خبر مهم بنزینی وزیر نفت / جزییات جدید از سهمیه بندی بنزین در تابستان
وزیر نفت، کاهش فروش نفت کشورمان را تکذیب کرد و گفت: این موضوع صحت ندارد.
محسن پاک نژاد روز چهارشنبه در حاشیه حیاط دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت میدان نفتی مشترک آرش، افزود: میدان نفتی آرش از نظر وزارت نفت قابلیت استقرار دکل برای حفاری را دارد.
وی ادامه داد: طبیعی است که مقدم بر این کار، وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی باید مساله را در قالب مذاکرات برای تعیین حدود و ثغور دنبال کند و به تفاهم برسد.
وزیر نفت اضافه کرد: پس از آن، در صورت ابلاغ وزارت امور خارجه به وزارت نفت، آمادگی داریم که عملیات توسعه را در بخش ایرانی میدان آرش آغاز کنیم.
پاکنژاد در پاسخ به پرسشی در خصوص انتشار اخباری از قیمت بنزین سوپر وارداتی، از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.
این عضو کابینه دولت چهاردهم درباره صادرات نفت به افغانستان، خاطرنشان کرد: صادرات نفت به افغانستان نداشته ایم، اما به نوعی ترانزیت گازوئیل داشتیم که از ترکمنستان می آمد و مقداری هم از مرزهای غربی وارد میشد که همچنان ادامه دارد و مشکلی از این بابت با افغانستان وجود ندارد.
وی در خصوص سهمیه بنزین با توجه به سفرهای تابستانی، ادامهداد: فعلا سهمیه های سابق در بخش بنزین ادامه دارد و در تامین سوخت مخازن هیچ مشکلی نداریم.
عباس باصفا، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآرودههای نفتی در جریان آغاز اجرای آزمایشی طرح انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی در مورد اینکه آیا این طرح برای مردم زحمتی ایجاد نمیکند، گفت: زحمتی ایجاد نمیکند و کار را هم راحتتر خواهد کرد، بر اساس بند ب قانون بودجه میگوید، امکان انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی برای مالکان خودرو فراهم شود.
وی در گفتگو با فارس بیان داشت: اگر این طرح را بتوانیم اجرایی کنیم، یکی از ابزارهای سه یا چهارگانه ما در زمینه سوخت رسانی انجام خواهد شد.
به گفته باصفا، یکی از این روشها استفاده از اپلیکیشن موبایل است که استفاده و دیگری استفاده از وچر و استفاده از خود کارت سوخت و استفاده از کارت بانکی است.
به گفته مدیر سامانه هوشمند سوخت، اگر فرد کارت سوخت به همراه نداشته میتواند از طریق توکن یا از طریق اپ موبایل سوخت گیری انجام دهد و مشکلی در این زمینه ندارد و به تدریج که افراد از طریق کارت بانکی یا اپ موبایل سوختگیری انجام دهند میتوانیم رصد و پایش کنیم که هر کس چند لیتر سوخت در روز مصرف میکند.
وی گفت :با کار خود را شروع کردیم مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد سازمانهای زیادی دخیل هستند از جمله سازمان پدافند غیرامل مرکز مدیریت راهبردی افتا و بانک مرکزی که باید مجوزها را بدهند یعنی از لحاظ فنی و امنیتی باید سازمان پدافند غیرعامل به مجموعه افتا مجوز بدهد و از نظر سیستم بانکی باید بانک مرکزی مجوزها را به ما بدهد هرچه سریع این طرح را میتوانیم اجرایی کنیم.
با صفا گفت: فایده اجرایی طرح این است که قطعاً از قاچاق سوخت جلوگیری میکند و میزان قاچاق سوخت کم میشود زیرا بخشی بخش زیادی از قاچاق سوخت توسط کارتهای آزاد جایگاهها یا اضطراری انجام میشد اگر آنها را اگر انتقال سهمیه سوخت به کارت ملی افراد و کارت بانکی افراد انجام شود، هر کس از طریق کارت سوخت یا کارت بانکی یا اپ موبایل و یا وُچر سوخت گیری انجام میدهد و کم کم کارت های اضطراری جایگاه را کم و حذف میکنیم.
وی گفت البته فعلاً برنامهای نداریم تا اینکه طرح به صورت کامل اجرا نشده فعلاً نمیتوانیم کارتهای جایگاه را حذف کنیم و طرح به صورت آزمایشی انجام میشود باید مجوزهای لازم گرفته شود و فرایندهای آزمایشی زمان بر است، ما از طرف شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی مشکلی نداریم، طرحها باید ارائه شود و از نظر فنی بررسی شود این یک ابزار سوخت رسانی است و آنچه که در برنامه کلان داریم این یکی از ابزارهاست و باید به طور کامل اجرا شود.