ترفند خانه داری | سبک زندگی

یه عمر اشتباهی گوشت و فریز میکردیم | بیا اینجا تا روش صحیح فریز کردن گوشت یادبگیری

همانطور که می‌دانید گوشت قرمز یکی از مفیدترین مواد مغذی و می‌توان گفت یکی از بهترین منابع دریافت پروتئین محسوب می‌شود که حدوداً هفته‌ای دو یا سه بار در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی گنجانده و مصرف می‌شود.

کدخبر : 14951
سایت سرگرمی روز :

 لازم است اشاره کنیم که دمایی که برای نگهداری گوشت چرخ کرده تازه و گرم تا 72 ساعت نیاز است تقریباً 4 درجه سانتی گراد بالای صفر تعیین شده است، اما چنانچه قصد نگهداری بیش از 72 ساعت را دارید بایستی آن را درون یخچال فریزری با دمای نزدیک منفی 18 درجه سانتی گراد قرار دهید. گوشت قرمزی که فاقد چربی است چنانچه در دما و شرایط مناسب نگهداری شود حدود یک سال قابل استفاده و مصرف است ولی همین گوشت اگر دارای چربی باشد بر اثر قرارگیری در مجاورت هوا و به علت اکسیده شدن چربی رنگ خود را از دست داده و مدت زمان ماندگاری اش کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه این بخش پیشنهاد می‌کنیم توضیحات تکمیلی و کلیدی در خصوص اصول صحیح نگهداری گوشت چرخ کرده را از زبان متخصص بهداشت مواد غذایی بخوانید.

متخصصان تغذیه در مورد بهترین روش نگهداری گوشت معتقدند چنانچه قصد دارید به مدت طولانی گوشت را نگهداری کنید، بایستی بلافاصله و با سردترین دما آن را منجمد کنید چرا که در این حالت می‌توانید ارزش غذایی و کیفیت آن را حفظ کنید.

برای اینکه در زمان بسیار کم این کار را انجام دهید کافی است بعد از خرید گوشت اقدام به تقسیم کردن آن به قطعات کوچک کنید و سپس داخل یک نایلون پلاستیکی آن را پهن کرده و در فریزر قرار دهید؛ توجه داشته باشید که هر چقدر اندازه و حجم گوشت بسته بندی شده کمتر و پهن تر و نازک‌تر باشد و دمای فریزر نیز کم باشد در این صورت گوشت قرمز به زودی یخ بسته و کیفیت بالای آن محفوظ می‌ماند.

چنانچه بسته بندی که کردید پرحجم و ضخیم باشد احتمال دارد که گوشت‌هایی که در مرکز بسته بندی قرار دارند یخ نزند و این اتفاق منجر می‌شود عمل فاسد شدن در مرکز بسته بندی رخ دهد و در نهایت به سایر قسمت‌ها انتشار پیدا کند و تغییر کیفیت گوشت را به دنبال داشته باشد.

چنانچه کیسه بسته بندی شما پارگی یا سوراخ داشته باشد امکان دارد آب سطح گوشت سریعاً بخار شده و لکه‌های سفیدی که سوختگی انجماد به آن می‌گویند روی بافت سطحی گوشت ظاهر شود، ولی چنانچه پس از فریز کردن لکه‌های سیاه رنگ روی گوشت مشاهده کنید احتمال دارد آن گوشت دچار آلودگی قارچی شده است.

تغییرات دمایی و رطوبت فریزر در نتیجه باز و بسته کردن بیش از حد آن دلیل این اتفاق می‌باشد؛ توصیه می‌کنیم چنانچه بعد از انجماد گوشت این لکه‌های سیاه را مشاهده کردید از خوردن آن گوشت خودداری کنید.

اولین نکته‌ای که باید متذکر شویم این است که برخلاف انجماد که باید خیلی زود انجام شود، باز شدن یخ گوشت منجمد بایستی به تدریج و خیلی آهسته انجام پذیرد، تا قطرات آب موجود در گوشت به صورت سوزنی از آن دفع شده و بافت آن از هم پاره نشود و مواد مغذی که در آن وجود دارد به شکل خونابه از دست نرود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    خیلی عالی و کاربردی

  • ناشناس
    0

    عالی توضیح دادید

  • مسعود
    0

    خیلی جالب بود.ممنون

  • ناشناس
    0

    یک کیلو گوشت رو ۸ وعده کرد چ قناعت کار