افشاگری مدیرعامل تأمین اجتماعی بازنشستگان را شوکه کرد | بازنشستگان تامین اجتماعی این خبر را از دست ندهند

دو سال است که مدیریت بانک رفاه را از تامین اجتماعی گرفته اند!

کدخبر : 33941
سایت سرگرمی روز :

بخشی از سخنان افشاگرانه و دیده نشده مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ۲۱ خرداد سفر به قزوین

 بهمن ماه سال گذشته بود که سالاری برای اولین بار از تغییر مدیریت بی سر و صدای بانک رفاه در دولت قبل و به بهانه خصوصی سازی خبر داد که موجی‌ از واکنش های بازنشستگان تامین اجتماعی را به همراه داشت.

بی‌تردید، تغییرات مدیریتی و افشای اطلاعات کمتر مطرح شده در سازمان تأمین اجتماعی، بسیاری از بازنشستگان و سایر شرکای اجتماعی را نگران کرده است. این نگرانی‌ها بیش از هر چیز به ماهیت طرح‌های تحولی بیست‌گانه و پیامدهای اجرای این طرح‌ها برای منابع و مصارف سازمان مربوط می‌شود. ایجاد تعادل مالی و حذف هزینه‌های اضافی از اهداف اعلام شده این طرح‌ها است، اما پرسش اصلی اینجاست که آیا اجرای این برنامه‌ها بدون آسیب به حقوق بازنشستگان امکان‌پذیر خواهد بود؟

سرانجام، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی وعده داده است که اصلاح ساختار خدمات و نحوه مدیریت منابع به گونه‌ای صورت می‌گیرد که بازنشستگان و مشمولان تأمین اجتماعی بیشترین منفعت را از این تغییرات داشته باشند. سازمان تأمین اجتماعی باید به اعتماد جامعه پاسخگو باشد و اقدامات خود را به شیوه‌ای شفاف و عادلانه پیش ببرد.

نشست مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی در چارچوب جلسات «هم‌اندیشی برای تحول‌آفرینی» با همراهی جمعی از معاونین و مدیران سازمان برگزار شد. 

مصطفی سالاری در این جلسه با تأکید بر تسهیل‌گری فعالیت کارگزاری‌ها در راستای منافع شرکای اجتماعی، گفت: اصلاح ساختار و نحوه همکاری با کارگزاری‌های تأمین‌اجتماعی باید متناسب با تحولات سازمان به ویژه اجرای طرح‌های تحولی بیست‌گانه صورت گیرد. 

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه با اجرای بخشی از طرح‌های تحولی بیست‌گانه، تغییر اساسی در حوزه فعالیت کارگزاری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی اتفاق خواهد افتاد؛ تصریح کرد: هدف از اجرای طرح‌های تحول دیجیتال و هوشمندسازی، عدم مراجعه حضوری مخاطبان تأمین اجتماعی است نه اینکه صرفاً مراجعان و ذینفعان سازمان به جای شعبه به کارگزاری مراجعه کنند. 

سالاری با بیان اینکه با انتقال تدریجی خدمات قابل واگذاری به کارگزاری‌ها موافق هستیم، افزود: پیشنهاد می‌شود که کمیته‌ای با حضور نمایندگان هیأت مدیره انجمن، در حوزه اصلاح نحوه همکاری با کارگزاری‌ها با لحاظ رویکردهای سازمان در مسیر چابک‌سازی و تحولات دیجیتال فعال شود. 

او همچنین با اشاره به اینکه منصفانه کردن بهای تمام شده ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی در حوزه فعالیت کارگزاری‌ها مورد توجه است؛ توضیح داد: واگذاری خدمات مشاوره حوزه تأمین‌اجتماعی به کارگزاری‌های سازمان مورد موافقت اولیه قرار گرفت و مقرر شد دستورالعمل مربوطه تدوین شود.

انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاری‌های رسمی تأمین‌اجتماعی در راستای واگذاری خدمات مشاوره حوزه تأمین اجتماعی به این مراکز، باید طرح سازوکار مشاوره و انواع خدمات مشاور با نرخ‌های پیشنهادی را به سازمان ارائه دهد. 

سالاری افزود: همچنین در تخصیص بازرسی باید سازوکار ارجاع پرونده‌ها با تاکید برعدم گزینش و احصای پرونده‌ها تدوین شود؛ در این حوزه سرعت رسیدگی، زمان و مسافت، شاخص‌های اساسی است. 

وی بیان کرد: در حوزه کاری کارگزاری‌های تأمین‌اجتماعی، پرونده‌ها باید به چند سطح تقسیم‌بندی شود؛ ارزیابی کیفی اقدامات این مراکز نیز بر مبنای قانون، مورد توجه است. 

به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی؛ چارچوب اصلاح ساختار، اصلاح قراردادها، وظایف جدید محوله سازمان تأمین اجتماعی به کارگزاری‌ها و ارزیابی اقدامات این مراکز تهیه خواهد شد. 

در جریان این جلسه هم‌اندیشی که با حضور مدیرعامل، قائم‌مقام و جمعی از معاونین و مدیران سازمان تأمین اجتماعی و اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی برگزار شد، موضوعاتی نظیر فعالیت ۲۸۰ کارگزاری رسمی تأمین اجتماعی در سراسر کشور، امکان مشارکت این مراکز در تحقق بخشی از طرح‌های بیست‌گانه تحولی سازمان و تمرکز اقدامات کارگزاری‌ها بر رویکردهای جدید سازمان و برخی از مشکلات اجرایی فعالیت کارگزاری‌ها توسط مطرح شد.

طرح مدیریت تعهدات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی (تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت) به عنوان یکی از طرح‌های بیست‌گانه تحول‌آفرین و توسعه‌ای سازمان تأمین اجتماعی تعریف شده است.

در چارچوب طرح مدیریت تعهدات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی(تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت) به عنوان یکی از طرح‌های بیست‌گانه سازمان تأمین اجتماعی، کنترل مصارف بلندمدت و کوتاه‌مدت و نیز حفظ تعادل مالی این سازمان هدف قرار گرفته است. در واقع این طرح بر مبنای تحقق توازن و تعادل منابع و مصارف تأمین اجتماعی تعریف شده و هدف، ایجاد نظامی پایدار و منضبط در مدیریت تعهدات این سازمان است که با کاهش مصارف غیرضروری، افزایش بهره‌وری منابع و بهبود کنترل‌های سیستمی، به تعادل مالی صندوق‌ها کمک کند. اهداف اشاره شده در پیوند با اصول قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، ماده 66 قانون تأمین اجتماعی و سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی است.

حمایت‌های بیمه‌ای تأمین اجتماعی در دو قالب تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت طبقه‌بندی می‌شوند. پرداخت مستمری‌‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان و بیمه بیکاری در چارچوب تعهدات بلندمدت بیمه‌ای و خدماتی با  ماهیت صرفاً یک‌بار مانند کمک هزینه‌ ازدواج، هزینه‌های اروتز و پروتز، غرامت دستمزد ایام بارداری، غرامت دستمزد ایام بیماری و کمک هزینه مراسم ترحیم از تعهدات کوتاه‌مدت محسوب می‌شوند.

از آنجا که بخش بسیار بزرگی از منابع تأمین اجتماعی در حوزه تعهدات بیمه‌ای صرف می‌شود؛ یکی از کارکردهای اساسی طرح مدیریت تعهدات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی، کنترل منابع و مصارف همین موارد تعهداتی است. ساماندهی بر تعهدات بیمه‌ای و پیشگیری از انحرافات برخی موارد تعهداتی و تسهیل دسترسی خدمات بیمه‌ای به ذینفعان و شرکای اجتماعی نیز از کارکردهای طرح مذکور به شمار می‌روند.

اجرای پروژه‌هایی نظیر ساماندهی بیمه کارگران ساختمانی، ساماندهی تعهدات حوزه بیمه بیکاری و ساماندهی معافیت‌های بیمه‌ای گروه‌های خاص، به طور مستقیم بر منابع تأمین اجتماعی تأثیر گذاشته و از جمله کارکردهای این سازمان محسوب می‌شوند.

در نهایت اینکه مدیریت تعهدات بیمه‌ای، تأمین بیشتر منابع برای تأمین اجتماعی و توزیع بهتر آن در راستای اجرای تعهدات این سازمان در قبال جامعه تحت پوشش را موجب خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: