معلمان آماده تحولی بزرگ | تأکید رئیسجمهور بر نقش فرهنگیان
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق رئیس جمهور، مدرسه سازی ساختن یک ساختمان نیست فصل مشترک بین دولت، حاکمیت و ملت است و مردم جذب این پروژهها شدند گفت: در مجموع ۷۴۰۰ پروژه تعریف و کار با تشکیل گروههای مردمی شروع شد.
رضوان حکیمزاده در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه یکی از اولویتهای اصلی دولت چهاردهم موضوع عدالت آموزشی است که قبل از انتخابات درباره آن صحبت میکردند و بعد از شروع به کار دولت با جدیت، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند تا برنامهها در دو محور محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت فرایندهای یاددهی یادگیری در مدارس دولتی دنبال شود، گفت: در قسمت محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی، موضوع اصلی این است که چه کار بکنیم دانش آموزان ما در اقصی نقاط کشور و در هر اقلیم و شرایطی که هستند بتوانند از یک فضای آموزشی مناسب با منابع و تجهیزات خوب بهره مند شوند.
وی ادامه داد: در سراسر کشور پروژههایی که نیاز به بازسازی داشتند مانند مدارس سنگی، مدارس کانکسی نیاز به بهسازی داشتند، مدارس فرسوده و یا جاهایی که نیاز بود که مدارس احداث شود، شناسایی شد. در مجموع ۷۴۰۰ پروژه تعریف و کار با تشکیل گروههای مردمی شروع شد. رییس جمهوری تاکید کردند که مدرسه سازی ساختن یک ساختمان نیست بلکه فصل مشترک بین دولت حاکمیت و ملت است و مردم جذب این پروژهها شدند. برای هر پروژه یک مسئول مردمی داریم که هر امکان، کمکی و مشارکتی که مردم بتوانند انجام دهند، فراهم و مدیریت میکند. خوشبختانه این برنامه با جدیت در حال پیگیری است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از پروژه های مدارس کانکسی و سنگی به سرانجام رسیدند، ادامه داد: بسیاری از مدارس فرسوده بازسازی شدند، پروژه های نیمه تمام به اتمام رسیدند. دو روز پیش در زنجان یک مدرسه دولتی با نام شهدای مدافع حرم در رابطه با نهضت محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی افتتاح شد و خوشبختانه با اشراف و نظارت مستقیم آقای رئیس جمهور این کار با جدیت در حال پیگیری است.
حکیم زاده افزود: سامانهای ایجاد شده که لحظه به لحظه پیشرفت پروژهها را رصد میکند و در اختیار دفتر رئیس جمهوری قرار میدهد. در وزارتخانه نیز یک اتاق رصد برای آن وجود دارد. همکاران در سازمان نوسازی دارند با جدیت این موضوع را پیگیری میکنند.
وی افزود: عدالت آموزشی یک معنای ظاهری دارد بعنی بتوانیم حق دسترسی برای هر دانش آموز را فراهم بکنیم و هر دانش آموز فارغ از جنسیت، نژاد، فرهنگ، زبان و مذهب امکان حضور در مدرسه را داشته باشد. معنای دقیقتر و علمیتر آن که مقام معظم رهبری هم بارها اشاره فرمودند و مورد تاکید رئیس جمهوری است، «نصیب برابر آموزشی» است یعنی کیفیت فضای یادگیری و شرایط یادگیری برای دانشآموزی که در دورترین نقطه این کشور است با دانشآموزی که در تهران درس میخواند تفاوت چندانی نداشته باشد بنابراین اگر بخواهیم با شاخصها اندازه گیری کنیم باید ببینیم چقدر منابع و امکانات فراهم میکنیم، چقدر شرایط یادگیری برای همه دانش آموزان برابر است و در نهایت با شاخصهایی مثل خروجی ها و دستاوردهایی که نظام آموزشی دارد با توجه به تفاوتهایی که در شرایط مختلف وجود دارد، بسنجیم که چقدر به عدالت آموزشی نزدیک شدیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در جلسات اختصاصی رئیس جمهوری که با موضوع عدالت آموزشی برگزار میکنند به ما یاد دادند و تاکید کردند که هیچ موقع راضی نباشیم چون اگر راضی باشیم به معنای این است که دیگر تلاش نخواهیم کرد، ادامه داد: هرچند زمانی که صحبت از تلاش و ایثار معلمان و مدیران در مدارس دولتی است، بهترینها هستند و بهترین تلاش را به کار میگیرند اما اگر قرار باشد به عنوان کسی که مسئولیت دارم، بگویم که آیا راضی هستم، قطعاً خواهم گفت که ما تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی را باید بپیماییم. در همین رابطه آقای رئیس جمهوری بارها تاکید کردند که کاری خواهیم کرد که بچههای ما در مدارس دولتی بهترین آموزش را ببینند و اشارهای که داشتید که بچههای مدارس دولتی مظلوم هستند، بتوانیم این محرومیت را رفع کنیم. در همین راستا برنامهای تحت عنوان برنامه توانا، توانمندسازی نیروی انسانی تدوین کردیم، هرگونه ارتقای کیفیتی یک رکن اصلی و اساسی آن مدیر و معلم مدرسه است بنابراین در برنامه توانمندسازی که در جهت اجرای سند تحول بنیادین است، برنامهای برای مدیران و معلمان مدارس داریم.
حکیم زاده با بیان اینکه در راهکار ۱۷-۳ سند تحول بنیادین تاکید بر اصلاح و به روزآوری روشهای آموزش با تاکید بر روشهای خلاق، کار گروهی و پرورش مهارتهای تفکر شده به عنوان محور اصلی برنامهها است، گفت: به معلمان یاد بدهیم چگونه روشهای تدریس فعال را مبتنی بر کار گروهی، جایگزین روشهای سنتی کنند، قسمت دوم ایجاد محیط یادگیری مثبت است که دانشآموزان تعامل سازنده و بازخوردهای مثبت دریافت کنند؛ امیدآفرینی در محیط یادگیری به جای اینکه صرفاً یک فضای خشک اداری و رسمی در مدارس داشته باشیم.
وی ادامه داد: قسمت سوم کاربست فناوری ها و هوش مصنوعی با توجه به اقتضائات عصر جدید است و باید از اینها برای ارتقای کیفیت یاددهی یادگیری استفاده شود. برنامه کشوری توانمندسازی در مشهد مقدس برگزار شد، الان خوشبختانه ۲۹ استان کشور، برنامه تربیت مدرسان را اجرا کردند و برنامهها در سطح مناطق پیگیری شد که امیدوار هستیم تا پایان شهریور مرحله اول آموزشهای رو در رو و حضوری در کنار آموزشهای مجازی انجام شود. در سامانه اجتماعات یادگیری که در بستر فضای مجازی ایجاد کردیم حدود ۳۴۰ هزار نفر از آموزگاران، مدیر آموزگاران، راهبران آموزشی و مدیران مدارس ابتدایی عضو هستند که با هم افزایی و تجربه گردانی سعی میکنند گروههای یادگیری را تشکیل دهند که بتوانیم به آن سمت پیش برویم.
حکیم زاده با بیان اینکه مرحله اول توانمندسازی برای ایجاد مهری متفاوت در سال ۱۴۰۴ است، گفت: برنامهای برای دانش آموزان با نام طرح حامی و در جهت تحقق عدالت آموزشی اجرا کردیم. در این طرح در نوبت اول ارزشیابی کیفی توصیفی، دانش آموزانی که «نیازمند تلاش» و «قابل قبول» در کارنامهشان دریافت کرده بودند، شناسایی کردیم. دستورالعملی مبنی بر اینکه این دانش آموزان نیازمند توجه مثبت هستند، تدوین کردیم. اینها دانش آموزانی هستند که نیاز به زمان بیشتری هستند تا مهارتهای سواد پایه آنها تقویت شود. برنامه جبرانی رو با رویکرد مثبت برای این دسته از دانشاموزان اجرا کردیم و خوشبختانه نتایج خیلی خوبی داشت.
وی ادامه داد: در نوبت دوم، در پایان خرداد ماه ۴۹ درصد کاهش افت تحصیلی در این دسته از دانش آموزان داشتیم و در تابستان کارگاه های حامی در تمام مناطق کشور در حال برگزاری است.
معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش در بخشنامه ثبت نام امسال تاکید کردند که مدرسه مسئول یادگیری دانش آموز است و با ایجاد امید، انگیزه بخشی، کمک و توجه مثبت، شرایط لازم را در مدرسه فراهم کنند، ادامه داد: از جهت تربیتی واقعاً قابل قبول نیست و ما برعکس این عمل کردیم، سعی کردیم به این دانش آموزان و خانوادههایشان این پیام را بدهیم که میتوانند یاد بگیرند، باور به یادگیری را ایجاد کنیم و بگوییم چقدر یادگیری آنها برای ما مهم است.