خبر مهم وزیر نفت درباره سهمیه بندی بنزین | سهمیه بنزین جدید چند لیتر است؟

محسن پاک نژاد وزیر نفت درخصوص تغییر سهمیه بنزین توضیحاتی ارائه داد.

حجم ویدیو: 4.04M | مدت زمان ویدیو: 00:00:22 دانلود ویدیو
کدخبر : 34009
سایت سرگرمی روز :

محسن پاک نژاد با تاکید بر اینکه سهیمه و قیمت بنزین تغییری نخواهد کرد، گفت: شرایط کشور در تولید و صادرات نفت خام خوب است.

وی اظهار کرد:هیچ تغییری در میزان ۶۰ و ۱۰۰ لیتر سهمیه و قیمت ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان بنزین ایجاد نخواهد شد و توزیع سوخت طبق گذشته انجام می شود.

همشهری نوشت : محسن پاک نژاد ادامه داد: شرکت ملی پالایش و پخش خدمت جدیدی را طبق قانون و مصوبه هیئت وزیران می خواهد ارائه کند که تامین بنزین ویژه و با کیفیت مناسب تری است که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. بخش خصوصی متولی این بخش است، ولی تنظیم گری با شرکت ملی پالایش و پخش انجام می شود.

وزیر نفت همچنین درباره روند افزایش تولید نفت در کشور گفت: مردم بدانند که روند تولید و صادرات نفت خام طبق گذشته ادامه دارد و وشرایط ما خوب است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

طولانی بودن صف جایگاه‌های سوخت و پمپ بنزین‌ها در اغلب ساعت‌های روز، ازجمله دغدغه‌های شهروندان در پایتخت است. از این‌رو مدیریت شهری در دوره جدید اقدام به راه‌اندازی جایگاه‌های تک‌سکو در نقاط مختلف شهر کرده است.

تخصیص بنزین بر اساس کد ملی، گامی است به سوی عدالت اجتماعی، کاهش قاچاق و مدیریت هوشمند مصرف؛ راهکاری که در شرایط بحرانی مانند جنگ، با شفاف‌بودن سهمیه هر فرد، از شکل‌گیری صف‌های طولانی جلوگیری می‌کند.

موضوع ساماندهی یارانه سوخت و شیوه تخصیص بنزین، همواره یکی از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور بوده است. با افزایش مصرف، ناترازی تولید و تقاضا، و تشدید قاچاق سوخت، ضرورت بازنگری در مدل فعلی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

در این میان، طرح «تخصیص بنزین به افراد بر اساس کد ملی» به‌عنوان یکی از پیشنهاد‌های مهم مطرح شده است؛ طرحی که می‌تواند هم از منظر عدالت اجتماعی مؤثر باشد، و هم از منظر پدافند غیرعامل، امنیت انرژی کشور را ارتقا دهد. در همین زمینه، در گفت‌وگویی، یک نماینده در مجلس شورای اسلامی به بررسی ابعاد این طرح، مزایای اجرایی و ملاحظات مرحله‌ای آن پرداخته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساختار ناعادلانه تخصیص بنزین در مدل فعلی گفت: هم‌اکنون بنزین یارانه‌ای نه به افراد، بلکه به خودرو‌ها اختصاص می‌یابد؛ نتیجه این وضعیت آن است که کسی که چند خودرو دارد، چند برابر بیشتر یارانه دریافت می‌کند، در حالی که فردی که ماشین ندارد یا از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند، عملاً سهمی از این یارانه ملی ندارد. این وضعیت هم ناعادلانه است، هم ضدانگیزه برای صرفه‌جویی، و هم باعث ایجاد شکاف‌های اجتماعی می‌شود.

وی افزود: طرح تخصیص بنزین بر اساس کد ملی، با هدف بازگرداندن یارانه انرژی به مردم و ایجاد عدالت در مصرف طراحی شده است. در این طرح، هر شهروند ایرانی دارای کد ملی، سهمیه مشخصی از بنزین یارانه‌ای خواهد داشت، که یا می‌تواند آن را مصرف کند یا از طریق سامانه‌ای هوشمند و امن به فروش برساند. این رویکرد، نه‌تنها مصرف را هدفمند می‌کند، بلکه مردم را به شریک و ناظر در مصرف انرژی تبدیل می‌کند.

وی با اشاره به تجربه‌های گذشته خاطرنشان کرد: در دوران جنگ و بحران، یکی از مشکلات جدی، شکل‌گیری صف‌های طویل و بی‌نظم برای دریافت بنزین بود؛ صف‌هایی که هم موجب نارضایتی عمومی می‌شد و هم امکان مدیریت اضطراری سوخت را از دولت می‌گرفت.

حال اگر سهمیه بنزین به‌صورت فردی و مشخص در اختیار مردم باشد، و مردم بدانند که سهمیه‌شان محفوظ است و از بین نمی‌رود، از نظر روانی و اجرایی، نظم بیشتری شکل می‌گیرد و بحران‌های احتمالی بهتر مدیریت می‌شود. این مسئله، از منظر پدافند غیرعامل نیز بسیار حائز اهمیت است.

او ادامه داد: اجرای چنین طرحی، بدون شک باید مرحله‌ای و دقیق باشد. پیشنهاد ما این است که ابتدا طرح به‌صورت پایلوت با ویژگی‌های جمعیتی و جغرافیایی متفاوت اجرا شود. در این مرحله، ایرادات فنی، واکنش‌های اجتماعی، عملکرد سامانه‌ها و میزان اثربخشی بررسی می‌شود. سپس بر اساس نتایج آن، می‌توان نسخه نهایی طرح را به‌تدریج در سطح ملی پیاده‌سازی کرد. ما در گذشته تجربه‌هایی داشتیم که به دلیل شتاب‌زدگی در اجرا، دچار چالش شدیم؛ این بار باید با دقت و تدبیر حرکت کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: