این گیاه ارزان قیمت یک دافع قوی برای سنگ کلیه و ضد عفونی کننده طبیعی بی رقیب است

گیاه شنگ گیاهی با خواص دارویی متعدد است که از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده، ضدالتهابی است و می‌تواند در درمان بیماری‌های بسیاری مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه یکی از گیاهان علفی و چند ساله است که در مناطق کوهستانی ایران و سایر نقاط جهان می‌روید. اگر دوست دارید در رابطه با مزایای گیاه شنگ اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب برای شما بسیار مفید است.

کدخبر : 14929
سایت سرگرمی روز :

 مزایای مصرف گیاه شنگ

۱- خواص ضدعفونی‌کننده

شنگ حاوی ترکیبات ضدعفونی‌کننده‌ای مانند فلاونوئیدها و ساپونین‌ها است که می‌توانند به از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها کمک کنند. به همین دلیل در طب سنتی برای درمان عفونت‌های مختلف مانند عفونت‌های گوارشی، عفونت‌های پوستی و عفونت‌های ادراری از این گیاه استفاده می‌شود.

۲- خواص ضدالتهابی شنگ

این گیاه همچنین حاوی ترکیبات ضدالتهابی‌ای مانند فلاونوئیدها و اسید سالیسیلیک می‌باشد که می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند. به همین دلیل از شنگ در طب سنتی برای درمان بیماری‌های التهابی مانند آرتریت، نقرس و کولیت استفاده بسیاری می‌شود.

 ۳- بهبود سیستم گوارش

مصرف این گیاه می‌تواند به تحریک تولید آنزیم‌های گوارشی کمک کند. به همین دلیل در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست، سوء هاضمه و نفخ از این گیاه بهره برده می‌شود. این گیاه همچنین می‌تواند به تقویت معده بپردازد و زخم معده و اثنی عشر را درمان کند.

اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، مصرف این گیاه می‌تواند در درمان این عارضه به شما بسیار کمک کند.‌

۴- درمان کم‌خونی

از دیگر فواید مصرف گیاه شنگ می‌توان به درمان کم خونی اشاره کرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت شنگ حاوی مقادیر بالایی از آهن است که برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است. به همین دلیل نیز کاربرد بسیاری در درمان کم خونی دارد.

 ۵- درمان بواسیر

تحقیقات انجام شده توسط متخصصان طب سنتی نشان می‌دهد کسانی که مصرف گیاه شنگ را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند، شانس ابتلای کمتری به بواسیر دارند.‌ پودر این گیاه همچنین می‌تواند در درمان این عارضه نیز مفید باشد. بنابراین اگر قصد مصرف این گیاه با هدف درمان بواسیر را دارید، بهتر است قبل از مصرف حتما با متخصصان تغذیه مشورت کنید.

 ۶- دفع سنگ کلیه

اگر از سنگ کلیه و سایر بیماری‌های کلیوی رنج می‌برید، مصرف شنگ برای شما بسیار مفید خواهد بود. این گیاه به دلیل مزایای بسیاری که در دفع سنگ کلیه دارد، توانسته در طب سنتی جایگاه خاص و ویژه‌ای به خود اختصاص دهد.

۷- درمان صرع

برخی مطالعات نشان داده‌اند که شنگ ممکن است به درمان صرع کمک کننده باشد. با این وجود اگر قصد مصرف این گیاه فوق‌العاده را دارید، ضروری است که با متخصصان طب سنتی و تغذیه مشورت داشته باشید تا بهترین برنامه درمانی برای شما در نظر گرفته شود.‌

۸- کاهش ریسک ابتلا به سرطان

اگر در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان را دارید، در مقایسه با سایر افراد شانس شما برای ابتلا به این عارضه بهتر است. اما هیچ جای نگرانی نیست، چرا که با تغییر رژیم غذایی خود می‌تواند شانس سلامتی خود را افزایش دهید.

گیاه شنگ از جمله بهترین گیاهانی است که مصرف آن می‌تواند در درمان سرطان موثر باشد و همچنین از ابتلا به سرطان جلوگیری کند.

نحوه مصرف شنگ در طب سنتی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که گیاه شنگ را چگونه باید مصرف کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم شنگ را می‌توان به صورت تازه یا خشک مصرف کرد. برای مصرف تازه شنگ، برگ‌های آن را به صورت خام یا پخته می‌توانید استفاده کرد. برای مصرف خشک شنگ، می‌توان آن را به صورت دمنوش یا پودر نوش جان کنید.‌

 طرز تهیه دمنوش

اگر علاقه بسیاری به مصرف دمنوش دارید قرار دادن دمنوش شنگ در رژیم غذایی‌تان می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای تهیه دمنوش شنگ، یک قاشق غذاخوری برگ خشک شنگ را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. سپس دمنوش را صاف کرده و میل نمایید.

طرز تهیه پودر

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر فرد مطرح شود این است پودر شنگ چگونه تهیه می‌شود؟

در پاسخ باید بگوییم که برای تهیه پودر شنگ، برگ‌های خشک این گیاه را به صورت پودر درآورید. سپس می‌توانید از این پودر به عنوان ادویه در غذاها یا پودر برای تهیه دمنوش استفاده کنید.

موارد منع مصرف شنگ

زنان باردار و شیرده بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند. همچنین کسانی که پس از مصرف دچار آلرژی و واکنش‌های گوارشی می‌شوند، ضروری است با متخصص مشورت داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: