دیگه لازم نیست موز بخری خودت تو خونه بکار | پرورش موز با نوشابه در خانه

در این ویدئو یک کشاورز ویتنامی نحوه پرورش میوه موز برای تبدیل کردن آن به درخت موز را در خانه آموزش می‌دهد.

کدخبر : 16814
سایت سرگرمی روز :

کاشت درخت موز در گلدان

نحوه نگهداری و کاشت درخت موز در گلدان را در این مقاله بخوانید!

آشنایی اولیه با درخت موز: ممکن است برخی تصور کنند که کاشتن درخت موز کار مشکلی است و  به یک مهارت خاصی احتیاج است ولی این طور نیست چون شما می توانید به راحتی آن را در خانه رشد دهید و با کمی دقت و توجه درخت موز داشته باشید. نکته در مورد درخت موز این است که انواعی از این درخت موجود است که می توانند در گلدان و در آپارتمان رشد نمایند. این گونه ها معمولاً تا 3 متر رشد کرده و برای محیط خانه مناسب است. نکته مهم هنگام کاشت درخت موز نور غیر مستقیم، دمای خوب، خاک زهکشی شده و آب دادن به صورت منظم است. اگر به درخت موز علاقه دارید در این مطلب می خواهیم مراحل نحوه نگهداری و کاشت درخت موز در گلدان داخل منزل را توضیح دهیم با ما همراه شوید تا هر آنچه که درباره کاشت موز نیاز دارید را آگاهی یابید.

مراحل کاشت درخت موز در گلدان

کاشت موز می تواند به روش های مختلف، مثل کاشت توسط بذر، کاشت توسط ریزوم و کاشت با پاجوش انجام شود. پیشنهاد می کنیم که برای کاشت درخت موز، از نهال های کوچک درخت موز استفاده کرده چون کاشت موز توسط بذر سال ها طول می کشد. کاشت بذر موز تقریبا چهار سال طول می کشد تا مرحله جوانه زدن را بدست آورد و قابلیت رشد تا 3 متر را دارد.

ریزوم را در برخی از گیاهان، ساقه های زیرزمینی می نامند. این ساقه های زیرزمینی از رشد افقی برخوردار بوده و به عنوان اندامهای تولید مثل رویشی کار می کنند. در خیلی از گیاهان، اگر یک تکه ریزوم را جدا کرده و از آن استفاده کنیم، قادر به رشد و ریشه دار شدن خواهد بود.

خاک مورد نیاز برای کاشت موز در گلدان

خاک درخت موز باید مقداری اسیدی و خوب زهکشی شود. درخت موز در هر خاکی نمی تواند رشد کند، به ویژه اگر خاک آن قلیایی و آهکی باشد. بهترین خاکهایی که قادر هستید برای کاشتن و نگهداری درختان موز در نظر گرفت، خاکهایی با باروری و اسیدیته بالا می باشد. این خاک باید مخلوطی از پیت ماس​​، پرلیت و کوکوپیت باشد. بنابراین به طور کلی می توان گفت که خاک با ظرفیت زهکشی بالا ممکن است بهترین خاک برای کاشت درختان موز باشد. pH درخت موز باید میان 5.6 تا 6.5 باشد.

استفاده از گلدان عمیق

گلدان مناسب کاشت درخت موز باید عمق آن 15 تا 20 سانتی متر باشد. زیر این گلدان ها باید یک سوراخ زهکشی قرار دهید. هیچ وقت درخت موز را در گلدانی که زهکشی مناسبی ندارد نکارید. زمانی که درخت موز به اندازه لازم بزرگ شد، باید اندازه گلدان را هر دو یا سه سال 10 تا 15 سانتی متر آن را بیشتر کنید.

آماده کردن درخت کوچک موز یا پیازچه

پیاز موز حاوی ریشه موز است. اگر قصد ندارید پیاز درخت موز بخرید و آن را برای رشد و ریشه دارشدن بکارید قادر هستید یک درخت موز کوچک بخرید. برای خرید درختی مناسب برای کاشت موز، باید درختی را انتخاب کرده که کوچکتر باشد تا بتواند به راحتی در گلدان جا بگیرد و رشد داشته باشد، ارتفاع درخت موز هنگام رشد تا چهار متر هم می رود.

روش کاشت موز توسط پیازچه

گلدان را با خاک مناسبی پر نمایید بعد در وسط آن یک سوراخ به عمق 7.5 سانتی متر قرار دهید. هنگام کاشت پیاز موز در گلدان ، 20 درصد بالای پیازها باید خارج از خاک باشد. همچنین آن را 7.5 سانتی متر از گوشه های گلدان فاصله گذاشته تا ریشه موز به خوبی رشد کند. 20 درصد بالای درخت موز باید خارج از خاک باشد تا زمانی که پیاز شروع به رشد برگ کند. به محض کاشت درخت موز ، از شلنگ برای آبیاری کامل گیاه استفاده کنید تا خاک اطراف پیاز موز به خوبی مرطوب شود. سپس گلدان موز را به بیرون برده تا آب اضافه از سوراخ های تخلیه خارج شود. پس از آبیاری اولیه ، همیشه از سمپاش برای مرطوب نگه داشتن خاک گلدان استفاده کنید، اما آن را در آب غوطه ور نکنید. زیر گلدان را در زیر گلدان درخت موز نگذارید چون آب در آن تجمع می یابد و سبب ایجاد باکتری و آسیب به ریشه موز خواهد شد. البته با حفظ فاصله میان زیر گلدان و گلدان می توانید به گونه ای عمل کنید که وقتی آب اضافی از سوراخ های زهکشی خارج می شود ته گلدان در آبی که بیرون رفته قرار نداشته باشد. به عنوان مثال، می توانید چندین سنگ صاف را زیر گلدان قرار دهید و سپس گلدان را روی آنها بگذارید.

روش کاشت درخت موز توسط پاجوش

قبل از شروع کاشت موز با پاجوش، باید بدانید چه پاجوشی برای کاشتن بهتر است بنابراین باید  انواع پاجوش ها را بشناسید. ساقه ها از نظر مکان و عمق تشکیل، و همچنین از نظر ارتفاع و سرعت رشد برگ ها متفاوت هستند.

پاجوش های رشد نکرده و کوچک

ساقه های کوچک و نارس از نظر ارتفاع خیلی کوتاه هستند. این پاجوش ها نیز برگ ندارند و یا دارای برگ های کوچک و فلسی هستند که درون سطح خاک رشد خواهند کرد.

پاجوش های آبی

نوع دیگر پاجوش ها برگ پهن سطحی هستند که به ریزوم پایه مادر متصل می شوند. این پاجوش ها منشاء سطحی دارند، خیلی کوچک هستند و برگ های پهن شکل قایقی تولید می کنند. این پاجوش ها در نزدیکی درختچه ها و از ریزوم های کوچک بیمار و صدمه دیده تولید می شوند. این پاجوش ها معمولاً در گیاهان موز سالم ساخته نمی شوند. بلکه آنها در باغ های بسیار قدیمی و متراکم که به خوبی مواظبت نمی شوند، بسیار تولید خواهند شد. پاجوش های آبی میوه کم کیفیت می دهد پس آن را پیشنهاد نمی کنیم.

 پاجوش برگ شمشیری

پاجوش برگ های شمشیر هم دارای برگ های نازک و شمشیر مانند است. این پاجوش ها بهترین ابزار برای تکثیر موز هستند و وقتی ارتفاع آنها به یک و نیم متر رسید، با بیل از هم جدا می شوند و باید برگ های بزرگ آن را بریده و فقط برگ های جوان آن باقی می ماند یا اصلاً باقی نمی ماند. پاجوش ها باید ریشه های قوی داشته باشند بدون علائمی مانند زخم های داخلی و تورم ناشی از نماتود

پاجوش های بکر

قلمه های بکر یا نابالغ قلمه هایی هستند که بدون خوشه گل بوده و از برگ های پهن و بلند برخوردار هستند.

درختهای موز برای کاشت موز در گلدان ها می توان از انواع مختلف پاجوش ها استفاده نمود، به جز پاجوش برگ پهن. قلمه برگ شمشیر از دیگر پاجوش های مناسب برای کاشتن موز است، زیرا از جوانه های ریزوم عمیق و قوی تشکیل شده و ریشه های زیادی تولید می کند. از سوی دیگر، این پاجوش ها به راحتی از پایه مادر جدا خواهند شد. توجه کنید که این پاجوش ها باید دارای ریشه های سالم و بدون علامت مانند زخم های داخلی و تورم ناشی از نماتود باشند. برای کاشتن پاجوش موز در گلدان اول توسط بیل وسط گلدان را به اندازه انتهای پاجوش بردارید. سپس پاجوش را از آخر در قابلمه بگذارید و روی آن را با خاک پوشش و سفت کنید. آبیاری گلدان را پس از کاشت فراموش نکنید. فقط به خاطر داشته باشید که نیازی به آبیاری بیش از حد ندارید و خاک به اندازه کافی مرطوب است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: