سایپا آریا آماده عرضه شد ؛ معرفی سایپا آریا با مشخصات فنی و قیمت

در حاشیه افتتاح خط تولید پارس نوآ، مدیرعامل سایپا از نصب پیشرانه جدیدی روی آریا خبر داد.

کدخبر : 39364
سایت سرگرمی روز :

کمبود پیشرانه مناسب برای دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا، همواره از مواردی بوده که در یک دهه اخیر به چشم آمده است. البته در این بین، وضعیت ایران خودرو به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه TU5 پژو نسبت به سایپا بهتر بوده است. اما به‌طورکلی، ایران خودرو و سایپا در سال‌های گذشته معمولاً در بهترین حالت تنها دو پیشرانه در دسترس داشته‌اند و همین امر سبب شده تا خروجی بسیاری از خودروهایشان مشابه یکدیگر باشد.

به همین سبب، حتا سایپا برای پاسخ‌گویی به نیاز سدان جدید خود، شاهین، مجبور شد بار دیگر دست به دامان پیشرانه قدیمی و ۸ سوپاپ خود، که به نوعی از پراید به عاریت گرفته شده بود، شود و تنها با افزودن توربوشارژ، اندکی به توان آن بیافزاید. اما با روی کار آمدن آریا، معادلات تغییر کرد. مدیرعامل وقت سایپا، تیموری، معتقد بود که باید مانع از «شهید شدن آریا» با استفاده از پیشرانه قدیمی شاهین شد و تنها پیشرانه ۲ لیتری را چاره کار می‌دانست؛ چاره‌ای که البته بالاخره پایش به دل آریا باز شده است، اما احتمالاً در تعدادی محدود. پای پیشرانه جدیدی از چین در میان است!

در حاشیه افتتاح خط تولید پارس نوآ، مدیرعامل سایپا، علی شیخ‌زاده، از نصب پیشرانه جدیدی روی آریا خبر داد. البته آریا با موتور ۲ لیتری نیز در تعداد نسبتاً قابل‌توجهی به بازار عرضه خواهد شد و پس از آن، آریا به موتور ۱.۵ توربو تجهیز می‌شود.

وی این پیشرانه را دست‌پرورده کمپانی معتبر DAE عنوان کرد و افزود که این پیشرانه جدید با حجم ۱.۵ لیتر و سیستم توربوشارژ، در محصولات آتی سایپا از جمله شاهین و آریا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این پیشرانه در کنار گیربکس ۶ سرعته اتومات ساخت خود DAE، در محصولات سایپا ایفای نقش خواهد کرد. این ترکیب می‌تواند نویدبخش هماهنگی خوبی میان گیربکس و موتور این خودروها باشد.

پیش‌بینی می‌شود این پیشرانه جدید، رفته‌رفته در سایر خودروهای سایپا نظیر اطلس و سهند نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد و به این ترتیب، پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ سایپا از مدار تولید این شرکت خارج شود.

احتمال می‌رود محدوده قدرتی این پیشرانه در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ اسب بخار قرار گیرد.

با این حال، در شرایطی که پس از چهار سال هنوز وضعیت نسخه بنزینی سایپا آریا مشخص نیست، این شرکت در نمایشگاه موتور تهران از نسخه پلاگین‌هیبریدی این خودرو پرده برداشته و وعده آغاز تولید انبوه آن را مطرح کرده است. به ادعای سایپا، تولید آریا پلاگین هیبرید از سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد؛ ادعایی به‌اندازه سه سال تاخیر در عرضه مدل قبلی، ارزیابی نسخه هیبریدی را دشوار می‌کند.

سایپا آریا پلاگین‌هیبریدی بر پایه پلتفرم SP100 شکل گرفته؛ همان پلتفرمی که در خانواده شاهین به‌کار رفته و منشا آن به پلتفرم B شرکت تویوتا بازمی‌گردد. 

سایپا همچنین اعلام کرده این کراس‌اوور به سامانه دوگانه محرکه برقی و بنزینی مجهز است که شامل یک موتور الکتریکی با توان نزدیک به ۲۱۵ اسب‌بخار و یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی (M16K) با قدرت ۱۲۱ اسب‌بخار و استاندارد آلایندگی یورو۶ می‌شود. 

سایپا آریا امکان پیمایش تمام‌برقی تا حدود ۱۲۵ کیلومتر را دارد و برد ترکیبی آن در ارزیابی‌های اولیه بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر اعلام شده است. 

آریا به یک باتری لیتیوم‌یون ۸۳.۴ کیلووات‌ساعتی مجهز شده که با فناوری شارژ سریع حدود 35 دقیقه برای رسیدن از شارژ ۳۰ به ۸۰ زمان نیاز دارد. 

به گفته سایپا، کابین آریا هیبرید با نمایشگر یکپارچه و تغییرات ظاهری تازه نسبت به نسخه بنزینی بازطراحی شده است.

هرچند سایپا هنوز نه آریا را به مرحله تولید انبوه رسانده و نه هنوز اطلاعات کاملی از این شاسی‌بلند منتشر شده است. با این حال، سایپا قیمت آریا پلاگین هیبرید را ۶۰ درصد گران‌تر از نرخ کارخانه شاهین پلاس اتوماتیک در نطر گرفته است. بدین ترتیب قیمت این خودرو احتمالا در محدوده یک میلیارد و ۶۸۷ میلیون تومان باشد.

رونمایی اخیر سایپا از فیس‌لیفت خودرویی که وجود ندارد، اگرچه از منظر فنی (فقط روی کاغذ) گامی رو‌به‌جلو و نشان از تغییر راهبرد سایپا به سمت خودروهای کم‌مصرف دارد اما واقعیت میدانی بازار، احتمال تحقق وعده تولید در بازه زمانی اعلام‌شده را پایین می‌داند. 

بنابراین تا زمانی که نسخه نهایی شاسی‌بلند سایپا از خطوط تولید انبوه خارج نشود، آریا پلاگین هیبرید همچنان در زمره طرح‌های نمایشی باقی خواهد ماند؛ طرحی که فعلا بیش از آنکه محصول نهایی باشد، نشانی از آرزوی ورود سایپا به دوران الکتریکی صنعت خودرو ایران تلقی می‌شود.

ارسال نظر: