ترفند خانه داری | نکات خانه داری

یه عمر گوشت و اشتباه فریز میکردیم | گوشت رو اصولی و با این روشی که من میگم فریز کن

فریز کردن روشی رایج برای نگه داری از گوشت است اما اشتباه بزرگی که بسیاری از خانم ها در فریز کردن گوشت آن انجام می دهند باعث بروز مشکلات زیادی می شود.

کدخبر : 9806
سایت سرگرمی روز :

فریز کردن گوشت روشی رایج برای نگه داری از گوشت است! در این مطلب در خصوص اشتباهات رایج در فریز کردن گوشت صحبت کرده ایم. شاید بسیاری از شما هم عاشق خوردن گوشت قرمز باشید و آن را در اکثر مواد غذایی خود استفاده کنید اما نکات مهمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. مخصوصا زمانی که می‌ خواهید گوشت قرمز را فریز کنید. به خاطر همین تصمیم گرفتیم که در این قسمت اطلاعاتِ مربوط به سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها در مورد اشتباهات فریز کردن گوشت را در اختیارتان قرار دهیم.

اگر قرار است که گوشت را داخل فریزر یا یخچال بگذارید، حتماً آن را خرد و تکه تکه کنید و بعد داخل فریزر بگذارید. گوشت پخته شده را نیز هرگز داخل فریزر قرار ندهید. بهتر است که تکه های گوشت را خرد کنید و تکه ها هم نسبتاً بزرگ باشد اما هرگز گوشت تکه نشده را داخل فریزر نگذارید.

دمای گوشت باید یک دمای مشخص باشد

اگر قرار است که گوشت قرمز باقی مانده را در فریزر بگذارید، توصیه ما این است که دمای فریزر چهل درجه فارنهایت یا بیشتر باشد. علت انجام این کار این است که دما هرچقدر بالاتر باشد، از ایجاد باکتری ها و رشد آن ها جلوگیری می کند؛ پس باید محیط را به اندازه کافی خنک کنید.

مراقب باکتری های گوشت باشید و در نگهداری آن دقت کنید

مصرف گوشت قرمز حاوی باکتری، شما را به بیماری‌ های سختی دچار می‌ کند. باکتری های مختلفی مانند ای.کولی یا سالمونلا ممکن است در گوشت قرمز پیدا شود؛ بنابراین در ذخیره و فریز کردن آنها باید خیلی دقت کنید، زیرا اگر این باکتری وارد بدن شود، باعث ایجاد مشکلات سخت و شدیدی مانند اسهال، عفونت ادراری، بیماری‌ های تنفسی و عفونت خونی خواهد شد.

پس باید خیلی مراقب باشید

بعضی از افراد هستند که خودشان بیماری زمینه‌ای دارند یا سیستم ایمنی شان ضعیف است یا حتی خانم‌ های باردار، اگر با این باکتری ها مواجه شوند، ممکن است در خطر بیماری‌ های خیلی شدیدتر قرار بگیرند و این موضوع جان شان را تهدید کند. معمولا مسمومیت و ابتلا به این باکتری ها با علائمی مانند کم آبی بدن، تشنگی بیش از حد، خشکی دهان، سرگیجه، سبک شدن سر یا تیره شدن ادرار خودش را نشان می دهد.

گوشت پخته شده را زیاد داخل یخچال نگهداری نکنید

گوشت پخته شده را هرگز نباید مدت زمان طولانی داخل یخچال بگذارید؛ همچنین از قرار دادن آنها داخل فریزر هم خودداری کنید. هرچقدر این زمان طولانی تر باشد، مضرات آن گوشت افزایش پیدا می کند. بیشترین حدی که می توانید گوشت پخته شده را نگه دارید، این است که آن را به مدت یک هفته داخل دمای 40 درجه فارنهایت در یخچال قرار دهید. در غیر این صورت اجازه بیشتری برای نگهداری از گوشت پخته شده داخل فریزر یا یخچال ندارید.

سالم ترین روش نگهداری گوشت در یخچال

دلیل به وجود آمدن این آلودگی قارچی چه چیزی می‌‌ تواند باشد؟ تغییر مداوم دما و رطوبت فریزر در اثرباز و بسته ‌کردن بیش از اندازه در آن.در ضمن اگر پس از انجماد، روی گوشت لکه‌ های سیاه به وجود بیاید، بهتر است از خیر خوردن آن بگذرید! اگر شما گوشت یخ ‌زده را به طور مستقیم داخل قابلمه بیندازید، آن وقت خونابه احتمالی آن وارد غذایتان می‌ شود و به این ترتیب شما یک غذای مغذی را در سفره خانواده‌ تان خواهید داشت گوشت چرخ ‌کرده را تا چه مدتی می ‌توان در فریزر نگه داشت؟

تا هیچ مدتی! به علت خرد شدن بافت، وجودچربی آزاد شدن آنزیم‌ ها و دخالت داشتن چند پروسه دستکاری در گوشت‌ چرخ‌ کرده این گوشت را به هیچعنوان نباید در فریزر نگهداری کرد. پس تکلیف طرفداران گوشت چرخ ‌کرده چیست؟ کسانی که قصد استفاده از گوشت چرخی را دارند، باید گوشت را بهصورت تازه به تازه چرخ کنند و حداکثر تا ۳ روز آن را داخل یخچال بگذارند. اگر هم امکان چرخ کردن مداوم گوشت تازه برای شان وجود ندارد، می‌ توانند گوشت قرمز فریز شده‌ شان رادر صورت نیاز از فریزر خارج، چرخ و استفاده کنند.

در هر صورت، فریز کردن گوشت چرخ‌ کرده به هیچ عنوان توصیه نمی ‌شود.از بحث انجماد که بگذریم، بهترین روش برای باز کردن یخ گوشت چه روشی است؟ بهتر است اول این نکته را یادآور شویم که برعکس انجماد که باید خیلی سریع انجام شود، باز شدن یخ گوشت باید خیلی آهسته وتدریجی صورت بگیرد تا قطرات آب درون گوشت به صورت سوزنی از آن خارج شوند و به این ترتیب بافت این ماده غذایی پاره نشود و مواد مغذی‌ اش به شکل خونابه هدر نرود.

برای از دست دادن دمای تدریجی، چه کنیم؟ چند روش بسیار مطمئن از نظر تغذیه ‌ای و بهداشتی برای بازکردن یخ گوشت وجود دارد.روش‌ هایی مانند خارج کردن گوشت از فریزر و انتقال آن به یخچال، حداقل ۲۴ ساعت قبل از پخت؛ یخ‌ زدایی کردن گوشت در مایکروویو که از نظر تغذیه‌ ای مشکلی را برای آن پیش نمی ‌آورد؛ گرفتن گوشت زیرشیر آب روان با دمایی حدود ۲۰ درجه سانتی ‌گراد و با فشاری که اجزای ریز و اضافی گوشت ازآن کنده شوند یا قرار دادن گوشت یخ ‌زده‌ به طور مستقیم درون قابلمه البته به شرطی که از قبلتکه‌ تکه و بسته‌ بندی شده باشد.

قرار دادن گوشت یخ ‌زده به صورت مستقیم درون قابلمه بهتر از یخ‌ زدایی کردن آن درون آب راکد گرماست؟ بلی صد درصد! علاوه بر این که امکان وجود آلودگی میکروبی در آب راکد وجود دارد، ممکن است درصورت قرار دادن گوشت درون آب راکد، خونابه آن خارج شود و شما آن را دور بریزید و در این صورت از هیچ کدام از ارزش ‌های تغذیه ‌ای مفید گوشت بهره ‌مند نشوید. اگر پس از انجماد، روی گوشت لکه‌ های سیاه به وجود بیاید، بهتر است از خیر خوردن آن بگذرید امااگر شما گوشت یخ ‌زده را به طور مستقیم داخل قابلمه بیندازید، آن وقت خونابه احتمالی آن وارد غذای تانمی‌ شود و به این ترتیب شما یک غذای مغذی را در سفره خانواده‌ تان خواهید داشت.

آیا افزودن ادویه یا پیاز به گوشت، قبل از قرار دادن آن داخل فریزر مشکلی برای گوشت ایجاد نمی ‌کند؟اکثر ادویه‌ ها خاصیت ضدمیکروبی دارند و به نظر نمی ‌رسد که اضافه کردن آن ها به گوشت مشکلی راپیش بیاورد اما افزودن پیاز به این ماده غذایی برای مدت بیشتر از ۲ یا ۳ روز پیشنهاد نمی ‌شودچون پیاز ، قوام گوشت را از بین می‌ برد و آن را لیز و لزج می ‌کند. گوشت چرخ کرده چرا گوشت چرخ کرده بسته بندی شده از بیرون ظاهری قرمز داشته ولی داخل آن رنگ خاستری

منبع: نیک صالحی
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: