اطلاعیه رسمی سازمان تامین اجتماعی برای حقوق بگیران و بیمه شدگان | خبر خوش برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی اند
با اعلام معاونت بیمهای سازمان تأمین اجتماعی، سن بازنشستگی به هیچ عنوان افزایش نیافته بلکه صرفاً سابقه موردنیاز برای بازنشستگی به صورت تدریجی افزوده شده است.
طبق تبصره یک ماده 29 برنامه هفتم پیشرفت و آییننامه اجرایی مصوب هیأت وزیران در 5 اسفند 1403 و بخشنامه شماره 1667/1404/1000 مورخ 23 اردیبهشتماه 1404، افزایش سابقه موردنیاز جهت بازنشستگی بیمهپردازان، با رسیدن سن آقایان به 62 سال و خانمها به 55 سال متوقف میشود.
به عنوان مثال اگر برمبنای قانون، افزایش سابقه موردنیاز بازنشستگی یک زن بیمهپرداز، 2 سال تعیین و او 54 ساله باشد، به این دلیل که بعد از یکسال به سن 55 سالگی میرسد، فقط یکسال افزایش سابقه برای وی اعمال میشود.
همچنین در چارچوب قانون جدید، سقف افزایش سنوات بیمهپردازی الزامی موردنیاز بازنشستگی 35 سال درنظر گرفته شده است؛ به این معنی که در هیچ حالتی سابقه بازنشستگی از 35 سال بیشتر نخواهد بود. البته براساس مقررات مذکور، محدودیت سابقه مانع بیمهپردازی افراد نیست و آنان میتوانند در صورت تمایل، پرداخت حقبیمه را ادامه دهند.
در مجموع اینکه افزایش سن بازنشستگی، موردنظر قانونگذار نیست. به عبارت بهتر، هدف اصلی تعیین سقف سنی بازنشستگی، معافیت بیمهشدگان از افزایش سنوات الزامی بیمهپردازی مقرر در قانون پس از احراز شرط سنی 62 سال برای مردان و 55 سال برای زنان است.
مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی گفت: تاکنون تعداد خدمات غیرحضوری سازمان به ۶۷ خدمت رسیده است، این خدمات در درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به آدرس es.tamin.ir در دسترس کلیه ذینفعان است.
بهروز کتابی، اظهار کرد: طرحها، اقدامات و دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی در مسیر دستیابی به سازمان تأمین اجتماعی هوشمند و الکترونیک و در راستای بهبود و تسهیل در ارائه خدمات مطلوب به مخاطبان، ذینفعان و شرکای اجتماعی سازمان، با رویکرد ایجاد و توسعه سیستمها و سامانههای الکترونیکی و غیرحضوری سازمان، توسعه زیرساختهای سختافزاری و ارتباطی و همچنین یکپارچهسازی و هوشمندسازی سیستمها و سامانهها است.
وی افزود: در پایان سال گذشته، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، نظر به ضرورت تحولآفرینی و تحقق سیاستهای توسعهای، بهبود حکمرانی و ساماندهی و تقویت کارایی و اثربخشی منابع و ظرفیتهای سازمان در ارائه خدمات شایسته به شرکای اجتماعی، همچنین تحقق اهداف مندرج در اسناد بالادستی، سیاستهای کلی تأمین اجتماعی و برنامه هفتم پیشرفت، ۲۰ طرح را به عنوان طرحهای تحول آفرین و توسعهای تعیین و ابلاغ کردند.
مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمین اجتماعی گفت: حوزه فناوری اطلاعات سازمان علاوه بر اینکه مستقیماً به عنوان مسئول اجرای یکی از این طرحها تعیین شد، در پیادهسازی و اجرای ۱۴ طرح دیگر، نقش مؤثر و کلیدی بر عهده دارد.
وی ادامه داد: حوزه فناوری اطلاعات همواره در تلاش است تا خدمات سازمان به سادهترین روشهای ممکن در اختیار جامعه مخاطبان قرارگیرد. در همین راستا و با همکاری سایر ارکان سازمان این حوزه موفق شده است تاکنون تعداد خدمات غیرحضوری سازمان را به ۶۷ خدمت برساند. این خدمات در درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به آدرس es.tamin.ir در دسترس کلیه ذینفعان است.
نشست مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاریهای رسمی سازمان تأمیناجتماعی در چارچوب جلسات «هماندیشی برای تحولآفرینی» با همراهی جمعی از معاونین و مدیران سازمان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری در این جلسه با تأکید بر تسهیلگری فعالیت کارگزاریها در راستای منافع شرکای اجتماعی، گفت: اصلاح ساختار و نحوه همکاری با کارگزاریهای تأمیناجتماعی باید متناسب با تحولات سازمان به ویژه اجرای طرحهای تحولی بیستگانه صورت گیرد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با بیان اینکه با اجرای بخشی از طرحهای تحولی بیستگانه، تغییر اساسی در حوزه فعالیت کارگزاریهای سازمان تأمیناجتماعی اتفاق خواهد افتاد؛ تصریح کرد: هدف از اجرای طرحهای تحول دیجیتال و هوشمندسازی، عدم مراجعه حضوری مخاطبان تأمین اجتماعی است نه اینکه صرفاً مراجعان و ذینفعان سازمان به جای شعبه به کارگزاری مراجعه کنند.
سالاری با بیان اینکه با انتقال تدریجی خدمات قابل واگذاری به کارگزاریها موافق هستیم، افزود: پیشنهاد میشود که کمیتهای با حضور نمایندگان هیأت مدیره انجمن، در حوزه اصلاح نحوه همکاری با کارگزاریها با لحاظ رویکردهای سازمان در مسیر چابکسازی و تحولات دیجیتال فعال شود.
او همچنین با اشاره به اینکه منصفانه کردن بهای تمام شده ارائه خدمات تأمیناجتماعی در حوزه فعالیت کارگزاریها مورد توجه است؛ توضیح داد: واگذاری خدمات مشاوره حوزه تأمیناجتماعی به کارگزاریهای سازمان مورد موافقت اولیه قرار گرفت و مقرر شد دستورالعمل مربوطه تدوین شود. انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاریهای رسمی تأمیناجتماعی در راستای واگذاری خدمات مشاوره حوزه تأمین اجتماعی به این مراکز، باید طرح سازوکار مشاوره و انواع خدمات مشاور با نرخهای پیشنهادی را به سازمان ارائه دهد.
سالاری افزود: همچنین در تخصیص بازرسی باید سازوکار ارجاع پروندهها با تاکید بر عدم گزینش و احصای پروندهها تدوین شود؛ در این حوزه سرعت رسیدگی، زمان و مسافت، شاخصهای اساسی است.
وی بیان کرد: در حوزه کاری کارگزاریهای تأمیناجتماعی، پروندهها باید به چند سطح تقسیمبندی شود؛ ارزیابی کیفی اقدامات این مراکز نیز بر مبنای قانون، مورد توجه است.
به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی؛ چارچوب اصلاح ساختار، اصلاح قراردادها، وظایف جدید محوله سازمان تأمین اجتماعی به کارگزاریها و ارزیابی اقدامات این مراکز تهیه خواهد شد.
در جریان این جلسه هماندیشی که با حضور مدیرعامل، قائممقام و جمعی از معاونین و مدیران سازمان تأمین اجتماعی و اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاریهای رسمی تأمین اجتماعی برگزار شد، موضوعاتی نظیر فعالیت 280 کارگزاری رسمی تأمین اجتماعی در سراسر کشور، امکان مشارکت این مراکز در تحقق بخشی از طرحهای بیستگانه تحولی سازمان و تمرکز اقدامات کارگزاریها بر رویکردهای جدید سازمان و برخی از مشکلات اجرایی فعالیت کارگزاریها توسط مطرح شد.