اجرای مدل جدید دهک‌بندی یارانه نقدی از آذر | از کجا بفهمیم دهک چندم هستیم؟

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها سامانه یکپارچه «سیمین» را راه‌اندازی کرد تا شهروندان بتوانند همه امور مربوط به یارانه نقدی، از ثبت‌نام خانوار جدید و اصلاح ساختار خانوار تا استعلام پرداخت‌ها و تبدیل یارانه نقدی به کالابرگ را به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه به پلیس +۱۰ انجام دهند.

اجرای مدل جدید دهک‌بندی یارانه نقدی از آذر | از کجا بفهمیم دهک چندم هستیم؟
کدخبر : 40467
سایت سرگرمی روز :

در راستای توسعه دولت الکترونیک و تسهیل خدمات‌رسانی، سامانه یکپارچه مدیریت یارانه نقدی (سیمین) از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها راه‌اندازی شد. این سامانه با هدف ارائه خدمات غیر حضوری، افزایش شفافیت و ارتقای کیفیت خدمات، امکان انجام همه امور مربوط به یارانه نقدی را به صورت برخط (آنلاین) فراهم می‌کند.

خدماتی مانند ثبت نام خانوارهای جدید، اصلاح ساختار خانوار، ثبت یا تغییر اطلاعات حساب بانکی، استعلام یارانه‌های پرداخت شده و تبدیل یارانه نقدی به کالابرگ از طریق این سامانه و بدون نیاز به مراجعه حضوری به پلیس + ۱۰، در دسترس شهروندان قرار دارد. سامانه سیمین گامی مؤثر در مسیر هوشمندسازی و ارائه خدمات امن و سریع به مردم است.

در همین ارتباط سید علیرضا موسوی رئیس مرکز فناوری اطلاعات، هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار داشت: یکی از خدماتی که در زمینه اصلاح ساختار خانوار بر عهده سازمان هدفمندسازی یارانه‌هاست، تغییرات ساختار خانوار است و این موضوع با کمک سازمان ثبت احوال در دست اقدام و در حال انجام است. این امکان فراهم شده تا ذی‌نفعان از طریق سامانه سیمین و همچنین سامانه ncr سازمان ثبت احوال نسبت به اصلاح ساختار خانوار خود اقدام کنند.

وی افزود: بحث یارانه از ابتدا با موضوع خانوار شکل گرفت و خانوار می‌تواند افرادی باشند که لزوما رابطه سببی یا نسبی نداشته باشند ولی می‌توانند مثلا با حکم حضانت یا قیمومیت زیر یک سقف با هم زندگی کنند و یارانه یا خدمات دیگر بگیرند با این حال برای اینکه به موضوع خانوار انسجامی داده شود، همه ذی‌نفعان باید نسبت به تغییرات ساختار خانوار اقدام کنند که یکی از راه‌های آن مراجعه به سامانه سیمین است.

 در این روش سرپرستان خانوار ساختار فعلی افراد تحت پوشش خود را ملاحظه کرده و در صورت نیاز، افرادی را اضافه یا حذف می‌کنند. مثلا فردی که سرپرست خانوار است، فرزندی دارد که در ساختار خانوار موجود نیست ولی می‌تواند با احراز هویت آن فرزند، وی را به ابعاد خانوار خود اضافه کند؛ این اتفاق صرفا مربوط به یارانه نیست چون احتمالا خدمات دیگری هم در راه است که برای دریافت آنها نیاز به ساختار جدید خانوار دارد.

تنها نشانی رسمی و معتبر برای دسترسی به سامانه سیمین، وب‌سایت simin.hadafmandi.ir است. لازم به ذکر است که کلیه اطلاع‌رسانی‌ها و پیامک‌های مرتبط با این سامانه، منحصراً از طریق سرشماره YARANEH-IRI ارسال خواهد شد. هرگونه پیامک یا لینک ارسالی دیگری که مغایر با این موارد باشد، فاقد اعتبار بوده و احتمالاً با هدف کلاهبرداری ارسال شده است.

سایت simin.hadafmandi.ir را در مرورگر خود وارد کرده تا به صفحه اصلی سامانه سیمین هدفمندی هدایت شوید.

پس از ورود به سامانه سیمین، به منظور ثبت نام در کادر مشخص‌شده شماره همراه خود را وارد نمایید.

شماره موبایل شما باید همان باشد که هنگام ثبت‌نام یارانه یا در پرونده حمایتی‌تان ثبت شده است.

کد ملی سرپرست خانوار را در بخش مورد نظر صفحه بعدی وارد کنید.

به شماره همراه شما کد حاوی رمز ارسال می‌شود.

کد را وارد کرده تا به مرحله بعد، هدایت شوید.

پس از انجام درست تمام مراحل مذکور، به پنل شخصی خود در سامانه سیمین حمایت راهنمایی شده و به خدمات این سامانه دسترسی پیدا می‌کنید.

در ادامه به خدمات سامانه سیمین در چهار حوزه اصلی می‌پردازیم که عبارتند از:

این بخش به کاربران اجازه می‌دهد تا به صورت الکترونیکی، شماره حساب و یا شماره شبا مورد نظر برای واریز یارانه را ثبت یا در صورت نیاز اصلاح نمایند. شماره شبا وارد شده توسط سامانه، به طور مستقیم توسط بانک مرکزی استعلام می‌شود تا صحت، فعال بودن و تعلق آن به سرپرست خانوار تأیید گردد.

کاربران می‌توانند با استناد به اتصال مستقیم سامانه به سازمان ثبت احوال، وضعیت ساختاری خانوار خود از جمله فهرست کامل اعضای خانوار، مشخصات سرپرست و تفکیک اعضا، نمایش سوابق تغییرات مرتبط با ازدواج، طلاق یا فوت که بلافاصله اعمال شده‌اند؛ را به صورت آنلاین بررسی کنند.

این سامانه امکان تبدیل بخشی از یارانه نقدی به اعتبار خرید کالا (کالابرگ الکترونیکی) را فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند درخواست خود را برای فعال‌سازی این اعتبار از طریق سیمین ثبت نمایند.

سامانه سیمین به عنوان مرجع اصلی، اطلاعات دقیق مالی واریز یارانه‌ها، چون تاریخ دقیق واریز برای هر دوره، مبلغ واریز شده، وضعیت نهایی تراکنش در حساب بانکی، گزارش دلیل عدم واریز در صورت بروز هرگونه مشکل سیستمی یا اطلاعاتی، سوابق کلی درخواست‌های ثبت شده و تغییرات اطلاعاتی اعمال شده را در اختیار سرپرست خانوار قرار می‌دهد.

برای ثبت یا اعمال هرگونه تغییر در شماره حساب مقصد یارانه، مراحل زیر را به ترتیب در پنل کاربری خود دنبال نمایید:

ورود به سامانه:وارد پنل کاربری شخصی خود در سامانه سیمین شوید.

انتخاب گزینه:بر روی گزینه “ثبت یا تغییر شماره حساب بانکی” کلیک نمایید.

ورود اطلاعات:شماره شبای حساب جدید مورد نظر خود را وارد کنید.

تأیید سیستمی:سامانه، شبای وارد شده را به صورت خودکار تأیید اعتبار می‌نماید (بررسی تعلق به سرپرست و فعال بودن حساب).

نهایی‌سازی:پس از تأیید، دکمه “ثبت نهایی” را فشار دهید.

توجه: یارانه دوره‌های آتی، از تاریخ ثبت موفقیت‌آمیز، به حساب جدید واریز خواهد شد.

در صورتی که حساب وارد شده غیرفعال، مشترک، یا متعلق به سرپرست خانوار نباشد، سامانه از ثبت آن ممانعت خواهد کرد.

مشاهده جزئیات ساختار خانوار در سامانه سیمین

با مراجعه به بخش “ساختار خانوار” در سامانه سیمین، می‌توانید اطلاعات زیر را مشاهده و پایش کنید:

فهرست کلیه اعضای تحت پوشش خانوار شما.

جزئیات کامل اطلاعات و وضعیت سرپرست.

سوابق مربوط به افزایش یا کاهش اعضا در طول زمان.

امکان مشاهده وضعیت تشکیل خانوار جدید در پرونده شما.

دلایل احتمالی اختلالات و کندی سامانه سیمین

در صورت مواجهه با کندی یا خطا‌های سیستمی در سامانه، معمولاً علل زیر مطرح است که مربوط به تنظیمات کاربر نیست:

ترافیک بالای لحظه‌ای: ناشی از ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی انبوه به کاربران.

مراحل به‌روزرسانی: فعالیت‌های فنی سازمان هدفمندی در جهت توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها.

نسخه آزمایشی: مواردی که در طول فعال‌سازی یا تست نسخه‌های جدید نرم‌افزار رخ می‌دهد.

ارسال نظر: