ترفند جادویی خنک کردن کولر آبی مثل کولر گازی | با این ترفند کولر آبی 10 برابر خونه رو خنک تر میکنه

کولرهای آبی با فرآیند سرمایش تبخیری کار می‌کنند در این فرآیند، گرمای محسوس هوا جذب شده و از آن به عنوان گرمای نهان لازم برای تبخیر آب استفاده می‌شود. مقدار گرمای محسوس جذب‌شده به مقدار آبی که تبخیر می‌شود بستگی دارد؛ پس هر چقدر آب در گردش داخل کولرهای آبی بیشتر باشد؛ قدرت خنک‌کنندگی آن هم بیشتر است.

کدخبر : 15970
سایت سرگرمی روز :

11ترفند خنک کردن باد کولر آبی

کولرهای آبی به واسطه‌ی قیمت ارزان و مصرف کم برق از پرطرفدارترین وسایل سرمایشی هستند که با شروع موج گرما همه به دنبال این هستند تا اقدام به سرویس کردن کولر‌های آبی خود کنند تا بتوانند از خنکای آن در این فصل بهره ببرند؛ پس اگر می‌خواهید خودتان اقدام به این کار بکنید با ما همراه باشید تا راه و روش خنک‌تر کردن باد کولر آبی را به شما آموزش دهیم:

سرویس کولرآبی

سرویس کولر مهم‌ترین مورد در رابطه با استفاده بهینه از کولر آبی است زیرا اگر کولرهای آبی به موقع سرویس شوند، باعث خنک‌تر شدن باد کولر می‌شوند؛ همچنین در مصرف آب و برق نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

سرویس کولر آبی شامل موارد ذکر شده در متن زیر است که باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند.

بررسی و روغن‌کاری موتور کولر

شست‌وشوی حلزونی و بدنه کولر

تمیز کردن شبکه آب‌رسانی کولر

کنترل و روغن‌کاری یاتاقان

بازدید برزنت کولر

بررسی پمپ آب

روغن‌کاری پولی

تعویض تسمه

تعویض پوشال

تراز کردن شناور

بازرسی جعبه تقسیم برق

تعویض پوشال‌ها

تعویض پوشال تأثیر بسیار زیادی در عملکرد کولر آبی دارد از آنجا که پوشال، شرایط بروز بیماری را فراهم می‌کند، بهتر است که هر سال پوشال‌ها عوض شوند.

در موقع تعویض پوشال، باید آن را خیس کنید سپس در محل مخصوص خود گذاشته و شبکه‌ی سیمی مخصوص را روی آن قرار دهید.

شایان ذکر است که برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر، لازم است که پوشال‌ها را یک سایز بزرگتر بگیرید.

تهیه‌ی سایه‌بانی بر سر کولر

بدنه‌ی فلزی کولر‌ آبی که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارد بسیار داغ می‌شود؛ به‌خاطر‌همین نمی‌توان انتظار خنکای کامل از کولر را داشت.

بهتر است سایه‌بانی برزنتی برای کولر‌آبی تعبیه کنید تا کولر خنک بماند که این امر علاوه‌بر مصرف بهینه‌ی انرژی کولر باعث افزایش کارایی آن نیز می‌شود.

چهار پایه‌ی کولر را نباید روی سطح آسفالت یا ایزوگام قرار بدهید بلکه زیر پایه‌های آن سنگ بگذارید تا در سطح آسفالت قرار نگیرد.

در کنار استفاده از سایه‌بان، می‌توانید از حصیر برای پوشش دورتادور کولر آبی استفاده کنید تا از تجمع گردوغبار به داخل کولر جلوگیری کنید، همچنین با با خیس کردن حصیر، باد کولر بسیار خنک‌تر خواهد شد.

شست‌وشوی کولر

بهتر است پیش از روشن کردن کولر، از محکم بودن پیچ و مهره‌های کولر اطمینان یابید؛ سپس به سراغ کف کولر بروید و آن را بشویید؛ زیرا این کار در هوادهی مطلوب کولر آبی تأثیر بسزایی دارد.

شست‌وشوی کف کولر آبی باید با فرچه‌ی پلاستیکی انجام شود تا به رنگ آن آسیبی نرسد. کولر را از خاک‌ها پاک کنید زیرا این خاک‌ها گل می‌شوند و داخل کولر می‌مانند یا همراه با باد خنک، وارد ریه‌هایتان می‌شود.

اگر متوجه شدید که قسمتی از رنگ کف کولر آبی از بین رفته است، باید این را بدانید که کولر به‌زودی دچار زنگ‌زدگی می‌شود پس برای جلوگیری از پوسیدگی کولر یک ظرف « قیر ایزوله» از رنگ فروشی تهیه کنید و آن را با قلم‌مو بر کف کولر بکشید.

هم‌راستا بودن خروجی و دهانه‌ی کانال کولر

به‌دلیل تکان‌هایی که موتور کولر به بدنه آن می‌دهد کولر آبی ممکن است اندکی جابه‌جا شود؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین نکاتی که حین سرویس کولر باید درنظر داشته باشید، هم‌راستابودن خروجی و دهانه‌ی کانال است تا باد خنک به‌درستی وارد دهانه‌ی کانال کولر شود.

هم‌راستابودن خروجی و دهانه کانال با یک پارچه‌ی برزنتی، پشتیبانی می‌شود؛ پس اگر در هنگام سرویس کولر مشاهده کردید درزهایی در گوشه و کنار پارچه وجود دارد اقدام به تعویض آن نمایید تا باد خنک کولر به هدر نرود.

شیلنگ کولر

یکی از مهم‌ترین معیار‌ها برای استفاده بهینه از کولر، توجه به شیلنگ آن است پس لازم است در صورت پاره شدن شیلنگ از شیلنگ یخچالی استفاده کنید؛ سالم بودن شیلنگ از این لحاظ مهم است که اگر سیستم گردش آب به درستی در کولر آبی انجام شود و پوشال‌ها کاملا خیس شوند، کولر خنکای بیشتری تولید می‌کند و انرژی کمتری مصرف می‌کند.

راه کوتاه برای کانال کولر

شایان ذکر است که هنگام نصب کولر باید کوتاهترین فاصله را برای کانال کولر آبی خود در نظر بگیرید، زیرا هر چه کانال کولر کوتاه‌تر باشد هوای خارج شده از آن نیز خنک‌تر خواهد بود.

بررسی آب داخل تشتک کولر

کار کردن کولر آبی بدون آب موجب سوختن آن نمی‌شود، اما اگر این روند برای مدت طولانی‌ای ادامه داشته باشد، به موتور کولر آسیب وارد می‌‌شود.

شایان ذکر است که در روزهای گرم تابستان نباید کولر بدون آب کار کند، اما در شب‌ها که هوا خنک‌تر است، اگر کولر بدون آب باشد، مشکلی رخ نخواهد داد.

روشن کردن پمپ آب، قبل از موتور

برای تهویه‌ی بهتر، پمپ آب را به مدت ۱۰ دقیقه روشن نمایید تا پوشال‌ها خوب خیس شوند و بعد کولر آبی را روشن کنید، زیرا پوشال خیس می‌تواند هوای خنکی را در کانال کولر تولید کند.

بهتر است که قبل از روشن کردن کولر آبی، توری دور پمپ را تمیز کنید و باید کف پمپ آب با کف کولر حداقل یک سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن موتور کولر و پمپ آب، چکیدن آب بر روی بدنه‌ی موتورهای الکتریکی است؛ پس بعد از روشن شدن پمپ آب، اتصالات را به دقت کنترل کنید تا از جایی آب چکه نداشته باشد.

شایان ذکر است که قبل از روشن نمودن موتور پارچه‌ی بزرگی را خیس کرده و آن را مقابل دریچه‌ی هوا قرار دهید تا گردوغبار به دستمال مرطوب بچسبد و وارد فضای اتاق نشوند.

باز کردن پنجره‌ها

به دلیل رطوبتی که کولر آبی ایجاد می‌کند بسته بودن تمام در و پنجره‌ها باعث دم کردن خانه می‌شود؛ پس وقتی کولر آبی روشن باشد درب یا پنجره را باز بگذارید زیرا با جریان پیدا کردن هوا فضای داخل خانه‌ی شما نیز خنک‌تر می‌شود.

ریختن یخ درون سینی آب کولر

یکی دیگر از راحت‌ترین کارها برای خنک‌تر کردن باد کولر آبی این است که چند قالب یخ را درون سینی آب کولر قرار دهید تا دمای آب کاهش یافته و باد خنک‌تری به سمت شما بوزد.

با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله نیازی به استفاده از دور تند کولر آبی نخواهید داشت و خنکای کولر را بهتر احساس خواهید کرد لازم به ذکر است که استفاده از دور تند کولر باعث افزایش مصرف انرژی نیز می‌شود.

توصیه های ایمنی برای راه‌اندازی و خنک‌تر کردن باد کولر آبی

درهنگام راه اندازی کولرآبی بهتر است موارد توصیه شده در متن زیر را به کار بندید تا از بروز حادثه جلوگیری کنید:

هنگام نصب کولر آبی بهتر است که این کار را به متخصصین بسپارید اما اگر خواستید خودتان اقدام به نصب کولر کنید قبل از هر اقدام با فازمتر از قطع برق اطمینان حاصل کنید.

اگر هنگام روشن کردن پمپ آب کولر آبی، صدای آب و یا بوی رطوبت را حس نکردید، کولر را خاموش کرده و با رعایت نکات ایمنی، پمپ را چک کنید، در صورت لزوم با خرید یک پمپ جدید و نصب آن، کولرتان را دوباره راه اندازی کنید.

بدنه‌ی کولر آبی باید روی یک چهارپایه فلزی با ارتفاع ۳۰ سانتی متر قرار بگیرد و پایه‌های فلزی باید طوری باشند که در آسفالت پشت بام فرو نروند و این چهارپایه باید کاملا تراز باشد تا مانع از لرزش کولر شود.

اگر صدای کولر آبی شما زیاد است وضعیت تسمه‌ی کولر و پولی‌ها را مورد بررسی قرار دهید ممکن است کارایی تسمه افت پیدا کرده یا شاید لازم باشد پیچ پولی‌ها را محکم کنید.

هنگام نصب اولیه کولر باید دقت شود تا کولر آبی از لوله‌های مربوط به سرویس‌های بهداشتی و دودکش‌های بخاری دور باشد.

پس از آنکه کار تعمیرات تمام شد، بدنه‌ی کولر آبی را با فازمتر لمس کنید تا مطمئن شوید بدنه‌ی آن برق ندارد.

اقدام به تعویض سیم‌هایی که عایق آنها از بین رفته کنید و تنها به بستن چسب برق دور آنها اکتفا نکنید.

استفاده از دستکش و لاستیک عایق در زیر پا باعث محافظت شما در برابر برق گرفتگی می‌شود.

نکات لازم درباره‌ی کولر آبی

نکات ذکر شده در متن زیر باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مصرف انرژی می‌شود پس آنها را به‌درستی رعایت کنید:

چند قطره از محلول‌های خوشبوکننده را داخل آب کولر بریزید، تا به‌هنگام روشن شدن کولر، رایحه‌ی مطبوعی در فضای اتاق بپیچد.

اگر از دور تند کولر آبی کمتر استفاده کنید این امر باعث می‌شود که موتور کولر سالم‌تر باقی بماند و دیگر نیازی به تعویض و سرویس مداوم کولر نخواهید داشت.

از روشن گذاشتن طولانی مدت کولر آبی در طول روز و در ساعات اوج مصرف خودداری کنید.

یک رسوب‌گیر کولر را داخل آب کولر آبی بگذارید تا بدنه‌ی کولر کمتر دچار رسوب شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: