این کارهای ساده با دست مغز شما رو مثل ساعت با باطری مادام العمر میکند

فعالیت‌هایی مانند نوشتن، باغبانی و بافندگی می‌تواند شناخت و خلق‌وخوی شما را بهبود بخشند.

کدخبر : 15066
سایت سرگرمی روز :

هیچ موجود دیگری روی زمین، دست‌هایی شبیه به ما ندارند که بتواند مانند انسان چنین با دستان خود کارهای دقیقی انجام دهد.

اما ما نسبت به گذشته کارهای عملی و پیچیده کمتری انجام می‌دهیم.

زندگی مدرن شامل حرکات ساده مانند ضربه‌ زدن روی صفحه نمایش و فشار دادن دکمه‌هاست و برخی از کارشناسان معتقدند که دور شدن ما از فعالیت‌های پیچیده‌تر دست مانند گذشته می‌تواند عواقبی بر نحوه تفکر و احساس ما داشته باشد.

1- با آن دستی که قدرت کمتری دارد مسواک بزنید

تحقیقات نشان داده که استفاده از نیمکره مخالف مغز (که دقیقاً همین تمرین است) موجب سرعت بخشی به کارایی کورتکس می‌شود. کورتکس فرآیند جابجایی اطلاعات از دست‌ها را به عهده دارد. این تمرین می‌گوید دندان‌های خود را با آن دستی مسواک کنید که اصولاً مورد استفاده نیست. یعنی برای راست دست‌ها، دست چپ و برای چپ دست‌ها، دست راست! یادتان نرود که حتی درِ خمیردندان را هم باید با همان دست کم قدرت باز کنید!

مسواک زدن با دستی که قدرت کمتری دارد به تقویت حافظه کمک می کند.

2- با چشمِ بسته حمام کنید

با این کار احتمالاً دست‌هایتان خیلی از قسمت‌های بدن را لمس می‌کند که با چشم نمی‌توانستید ببینید، سپس این اطلاعات را به مغز منتقل می‌کند، مثل گوش‌ها و پشت گردن! تمرین این طور است که فقط از حس لامسه استفاده کنید البته حواستان باشد زخمی نشوید یا با حرارت آب داغ نسوزید! سعی کنید با حس لامسه شیرهای آب را به اندازه‌ای باز کنید که حرارت آب تنظیم شود و دما متعادل گردد. سپس خود را بشویید، اصلاح کنید و تمام این کارها را چشم بسته انجام دهید.

3- کارهای روزانه خود را جابجا کنید

مطالعات مغزی نشان می‌دهند که کارهای جدید، بخش‌های اعظمی از کورتکس را تمرین می‌دهند و سطح فعالیت مغز در بخش‌های مختلف را بیشتر می‌کنند. وقتی شما کارهای تکراری می‌کنید، این فعالیت‌های مغزی از کار میفتند. در این تمرین شما باید زمان صبحانه خوردن و لباس پوشیدن را جابجا کنید. همه ما اصولاً ابتدا صبحانه می‌خوریم و سپس برای بیرون رفتن آماده می‌شویم. پس می‌توانید برعکس این را انجام دهید. از طرفی می‌توانید شبکه تلویزیونی که تا به حال نمی‌دیدید را تماشا کنید، حتی تماشای برنامه کودک هم می‌تواند کار جدیدی باشد.

4- لوازم خانه را برعکس بچینید

وقتی به وسایلی که منظم چیده شده‌اند نگاه می‌کنید، ذهن شما سریع آن را می‌شناسد و نیمکره چپ شما کار می‌کند اما وقتی لوازم خانه برعکس باشند، نیمکره راست دست به کار می‌شود و می‌خواهد ببیند آن وسیله، تصویر یا کالا دقیقاً چیست، چه رنگی دارد و دقیقاً چه مدلی است. پس در این تصویر، میز وسط، ساعت، تقویم و عکس‌هایی که به دیوار زده‌اید را برعکس کنید.

5- جای صندلی‌های میزنهارخوری را تغییر دهید

یا اگر دور سفره می‌نشینید، جابجا شوید. در اکثر خانواده‌ها، هرکس برای خود جایی دارد، چه پشت میز و چه دور سفره! مثلاً پدرها باید سمتی از میزغذاخوری یا سفره بنشینند که حتماً تلویزیون را ببینند و مادرها باید در قسمتی باشند که به آشپزخانه نزدیکتر است.

بهتر است تجربه جدیدی داشته باشید! در این تمرین می‌توانید در جای یکدیگر بنشینید و چندباری هم در مکان‌هایی باشید که آنچه می‌خواهید در دسترستان نباشد، نزدیکی به آشپزخانه، دیدن تلویزیون!

6- با بینی خود بیشتر دوست شوید!

احتمالاً خیلی وقت از آخرین باری که یک قهوه یا چای را بوییده‌اید می‌گذرد. اما اگر اینطور نیست، با اضافه کردن یک چاشنی، مثل وانیل، زعفران، هل یا پوست پرتقال در چای خود، بوی جدیدی به مشام شما خواهد خورد و رگ‌های عصبی بینی به کار خواهند افتاد. پس در این تمرین آن بویی که مورد علاقه‌تان است را برای یک هفته بالای تخت خود بگذارید. در شیشه را باز کنید، ببویید و دوباره به بقیه کارهایتان مشغول شوید.

8- با حس لامسه، تغییر را احساس کنید

مغز ما همیشه به دنبال سرنخ‌های دیدنی است تا بتواند تغییرات را تشخیص دهد و تفاوت دو چیز را بفهمد. اما حس لامسه هم همین کار را انجام می‌دهد منتها با این روش فعالیت‌های بخش‌های کورتکسی زیاد می‌شود، اطلاعات بیشتر منتقل می‌شوند و درنتیجه سیناپس‌های مغز قوی‌تر خواهند شد. (در افراد بزرگسال که بینایی خود را از داده‌اند می‌بینیم که از چطور از الفبای بریل (Braille Alphabet) استفاده می‌کنند، تصویر آن را می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید. مطمئناً همه آن را دیده‌ایم)

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: