌های مادر نیز تاثیر می‌گذارد. بعضی از این تاثیرات، همراه با علل آن عبارتند از:

خراب شدن دندان در شیردهی را ممکن می‌کند

بسیاری از مادران شیرده حتی در دوران بارداری خود دچار خرابی و پوسیدگی دندان می‌شوند.

بسیاری از مادران شیرده حتی در دوران بارداری خود دچار خرابی و پوسیدگی دندان می‌شوند. پس خراب شدن دندان مادر در شیردهی یک امر واقعی است و می‌تواند چندین علت مختلف داشته باشد.

برخی از مادران شیرده به دلیل عوامل متعدد، زیاد استفراغ می‌کنند. استفراغ دندان‌ها را با اسید معده می‌شوید که مینای دندان را از بین می‌برد. این امر باعث می‌شود که با نازک شدن لایه محافظ، دهان بیشتر مستعد عفونت باشد. بنابراین، مادران به دلیل قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها دچار خرابی دندان می‌شوند.

عامل دیگر هوس کردن است که می‌‌تواند مادران را مجبور به خوردن مواد قندی بیشتری کند. در نتیجه، شکر با باکتری‌های دهان مخلوط می‌شود و اسیدی تشکیل می‌دهد که مینای دندان را فرسایش می‌دهد.

علاوه بر این، مادرانی که تازه زایمان می‌کنند، وقت زیادی را به مراقبت از نوزاد خود اختصاص می‌دهند. به همین دلیل، رعایت بهداشت دندان در این لحظات می‌تواند چالش برانگیز باشد و متأسفانه، آن‌ها را بیشتر در معرض عفونت‌های باکتریایی قرار می‌دهد.

خطر ابتلا به بیماری‌های دندانی را افزایش می‌دهد

برخی از مادران بدون این‌که متوجه باشند، کلسیم بدن خود را از دست می‌دهند.

پوسیدگی دندان مادر در شیردهی می‌تواند به کمبود کلسیم نیز مرتبط باشد. نوزادان در حال رشد به کلسیم زیادی نیاز دارند و مطالعات نشان می‌دهد که بدن می‌تواند این ماده مغذی را مستقیماً از توده استخوانی مادر بیرون بکشد. بنابراین برخی از مادران بدون این‌که متوجه باشند، کلسیم بدن خود را از دست می‌دهند.

اگر مادر کلسیم کافی دریافت نکند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌‍‌های دندانی مانند التهاب لثه و بیماری پریودنتال قرار می‌گیرد. این عفونت‌های لثه به استخوان فک آسیب می‌رسانند و باعث التهاب، قرمزی و درد در لثه‌ها می‌شوند. این وضعیت بدون درمان مناسب، می‌تواند به از دست دادن دندان‌ها نیز ختم شود.

باعث ایجاد دندان قروچه می‌شود

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند در اثر شیردهی و تنش صورت و گردن دچار عادت دندان قروچه شوند. دندان قروچه می‌تواند مینای دندان را فرسایش داده و به طور کلی، دندان‌ها را حساس‌تر کند.

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان در شیردهی

تغذیه با شیر مادر برای نوزاد شما عالی است. با این حال، ممکن است تاثیر مشابهی روی شما نداشته باشد و حتی خراب شدن دندان در شیردهی برای شما اتفاق بیفتد. با این حال، این نباید شما را از تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک برای رشد منصرف کند. در عوض، باید اقداماتی را برای بهبود سلامت دندان‌های خود انجام دهید که عبارتند از:

بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از تمام عوارض ناشی از شیردهی، مراقبت از دندان‌ها است. رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است کمی دشوار باشد، اما باید برای انجام آن تلاش کنید. خودتان را در یک برنامه روزانه قرار دهید و زمانی را برای دو بار مسواک زدن و حداقل یک بار نخ دندان کشیدن در روز در نظر بگیرید.

کلسیم بیشتری مصرف کنید

احتمالاً شما در حال از دست دادن کلسیم هستید، زیرا کودک شما به آن نیاز دارد. بنابراین باید مصرف کلسیم خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. سبزیجات دارای برگ‌های سبز مانند کلم پیچ را بیشتر مصرف کنید و مصرف لبنیات خود را نیز بالا ببرید. ماهی‌هایی مانند ساردین هم یکی دیگر از منابع عالی کلسیم هستند که باید بیشتر آن‌ها را مصرف کنید.

در برابر پوسیدگی دندان در شیردهی آب بنوشید

برای پوسیدگی دندان در شیردهی هیدراته ماندن را فراموش نکنید. مصرف آب فراوان به طور قابل توجهی به دور نگه داشتن باکتری‌های دهان کمک می‌کند و جلوی خشکی دهان که باعث رشد باکتری‌ها می‌شود را می‌گیرد. پس آب بیشتری بنوشید و همزمان، از مصرف نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین اجتناب کنید.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

شما باید غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا دهان‌تان عاری از باکتری باشد. از مصرف شکر نیز اجتناب کنید، زیرا مینای دندان را پس از مخلوط شدن با باکتری‌ها از بین می‌برد. برای قوی نگه داشتن فک و دندان از غذاهای سالمی مانند هویج استفاده کنید. هم‌چنین، حواس‌تان باشد که آدامس‌های بدون قند بجوید و در طول این مدت، از غذاهای دوستدار دندان نیز استفاده ‌کنید. ممکن است چالش برانگیز باشد، اما ارزشش را خواهد داشت.

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید

و در نهایت، معاینات دندانپزشکی خود را نادیده نگیرید. یک پرستار بچه پیدا کنید و برای غربالگری به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مشخص شود آیا در معرض خطر بیماری هستید یا خیر.

کلام آخر

خراب شدن دندان در شیردهی ممکن است به علل مختلفی روی دهد که یکی از آن‌ها کمبود کلسیم است. البته عواملی مانند مصرف زیاد قند و استفراغ زیاد و برخورد اسید معده با دندان‌ها نیز می‌توانند در ایجاد پوسیدگی دندان نقش داشته باشند. پس مهم است که مادران یک رژیم غذایی سالم را در پیش بگیرند و به سلامت دهان و دندان خود نیز اهمیت دهند.

منبع: صد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: