یارانه بنزین | سهمیه بندی بنزین
آغاز ثبتنام یارانه بنزین به هر کدملی از این تاریخ | یارانه بنزین هر نفر چقدر است؟
آخرین اخبار در رابطه با یارانه بنزین را در ادامه بخوانید.
یک عضو کمیسیون انرژی گفت: ما شبکه گستردهای از انتقال گاز در کل کشور به ویژه روستاها داریم که هدر رفت و نشت گاز در این شبکه بسیار بالا است. بنابراین ناترازی دائم در حال افزایش است و ما باید مدیریت روی مصرف سوختمان داشته باشیم تا بتوانیم بخشی از ناترازیها را کاهش دهیم.
رضا سپهوند ، درباره برخی صحبتهای مسئولان در خصوص قیمت تمام شده بنزین که موجب ایجاد نگرانی درباره احتمال افزایش قیمتها شده است، گفت: خیر، افزایش قیمت بنزین در سال آینده نداریم، منظور آقای پزشکیان این بود که قیمت تمام شده بنزین بسیار بالا است و گفتند فقط هزینه حمل و نقل آن ۸ هزار تومان تمام شده است.
این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: منظور این است که ما بهینهسازی مصرف سوخت و بنزین داشته باشیم؛ چراکه بیرویه بنزین مصرف میکنیم به طوری که در حال حاضر مجبور شدهایم بنزین وارد کنیم.
وی ادامه داد: به عنوان یکی از نمایندگان مجلس به دولت میگویم قبل از هر اقدامی، اول بروید جلوی قاچاق سوخت را بگیرید. سپس سازندهای خودرو را مجبور کنید که خودروهای کممصرف تولید کنند و بعد اجازه دهید بازار خودرو رقابتی شود، یعنی باید واردات خودرو را توسط بخش خصوصی داشته باشیم، گرچه به سیستم بانکی کشور فشار میآید زیرا برای این اتفاق باید تامین ارز داشته باشیم اما چارهای جز این نداریم و بعد در آخر تمامی این کارها که انجام شد، دولت میتواند به این فکر کند که قیمت بنزین را افزایش دهد.
سپهوند درباره اینکه هر سال با شروع فصل سرما بحث کمبود گاز در کشور مطرح میشود؛ آیا کمیسیون انرژی در این خصوص با وزیر نفت و یا مدیران شرکت گاز نشستی داشته است، بیان کرد: چندین جلسه در این خصوص داشتهایم، جلسهای هم با مدیرعامل شرکت گاز و شرکت ملی نفت و زیرمجموعههای این شرکتها داشتیم و گزارشی در خصوص ناترازیها ارائه دادند و انشاالله با مدیریتی که در نظر دارند البته با شرط و شروطی که مصرف گاز در نیروگاهها و در بخش صنعت مدیریت شود، مشکلی نخواهیم داشت، چراکه ناچار هستیم مدیریت داشته باشیم اما مشکل خاصی پیدا نخواهیم کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازیها تاکید کرد: فشار مخازن در پارس جنوبی کاهش پیدا کرده و استخراج گاز سختتر شده است و یکسری از منابع مشکل پیدا کردهاند. از سوی دیگر مصرف بیرویه افزایش پیدا کرده است، ما شبکه گستردهای از انتقال گاز در کل کشور به ویژه روستاها داریم که هدر رفت و نشت گاز در این شبکه بسیار بالا است. بنابراین ناترازی دائم در حال افزایش است و ما باید مدیریت روی مصرف سوختمان داشته باشیم تا بتوانیم بخشی از ناترازیها را کاهش دهیم.
به اعتقاد موافق طرح اعطای بنزین به نفر، ضمن ایجاد عدالت یارانه ای، در کنترل مصرف و قاچاق بنزین اثر گذار است اما برخی همچون مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان در مجلس نسبت به جزئیات این پیشنهادات و میزان بنزینی که به هر فرد اختصاص پیدا کند، نقد دارند، با این حال میگویند: هر طرحی که بتواند روند فعلی توزیع یارانه سوخت در کشور را تصحیح کند و پیوست عدالت اجتماعی داشته باشد، به نفع کشور است. مرکز پژوهش های مجلس مطابق نظرات کارشناسی طی سالیان گذشته طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کرده است که اجرای آن میتواند کمک کننده باشد.
در حال حاضر، سهمیه بنزین به خودرو اختصاص پیدا میکند. بنابراین، هر چقدر افراد تمکن مالی بیشتری داشته باشند و از خودروی بیشتری بهره ببرند، سهمیه بنزین یارانه ای بیشتری هم خواهند داشت. در این چارچوب، اقشار ضعیف، عشایر، روستاییان و در کل کسانی که از خودرو استفاده نمیکنند، از یارانه بنزین هم بی بهره هستند.
مرکز پژوهش های مجلس طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کرده است. این طرح سالیان طولانی است ارائه شده اما اجرایی نشده است. به زعم بسیاری، اختصاص دادن سهمیه بنزین به کد ملی پیوست عدالت اجتماعی دارد و به نفع اقشار ضعیف جامعه است. به زعم آنان، دولت باید به سمت اجرای این طرح برود و زمینه را برای توزیع عادلانه یارانه بنزین مهیا کند.
کارشناسان بر این عقیده اند که طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، علاوه بر این که به لحاظ عدالت اجتماعی برایمان مزیت دارد، از نظر کنترل مصرف و مقابله با قاچاق بنزین نیز به نفع کشور است.
در طرح مورد بحث، قرار است بازار ثانوی های برای خرید و فروش بنزین در نظر گرفته شود که به کشف واقعی قیمت کمک میکند. در ادامه نظرات مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان در مجلس را در خصوص مزیتهای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و لزوم اجرای آن میخوانید.
پوردهقان با اشاره به این موضوع که وضعیت فعلی توزیع یارانه ها در حوزه انرژی و به ویژه در بخش بنزین به عدالت نزدیک نیست، تصریح کرد: هر طرحی که بتواند روند فعلی توزیع یارانه سوخت در کشور را تصحیح کند و پیوست عدالت اجتماعی داشته باشد، به نفع کشور است. مرکز پژوهش های مجلس مطابق نظرات کارشناسی طی سالیان گذشته طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کرده است که اجرای آن میتواند کمک کننده باشد.
وی ادامه داد: بر اساس طرح مذکور، به جای این که یارانه سوخت را در ابتدای زنجیره داشته باشیم، به هر فرد میزان مشخصی از سهمیه بنزین یارانه ای اختصاص پیدا میکند. در کنار این سازوکار، بازار ثانویه ای ایجاد میشود و کسانی که اضافه مصرف بنزین دارند، از این بازار بنزین موردنیازشان را میخرند. کسانی که بنزین اضافه دارند، آن را در همین چارچوب عرضه میکنند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: کسانی که در مصرف بنزین خود صرفه جویی میکنند یا به طور کلی خودرو ندارند و بنزین مصرف نمی کنند، می توانند سهمیه بنزین یارانه ای خود را به فروش برسانند. مسائل فنی همچون ایجاد بازار ثانویه برای خرید و فروش بنزین باید به دقت پیشبینی و چارچوب طرح با جزئیات مشخص شود.
پوردهقان گفت: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به طوری که توزیع یارانه سوخت را عادلانه سازی کند، بسیار مفید است و بنده هم موافق این طرح هستم. طرح مذکور به نفع اقشار ضعیف است که از بنزین استفاده نمی کنند.
وی ادامه داد: از نگاه اقتصاد خرد اگر به طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر نگاه کنیم، این طور است که وقتی سهمیه مشخصی از بنزین به هر فرد اختصاص پیدا کند، افراد خودشان مصرف را مدیریت میکنند. این امر در نهایت به کنترل مصرف بنزین در کشور منجر میشود که از اهمیت زیادی برخوردار است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به مجلس بیاید و در کمیسیون های تخصصی و صحن مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار بگیرد. به طور کلی، ساده ترین راهکاری که میتوان با استفاده از آن به تصحیح روند فعلی توزیع یارانه سوخت پرداخت، همین روش اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی است.
پوردهقان گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو از جهات مختلف برای کشور مزیت دارد. یکی از مزیت هایش این است که زمینه قاچاق بنزین را از بین میبرد. وقتی افراد در ماه تنها میزان مشخصی بنزین یارانه ای داشته باشند، زمینه برای قاچاق از بین میرود.
به گفته این نماینده مجلس، اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر می تواند به افزایش درآمد خانوارهای ضعیف و اعمال هزینه بیشتر به خانوارهای متمکن منجر خواهد شد که به بهبود ضریب جینی کمک خواهد کرد. در کنار بهبود ضریب جینی و درآمد خانوار، مسئله بنزین به نفر کمک بزرگی به حل معضل قاچاق سوخت و کنترل مصرف غیربهینه خودروها خواهد کرد که خروجی آن کاهش ناترازی بنزین است.
پوردهقان گفت: میزان سهمیه بنزین یارانه ای که هر ماه برای افراد در نظر گرفته می شود، باید با در نظر گرفتن فاکتورهای دقیق مشخص شود. به گونه ای که کفاف مصرف افراد را بدهد. از نظر بنده، در نظر گرفتن ۳۰ لیتر بنزین به ازای هر نفر در ماه بسیار کم است و حداقل عددی قریب به ۵۰ لیتر در ماه باید در نظر گرفته شود. به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران در نظر گرفتن ۳۰ لیتر سهمیه بنزین یارانه ای در ماه برای هر فرد تناسبی با میزان واقعی مصرف نخواهد داشت.