حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

دستور ویژه رئیسی برای حقوق بازنشستگان | افزایش چند برابری حقوق بازنشستگان در 1402

سقف حقوق سالانه حداکثر تا ۶۰۰ میلیون تومان مجاز است که مانند سال‌های گذشته هفت برابر حداقل حقوق تعریف شده در همین لایحه است.

کدخبر : 273
سایت سرگرمی روز :

رئیس‌جمهور ۲۱ دی ماه لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. پرداخت حداقل و حداکثر حقوق یکی موضوعاتی است که در این لایحه به آن اشاره شده است.

دولت در لایحه بودجه سال آینده پرداخت حقوق به همه کارکنان و بازنشستگان را تحت هر عنوانی تا سقف ۵۰ میلیون تومان مجاز دانسته است.

در بند «د» تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است که سقف خالص پرداختی متوسط سالانه از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان در سال ۱۴۰۲ به گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی در کلیه مناطق کشور به میزان پانصد میلیون ریال است.

پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیأت علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و همچنین شرکت‌ها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهاد‌های عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است.

بر اساس این بند از لایحه بودجه، سقف حقوق سالانه حداکثر تا ۶۰۰ میلیون تومان مجاز است که مانند سال‌های گذشته هفت برابر حداقل حقوق تعریف شده در همین لایحه است.

مهدی گلبان فعال حقوق بازنشستگان با اشاره به موازین قانونی موجود در خصوص پرداخت حقوق بازنشستگان گفت: بند «ط» ماده ۹ قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی تصریح می‎کند که " ارائه تعهدات بیمه‌ای درقبال افرادتحت پوشش، براساس قاعده عدالت و به تناسب میزان مشارکت (سنوات ومیزان پرداخت حق بیمه) و با تنظیم ورودیها و خروجیها طبق محاسبات بیمه‌ای صورت می‌پذیرد.

خبرانلاین: گلبان با اشاره به اینکه کف حقوق حداقل‌بگیران ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، گفت: ما با توجه به سیر صعودی تورم و مشکلات شدید معیشت این گروه از بازنشستگان، به هیچ عنوان با افزایش حقوق حداقل‌بگیران مخالف نیستیم لیکن مخالف این هستیم که بجای بهره‌مندی از منابع عمومی و کمک دولت برای گروه یادشده، از سهم سایر سطوح کسر و به آنان اضافه گردد و این کار عدالت بیمه‌ای را از بین خواهد برد.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم ضرورت دارد به قانون بازگشت کند و اگر قرار است به حداقلی‌بگیران کمک شود، از منابع دولتی این اتفاق رخ دهد و از سایر سطوح حقی برنداشته نشود.

این فعال بازنشستگان اشاره‌ای دوباره به قانون کرد و گفت: در ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی نیز تاکید شده که تامین اجتماعی مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی به نسبت نرخ تورم رسمی کشور افزایش دهد اما می‌بینیم که نزدیک به ۱۵ سال است این اتفاق رخ نمی‌دهد به‌ طوریکه درحال‌حاضر حقوق بازنشستگان نزدیک به ۵۰% کمتر از تورم رسمی کشور است.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: متاسفانه درحال‌حاضر تامین اجتماعی این قانون را رعایت نمی‌کند و همین نکته نیز در دو دسته شدن خلاف قانون بازنشستگان موثر افتاده است.

او به ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده و بار دیگر بر اجرای مفاد مصرح در ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و بند(ط) ماده (۹)قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی تاکید شده است اما می‌بینیم هنوز این مهم اجرا نشده و آنچه نگران‌کننده است اینست که هنوز هم عزمی نیز برای اجرای قانون دیده نمی‌شود.

دولت چقدر به تامین اجتماعی بدهکار است؟

این فعال حقوق بازنشستگان در بخش دیگری از سخنانش به بدهی کلان دولت به تامین اجتماعی که بالغ بر۶۰۰ هزار میلیارد تومان است اشاره کرد و با استناد به بند چهار سیاست‌های کلی تامین اجتماعی تاکید کرد: در این بند درجهت تامین عدالت و یکسان‌سازی قواعد و مقررات بیمه‌ای و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی تاکید شده است اما عملکرد دولت در جهت تحقق فرمان مقام معظم رهبری و برآورده شدن این هدف نیست.

وی گفت: دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است. اتفاقا بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از بدهی دولت مربوط به همین جامعه حداقلی‌بگیران و گروه‌های حمایتی کم برخوردار و بخشی دیگر مربوط به ۳%سهم دولت به عنوان کارفرمایی باشد که سال‌هاست هیچ یک از دولت به تعهد خودعمل ننموده و باعث شده بدهی‌ها که در واقع متعلق به بیمه پردازان شاغل و بازنشسته است، روی هم انباشته گردد.

وی گفت: انتظار این بود که در لایحه بودجه سال آینده این مشکل برطرف شود یا حداقل عزمی برای حل این مشکل دیده شود اما همین بودجه تدوینی که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، مغایر با سیاست‌های کلی تامین اجتماعی است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا برای حل این مشکل تدبیری اندیشیده شده است؟ گفت: در حال رایزنی با نمایندگان مجلس در این خصوص هستیم تا به کمک آنان بخشی از دیون دولت و نیز بدهی‌های جاری در بودجه دیده شود.

گلبان تاکید کرد: برخی نمایندگان با استناد به سخنان رهبری در خصوص این که سقف بودجه از رقم تعیین شده فراتر نرود، با پیش‌بینی رقمی برای رد دیون به سازمان تامین اجتماعی مخالفت می‌کنند اما باید پرسید مگر شعار دولت دفاع از محرومان و ضعفا که کارگران و بازنشستگان را نیز شامل می‌شود نبوده است، پس چطور دولت و مجلس سهمی را برای سازمان تامین اجتماعی که بزرگترین طلبکار دولت است، تعیین نمی‌کنند. ضمن اینکه چون سیاست‌های کلی تامین اجتماعی در ابتدای سال ابلاغ شده پس لازم است بودجه ۱۴۰۲ نیز بر اساس سیاست‌های مذکور تدوین و تخصیص یابد تا فرمان رهبری که فصل الخطاب است نیز در خصوص سازمان تامین اجتماعی و جامعه هدف تحقق یابد.

در خاتمه این فعال حقوق بازنشستگان یادآوری نمود که بازنشستگان سایر سطوح هنوز از متناسب‌سازی سال‌های ۱۳۹۹و ۱۴۰۰ مطالباتی دارند تحت عنوان ۲۵% باقیمانده متناسب‌سازی که علیرغم موافقت و قول مدیرعامل سازمان به دفعات مختلف اعم از مصاحبه ی تلویزیونی در شبکه خبر در خرداد۱۴۰۱ و جلسات مکرر با تشکیلات صنفی به ویژه اعضای هیات مدیره کانون‌عالی کارگران و بازنشستگان کشور، تاکنون اقدامی صورت نگرفته و بازنشستگان همچنان چشم انتظار طلب خود از سازمان هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    6

    اگر صحت داشته باشد خیلی خوبه

  • طاهرهره
    0

    سلام شوهرم در بیمارستانی دوشیفته کارمیکرد بازنشستگی یک شیفت رد کردن ک یک سال بعدم فوت کرد بازنشسته تمین اجتماعی بود راهنمایی ؟

  • درخشان علیزادم
    1

    هستم شوهرم کل حقوقش شیش ملیون هست؟ با پنج نفر هستیم، یه دانشجو یه محسل حقوق بازنشستگی چه کنیم

  • ناشناس
    2

    این خبر بسیار مفید بود خدا کنه اجرا شود چون حقوق واقعا کم هست واصلا نمیتونیم زندگی کنیم

  • درویش
    1

    ممنون از خبرتونوپیگیری حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیر سایر سطوح نداره هرکسی رو به اندازه حقش زیاد کنن سایره سطوح پرداختی بیمه بیشتر داشته که الان به دردش بخوره

  • شیرزاد
    1

    باسلام بنده هم مانند همه ی بازنشستگان محترم از درج خبر خوشحال شدم ولی مسئولین وعده ای که در مورد ما قشر آسیب پذیر جامعه میدن جدای از گرانی مضاعف وعده خود راتحقق نمیبخشند.پناه بر خداوند

  • مرتضی رضایی فرم
    0

    خیلی خوب و عالی بود.

  • ناشناس
    2

    خدا کنه ما حدتقل بگیری که پایه حقوق پایینی هم داریم بخدا هزار تا مشگل دارم خدا کنه به فکر ما هم باشین

  • حسن جلیلیان
    1

    سلام بنده باز نشسته با ۳۰ سال خدمت وچهار نفر دانشجو ودبیرستانی و داشتن ۳ داماد شش میلیون حقوقم آیا چطور باششمیلیون از عهده خرج بر بیام .در ضمن خانمم به علت کهولت سن و خودم ناراحتی هردو داریم .احتیاج مبرم به دکتر در هفته ۲ تا ۳ بار باید مراجعه کنیم حتی از عهده کرایه ماشین برنمی آییم .وسلام

  • ناشناس
    0

    باسلام امیدوارم که دولت در واقع بفکر بازنشستگان کشوري دانشگاه‌ها باشد

  • به تو چه
    1

    با این چرندیات به جا میرسید

  • ناشناس
    1

    خداکنه واقعیت داشته باشه چون حقوق ماخیلی کمه با۵ملیون و۸۰۰اخه چطورزندگی کنیم

  • ناشناس
    0

    همیشه از این حرفهازده شده قول پشت قول

  • ناشناس
    0

    مگه کسی که لیسانس هست وبازنشسته هست وحقوقش ۵/۹۰۰ پنج میلیون ونهصد ونود هزارتومن هست با اون کارمدی که پنجاه میلیون حقوق میگیره باید فرق داشته باشه خورد وخوراکش تازه افراد مسن کلی دارو ازمایش ودندان پر. کردن وخیل مخارج دارند که پیش بینی نشده هست منتهی بدشانسی اوردن وسال ۸۱ بازنشسته شدند ونه پاداش ونه حقوق مناسب هیچی لطفا بررسی شود

  • ناشناس
    1

    همش دروغ هیچ مشکلی از بازنشستگان حل نمیشه هیچی از جیب این قشر محروم و زحمت کشیده

  • ناشناس
    0

    دروغ.دروغ دروغ چون مسعولین بی عرضه داریم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد

  • لیلاچی
    0

    اگر ریسی و هر انقلابی دیگر واقعا پیرو امام خامنه ای و حافظ انقلاب اسلامی هستند باید یه سوزن به خودشان بزنند یه جوالدوز به کارگران بدبخت که موتور محرک کشورند آقایان دلسوز ایا شما حاضرید با حقوق ۱۰ میلیون تومان خرج زندگیتو بکشی یا اصلا کار کنی به ولله اگه یه همچین حقوقی به مدیران ما که یک درصد یک کارگر زحمت نمی کشند بدهند صبح تا عصر روی صندلی اداره هم نمی نشینند چه رسد به کار کردن.بعد این افراد ب حقوق چندین برابر برای ما بدبختها تصمیم‌گیری می‌کنند که چندرقاض به حقوقشان اضافه شود

  • ابولقاسم دادگر مقدم
    0

    با عرض ادب احترام
    از خداوند آرزو سلامت وطول عمر با اذت
    به تما م عزیزانی ک دلسوز این افرادی که
    در طول خدمت خودشان با آبرو وصداقت
    خدمت گرداند حالا ماافراد بازنشسته
    او بعد از خداوند تمام امید ما به رهبر عزیزمان است
    که به فکر تمام ملت ایران عزیزمان است
    از دولت مردان و مسولین هم تقدیر تشگر مینمایم

    با احترام ابولقاسم دادگر مقدم

  • ناشناس
    0

    حقوق همسر من ۵میلیونو۶۰۰ میباشد در صورتیکه یارانه مارو هم قطع کرد الان چند ساله یارانه هم نمیگیریم با بدبختی زندگی میکنیم چه باید بکنیم

  • سلام وخسته میا شید بالا خره افزایش جقو ی با زنشستگا ن صندوق
    0

    سلام م خسته میا شید با لا خره افزا یش حقوق ی صندوق با زنشستگا آینده ساز پس یا زده سر آنجا م به کجا رسید

    با تشکر

  • ناشناس
    0

    انشاالله که این خبر ،خبر خوشی باشه برای بازنشستگان ما هم امیدواریم

  • فقیر
    0

    فقر فقر فقر فقر

  • منصوره قره گزللو
    0

    والا عیدی من ۱۸۰۰ که دادید فقط شد پول یک کابشن تورم بیداد میکنه قیمت ها با دلار با لا میره در صورتی که ما باریال زندگی میکنیم

  • مهتاب ریگی مقدم
    0

    سلام پدرم فوت کرده ما دوتا خواهر بیوه با چند تا فرزند که شغلی مفیدی هم ندارن تعلق میگیرد

  • ناشناس
    0

    بازنشستگانی کهخانوادشون به نون شب مانده وگرسنه میخابن باید باید بهحال آنها فکری اندیشیده شود محض رضای خدا.‌‌‌‌‌.....

  • شهروند
    0

    دولت می‌تواند برای کمک به معیشت و زندگی بازنشستگان:
    پول آب و برق و گاز و 2 خط موبایل و اینترنت را برای هر بازنشسته مجانی کند

    امیدوارم این پیشنهاد مورد توجه قرار گیرد

    دوستان بازنشسته این مطلب را بصورت مطالبه مطرح کنیم

  • علی عزیزی
    0

    سلام بالای ۳۵سال حق بیمه ازم گرفتند با سختی کاروحدود۳۰میلیون هم دادم ۱۵ماهه بازنشستم ۵۸۰۰میدهند

  • ناشناس
    0

    وقتی به ریال حقوق میگیریم به دلار باید خرج کنیم چه فایده دارد اگر راست میگویی. قیمت دلار و طلا و بیارید پایین تا جلوی تورم گرفته شه تا کی و کجا اینهمه تورم

  • ناشناس
    0

    مستمربگیر هستم با ۱۶ سال سابقه بماند که چقدر در حقمان ظلم شد تا اخر مستمری به ما دادند دیالیز میکنم دارای ۳ فرزند محصل هستم پدر پیری دارم که از او نگهداری میکنم وبا هزار مشگل دست به گریبان حقوم سه و نیم شما بگوییدبااین پول چه خاکی بریزم سرم

  • ناشناس
    0

    واقعاً واریز میشه عیدی والباقی ان حقوق بهمن ماه که ۵.۵ م بود گرفتیم وهمان روز خرج شد چشم ما به همین عیدی وحواشی است تاحقوق اسفند خدا بزرگ است صبر پدر گرانی را در اورده خدا قوت بده که عیدی را بریزید.یا حق