با این راهکار یک روده صفر کیلومتر تحویل بگیرید

بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های التهابی روده به درمان های سنتی جایگزین مبتنی بر گیاهان دارویی روی آورده اند.

کدخبر : 8166
سایت سرگرمی روز :

در بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده شده  که مشتقات گیاهی از جمله پلی فنول ها به عنوان متابولیت های ثانویه طیف وسیعی از فعالیت های بیولوژیک از جمله اثرات ضد التهابی٬ آنتی اکسیدانی و حساسیت زایی به انسولین را از خود نشان داده اند.

فیبرهای رژیم های غذایی اثرات ضد التهابی مناسبی را در بیماری های اتهابی روده با تاثیر بر TNF-alpha٬ IL-2  و نیتریک اکساید نشان داده اند. مکمل های طبیعی نقش بسیار مهمی در تنظیم و سرکوب تولید سایتوکاین های التهابی دارند. به علاوه ارتقای عملکرد اندوتلیال عروق و کاهش بیماری های قلبی عروقی در بسیاری از مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک نشان داده شده است.

خواص فیبر در بدن

مصرف فیبر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری قلبی، دیابت، بیماری دیورتیکولی و یبوست را کاهش می‌دهد. فیبر در میکروبیوم روده می‌تواند اثرات ضد التهابی ایجاد کند و به کاهش التهاب مزمن در روده کمک کند. اما کاربرد فیبر در بدن تنها به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود. در ادامه می‌توانید با خواص و فواید فیبر در بدن بیشتر آشنا شوید.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

فیبر محلول آب را در روده جذب می‌کند و ژلی را تشکیل می‌دهد که می‌تواند هضم را کندتر کند. این موضوع به جلوگیری از افزایش گلوکز خون بعد از غذا خوردن و کاهش گرسنگی کمک کند. مصرف فیبر در کنترل قند خون و وزن بسیار مهم است و کنترل این عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

فیبر محلول نیز ممکن است با تداخل در تولید اسید صفراوی، کلسترول خون را کاهش دهد. کلسترول برای ساخت اسیدهای صفراوی در کبد استفاده می‌شود. فیبر محلول به اسیدهای صفراوی در روده متصل شده و آن‌ها را از بدن دفع می‌کند. به دلیل کاهش مقدار اسیدهای صفراوی موجود، کبد کلسترول را از خون بیرون می‌کشد تا اسیدهای صفراوی جدید بسازد و در نتیجه کلسترول خون را کاهش می‌دهد. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که مصرف زیاد فیبر غذایی با خطر کمتر بیماری قلبی و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

جلوگیری و کنترل دیابت نوع 2

رژیم‌های غذایی کم فیبر، به ویژه انواع نامحلول، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند. مطالعات بزرگ روی زنان نشان داد که رژیم غذایی کم فیبر (به ویژه فاقد فیبر غلات) اما حاوی غذاهای با شاخص گلیسمی بالا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. در مطالعه دیگری مشخص شد که غلات کامل با فیبر بالا مثل برنج قهوه‌ای، جو دوسر، سبوس گندم به‌شدت با خطر ابتلا به دیابت مرتبط هستند و می‌توانند به کاهش بروز دیابت نوع 2 کمک کنند.

جلوگیری از سرطان سینه

در مطالعه‌ای که روی بیشتر از 90 هزار زن یائسه انجام شد، مشخص شد که مصرف فیبر در دوران نوجوانی می‌تواند تا جد زیادی به کاهش بروز سرطان سینه در سنین بالا کمک کند. رژیم غذایی پر فیبر همچنین با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خوش‌خیم پستان مرتبط است و از بروز این بیماری در سن یائسگی جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از سرطان کولورکتال (colorectal)

مصرف فیبر در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را تا حد زیادی کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی خود از میوه‌ها، سبزیجات تازه و حبوبات بیشتری استفاده می‌کنند، کمتر در معرض این سرطان قرار دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • م ن
    0

    کشورهای اروپایی به نفع مردم مظلوم فلسطین با قطع روابط با اسرائیل و امریکآاز آنها حمایت کنیم

  • م ن
    0

    گروهای مقاومت این دفعه زرادخانه های هسته‌ای را هدف قرار دهید بندر حفاران نابود کنید وقتی نتانیاهو زن و مدون پیروان فلسطینیرا مسلح کرده پس همه جارا با موشکی بمب هدف قرار دهید خداوند توفیقو قدرت بیشتری به شما بدهد