طرح درمانی جدید سازمان به بازنشستگان تامین اجتماعی | تحول در خدمات درمانی بیمهشدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی در راستای بهبود خدمات درمانی، اجرای طرح نظام ارجاع داخلی را به صورت پایلوت در استانهای تهران و البرز کلید زد. این طرح که بهعنوان یکی از طرحهای بیستگانه این سازمان تعریف شده، با هدف ساماندهی نظام ارائه خدمات، صرفهجویی در وقت و هزینه بیماران، دسترسی عادلانه بیمهشدگان به خدمات تشخیصی و درمانی تخصصی و فوقتخصصی، کاهش سردرگمی و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای تخصصی و فوقتخصصی مراکز درمانی استانها/ منطقه و بیمارستان میلاد طراحی شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در جلسهای با حضور دکتر شهرام غفاری، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی، مدیران کل درمان، معاونین، کارشناسان و رؤسای مراکز درمانی استانهای البرز و تهران و کارشناسان معاونت درمان، جزئیات اجرای نظام ارجاع تشریح و بر عزم جدی این دو استان برای اجرای موفق طرح تأکید شد.
دکتر غفاری در این جلسه اظهار داشت: بیماران مراجعهکننده به مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی در صورت نیاز به خدمات تخصصیتر، از طریق پزشکان یا واحدهای پذیرش در فاز اول این خدمات را از مسیر ارجاع دریافت خواهند کرد. همچنین بیماران به محض ارجاع از طریق پیامک "از تعیین وقت، تخصص موردنظر و مرکز درمانی ارجاع گیرنده" مطلع میشوند.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی افزود: نرمافزاری اختصاصی توسط شرکت خدمات ماشینی تأمین طراحی شده که بهصورت پویا براساس هرم ارجاع ترسیم شده عمل میکند. در فاز اول به ترتیب ارجاع در همان مرکز درمانی -مراکز درمانی ملکی شهرستان، مراکز ملکی سایر شهرستانها / استان همجوار براساس فاصله، استان، مراکز منتخب منطقه و بیمارستان میلاد انجام میشود.
وی گفت: در فاز نخست این طرح، ۴۳۰ مرکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی شامل ۸۰ بیمارستان و سایر مراکز درمانی هدفگذاری شدهاند تا امور درمانی بیماران را در زنجیرهای منظم پیگیری و تکمیل کنند. در مراحل بعدی نیز با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماران میتوانند از طریق ارجاع از مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی بهره مند شوند و در نهایت سایر مراکز بیمارستانی و تخصصی طرف قرارداد مشمول این نظام خواهند شد.
دکتر غفاری تأکید کرد: استانهای پایلوت موظفاند برنامه ماهانه مراکز درمانی را تدوین و بهروزرسانی کنند و ملاحظات خود را برای تدوین دستورالعمل جامع اجرایی ارائه دهند.
وی افزود: این طرح نهتنها گامی در جهت ارتقای کیفیت خدمات درمانی است، بلکه با کاهش هزینهها و تسهیل دسترسی بیماران به خدمات تخصصی، تجربهای بهتر برای بیماران و همراهان آنها فراهم خواهد کرد.
اطلاعات بیشتر در خصوص طرح «پزشک خانواده، نظام ارجاع و حفاظت مالی بیمهشدگان (با ماژول نوبتدهی و سیر حرکت بیمار)» از طریق لینک https://tamin.ir/News/Item/185897 در دسترس قرار دارد.
مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی گفت: تاکنون تعداد خدمات غیرحضوری سازمان به ۶۷ خدمت رسیده است، این خدمات در درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به آدرس es.tamin.ir در دسترس کلیه ذینفعان است.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، بهروز کتابی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طرحها، اقدامات و دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی در مسیر دستیابی به سازمان تأمین اجتماعی هوشمند و الکترونیک و در راستای بهبود و تسهیل در ارائه خدمات مطلوب به مخاطبان، ذینفعان و شرکای اجتماعی سازمان، با رویکرد ایجاد و توسعه سیستمها و سامانههای الکترونیکی و غیرحضوری سازمان، توسعه زیرساختهای سختافزاری و ارتباطی و همچنین یکپارچهسازی و هوشمندسازی سیستمها و سامانهها است.
وی افزود: در پایان سال گذشته، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، نظر به ضرورت تحولآفرینی و تحقق سیاستهای توسعهای، بهبود حکمرانی و ساماندهی و تقویت کارایی و اثربخشی منابع و ظرفیتهای سازمان در ارائه خدمات شایسته به شرکای اجتماعی، همچنین تحقق اهداف مندرج در اسناد بالادستی، سیاستهای کلی تأمین اجتماعی و برنامه هفتم پیشرفت، ۲۰ طرح را به عنوان طرحهای تحول آفرین و توسعهای تعیین و ابلاغ کردند.
مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمین اجتماعی گفت: حوزه فناوری اطلاعات سازمان علاوه بر اینکه مستقیماً به عنوان مسئول اجرای یکی از این طرحها تعیین شد، در پیادهسازی و اجرای ۱۴ طرح دیگر، نقش مؤثر و کلیدی بر عهده دارد.
وی ادامه داد: حوزه فناوری اطلاعات همواره در تلاش است تا خدمات سازمان به سادهترین روشهای ممکن در اختیار جامعه مخاطبان قرارگیرد. در همین راستا و با همکاری سایر ارکان سازمان این حوزه موفق شده است تاکنون تعداد خدمات غیرحضوری سازمان را به ۶۷ خدمت برساند. این خدمات در درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به آدرس es.tamin.ir در دسترس کلیه ذینفعان است.