عیدانه ویژه مجلس برای کارکنان دولت | مصوبه جدید مجلس برای افزایش حقوق کارکنان دولت از این ماه

در این مقاله به جزئیات مصوبه مجلس درباره پرداخت فوق العاده خاص کارکنان دولت پرداخته‌ایم که توجه بسیاری از کارکنان بخش عمومی را به خود جلب کرده است.

کدخبر : 31885
سایت سرگرمی روز :

در سال‌های اخیر نابرابری در نظام پرداخت حقوق کارکنان دولت یکی از چالش‌های اصلی حوزه مدیریت منابع انسانی کشور بوده است. شکاف معنادار میان دریافتی‌های کارمندان دستگاه‌های مختلف منجر به نارضایتی‌های گسترده‌ای در بدنه دولت و شهرداری‌ها شده بود. اکنون مجلس شورای اسلامی با تصویب طرحی مهم و تأیید آن توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، گامی در جهت تحقق عدالت و بهبود معیشت کارکنان برداشته است. 

در این مقاله به جزئیات مصوبه مجلس درباره پرداخت فوق العاده خاص کارکنان دولت پرداخته‌ایم که توجه بسیاری از کارکنان بخش عمومی را به خود جلب کرده است.

در نشست اخیر هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، «طرح اصلاح جزء (۳) بند (ب) ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم توسعه» مورد بررسی قرار گرفت. این طرح که به دولت اجازه می‌دهد برای ارتقای عدالت در پرداخت‌ها و افزایش بهره‌وری، فوق‌العاده‌ای را به حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی اضافه کند، با اصلاحاتی به تصویب نهایی رسید.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد که ابهامات مطرح شده در این جلسه برطرف شده و سقف امتیاز مشخصی برای پرداخت فوق‌العاده به کارکنان دولت تعیین شده است. مطابق این مصوبه، دولت می‌تواند تا سقف ۲۵ هزار امتیاز، معادل ریالی مشخصی را برای تمامی دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و برخی نهادهای خاص در نظر بگیرد.

بر اساس مصوبه مجلس درباره پرداخت فوق العاده خاص کارکنان دولت دستگاه‌های اجرایی شامل موارد زیر می‌شود:

•    دستگاه‌های مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری

•    نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیروهای مسلح

•    شهرداری‌ها، مشروط بر تأیید وزارت کشور و مطابق درجه‌بندی مشخص

نکته مهم اینجاست که جزئیات مصوبه مجلس نشان می‌دهد که این طرح یک اختیار و نه یک الزام برای دولت است. به عبارتی دولت در صورت دارا بودن منابع کافی در چارچوب سقف بودجه سالانه، می‌تواند نسبت به اجرای آن اقدام کند.

به طور کلی تصویب پرداخت فوق‌العاده خاص برای کارکنان دولت، اقدامی مهم و راهبردی در راستای کاهش نابرابری‌های حقوقی در نهادهای عمومی است. هرچند این مصوبه الزام‌آور نیست، اما می‌تواند در صورت اجرا، گام بلندی در راستای تحقق عدالت اجتماعی باشد.

از این‌رو آگاهی دقیق از جزئیات مصوبه مجلس درباره پرداخت فوق العاده خاص کارکنان دولت برای همه کارکنان دولت، مدیران منابع انسانی و برنامه‌ریزان اقتصادی ضروری است تا بتوانند در مسیر صحیحی برای اجرای این سیاست گام بردارند.

در تاریخ ۷ خرداد ۱۴۰۴، شورای حقوق و دستمزد کشور مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، فوق‌العاده خاصی برای کارکنان دولت در نظر گرفته شده است. این تصمیم با هدف ارتقاء عدالت در پرداخت‌ها، افزایش بهره‌وری و نگهداشت نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی اتخاذ شده است.

بر اساس این مصوبه، فوق‌العاده خاص تحت عنوان «فوق‌العاده خاص برنامه هفتم» به کارکنان دولت اعطا می‌شود. این فوق‌العاده با حداکثر ۲۵٬۰۰۰ امتیاز و سقف بیش از ۱۴ میلیون تومان در احکام کارگزینی لحاظ خواهد شد. این افزایش شامل کارمندان رسمی، پیمانی و شرکتی می‌شود و مشمول کسور بازنشستگی است، بنابراین بر حقوق پایه و مزایای آینده کارکنان تأثیرگذار خواهد بود.

تمامی وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی زیرمجموعه دولت مشمول این مصوبه هستند. برای اجرای این فوق‌العاده، دستگاه‌های اجرایی باید پیشنهادات خود را به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهند. سپس، با اصلاح موافقت‌نامه‌های هزینه‌ای و بدون افزایش سرجمع اعتبارات، مجوز رسمی از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر می‌شود و احکام جدید توسط دستگاه اجرایی صادر خواهد شد.

اهداف تصویب فوق‌العاده خاص کارکنان دولت

این فوق‌العاده با سه هدف کلیدی طراحی و اجرا شده است:

    عدالت در پرداخت: کاهش اختلاف حقوقی بین دستگاه‌های مختلف.

    نگهداشت نیروی انسانی: جلوگیری از خروج نیروهای متخصص از بخش‌های حساس دولتی.

    افزایش بهره‌وری: بهبود عملکرد و انگیزه کارکنان در دستگاه‌های اجرایی.

این اهداف در شرایطی تعیین شده‌اند که دولت نیاز به تقویت حوزه‌های حاکمیتی و نظارتی را بیش از پیش احساس می‌کند.

یکی از پرسش‌های پرتکرار این بود که آیا معلمان نیز شامل فوق‌العاده خاص خواهند شد یا خیر. بر اساس اعلام رسمی، تمام کارکنان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه آن‌ها، از جمله آموزش و پرورش، مشمول تصویب فوق‌العاده خاص شده‌اند. به این ترتیب، معلمان هم مشمول این افزایش حقوق خواهند بود و پس از طی مراحل اجرایی در وزارت آموزش و پرورش، فوق‌العاده خاص در احکام جدید حقوقی آن‌ها لحاظ می‌شود.

برای پرداخت فوق‌العاده خاص، منابع مالی مرتبط از طریق صرفه‌جویی در اعتبارات هزینه‌ای و درآمدهای اختصاصی دستگاه‌ها تأمین می‌شود. در مورد آموزش و پرورش، به صورت اختصاصی کمک بودجه‌ای لحاظ خواهد شد. این روند به نحوی طراحی شده که تغییرات اعتباری کلان در بودجه ایجاد نشود و با جابه‌جایی داخلی منابع، پرداخت‌ها انجام شود.

 

 

در ادامه اعضای هیئت عالی نظارت پس از استماع توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه و یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، به بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع فوق‌العاده خاص کارکنان دولت، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها پرداختند و نهایتاً اعضای هیئت عالی نظارت مجمع، به مغایرت آن با سیاست‌های کلی رای ندادند.

طبق این مصوبه، حداکثر میزان فوق‌العاده خاص موضوع این جزء برای مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری تا سقف ۲۵۰۰۰ امتیاز و معادل ریالی آن برای سایر مشمولان است. در خصوص کارکنان شهرداری‌ها پرداخت این فوق العاده با نظر وزیر کشور و متناسب با درجه شهرداری‌ها امکان‌پذیر است.

مهدی بنانی، مدیرکل خزانه‌داری کل کشور، از اجرای موفق بخشنامه پرداخت حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی در اول هر ماه خبر داد. این بخشنامه، که بر اساس ضوابط قانون بودجه ۱۴۰۴ تدوین شده، بر پرداخت به‌موقع حقوق کارکنان تأکید دارد.

وی اظهار کرد: برای اطمینان از پرداخت به‌موقع حقوق، سامانه‌ای مشترک بین وزارت اقتصاد، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه‌وبودجه طراحی شده که فرآیند پرداخت حقوق را مدیریت می‌کند. هدف از صدور این بخشنامه، الزام دستگاه‌های اجرایی به ارسال درخواست‌های پرداخت حقوق تا اول هر ماه است.

بنانی افزود: در صورت تأخیر در ارسال درخواست‌ها، پرداخت حقوق به روز پنجم ماه موکول می‌شود که این امر می‌تواند وقفه‌ای در پرداخت حقوق ایجاد کند. وی تأکید کرد که در خردادماه ۱۴۰۴، به‌عنوان اولین ماه اجرای این بخشنامه، تمامی درخواست‌های دستگاه‌های اجرایی در روز اول خرداد با موفقیت پردازش و پرداخت شد.

مدیرکل خزانه‌داری در گفت‌وگو با رادیو خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی که درخواست‌های خود را به‌موقع ارسال نکنند، علاوه بر تأخیر در دریافت منابع تا روز پنجم، مسئولیت پرداخت کسورات و حق بیمه نیز بر عهده خودشان خواهد بود. با این حال، دستگاه‌های اجرایی معمولاً برای جلوگیری از تأخیر، درخواست‌های خود را به‌موقع ارائه می‌دهند.

در قانون برنامه هفتم، سقف و کفی برای این فوق العاده پیش‌بینی نشده است و همه چیز به تصمیم شورای حقوق و دستمزد سپرده شده است.

کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر شورای حقوق و دستمزد در توئیتی، سقف پرداخت این فوق‌العاده را به میزان ۲۵۰۰۰ امتیاز (با احتساب ضریب ریالی مربوط به کارمندان در سال ۱۴۰۴ بیش از ۱۴ میلیون تومان) اعلام کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: