پایین آورنده قند خون ، درمان ناراحتی های تنفسی ، درد مفاصل و کم خونی با این گیاه

مصرف اسفناج برای جبران کمبود ویتامین های مانند A,B,C,D در بدن بهترین ماده غذایی است.

کدخبر : 15171
سایت سرگرمی روز :

اسفناج را به عنوان پایین آورنده قند خون ، درمان ناراحتی های تنفسی و درد مفاصل ، ملین ، درمان کمبود ترشحات معده و لوزالمعده و صفرا و درمان کم خونی توصیه کرده اند.طبع اسفناج سرد می باشد.

ماده سکرتین موجود در اسفناج موجب افزایش ترشحات معده ، روده و کیسه صفرا شده و حرکات دوکی شکل سیستم گوارشی را تقویت می کند .مصرف اسفناج برای جبران کمبود ویتامین های مانند A,B,C,D در بدن بهترین ماده غذایی است.کسانی که مبتلا به سنگ صفرا هستند و بیماری التهاب مفاصل دارند مصرف اسفناج توصیه نمی شود. چون اکسالات موجود در آن موجب وخیم تر شدن ناراحتی های فوق می شود.

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف سبزیجات برگ‌دار و صلیبی از جمله اسفناج، کلم‌بروکلی، گل‌کلم، کلم‌پیچ و کلم‌بروکسل می‌تواند به‌طرز چشمگیری از شما در برابر انواع مختلف سرطان از جمله سرطان‌های روده‌ی بزرگ، سینه و پروستات محافظت ‌کند. اسفناج می‌تواند سرعت شکل‌گیری سلول‌های سرطانی را کاهش دهد، چون از DNA در مقابل آسیب دیدن محافظت می‌کند.

علاوه بر این چون حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل نئوزانتین است، اثرات منفی استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. کاروتنوئیدهای قدرتمند موجود در اسفناج از سلول‌ها در برابر جهش محافظت می‌کنند که‌ در نهایت منجر به رشد تومور سرطانی می‌شود. اسفناج حاوی کلروفیل و کلروپلاست هم است.

مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که اسفناج به دلیل داشتن ترکیبات ذکر شده از طریق سم‌زدایی از بدن، کاهش التهاب و پایین آوردن سرعت آسیب رادیکال‌های آزاد، به‌عنوان یک سبزی ضدسرطان قوی عمل می‌کند‌.

اسفناج به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان، التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. التهاب یکی از عوامل خطر اصلی بیماری عروق کرونر است. مطالعات نشان می‌دهند که اسفناج می‌تواند از طریق بهبود عملکرد اسید نیتریک، از سلامت قلب محافظت کند. اسید نیتریک گردش خون را بهبود می‌بخشد و فشار خون را پایین می‌آورد که این موضوع سلامت رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد.

اسفناج همچنین سرشار از کاروتنوئیدهایی است که با کاهش التهاب و جلوگیری از بیماری‌های مزمن ارتباط دارند. مواد مغذی اسفناج می‌توانند مشکلات مرتبط با رگ‌های خونی مثل فشار خون بالا و آترواسکلروز را بهبود ببخشند.

ترکیبات موجود در اسفناج از تجمع پلاک‌های خطرناک در عروق جلوگیری می‌کنند، سطح کلسترول خون را پایین می‌آورند، با فشار خون بالا مبارزه می‌کنند، جریان خون را بهبود می‌بخشند و به حفظ سلامت رگ‌های خونی کمک می‌کنند. فیبر اسفناج سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و سرعت جذب قند در خون را پایین می‌آورد‌. این عوامل به‌طرز چشمگیری احتمال ابتلا به حمله‌ی قلبی یا سکته را کاهش می‌دهند.

اسفناج حاوی ویتامین آ در شکل کاروتنوئیدها است که در حفظ سلامت قرنیه و شبکیه‌ی چشم اثرگذار هستند. علاوه بر این لوتئین و زیگزانتین موجود در آن جزء آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای حفظ سلامت چشم در بلندمدت به شمار می‌روند.

بعضی از تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش مصرف مواد غذایی مغذی مثل اسفناج می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مرتبط با سن مثل بیماری تباهی لکه‌ی زرد را کاهش دهد‌. کاروتنوئیدها می‌توانند از بافت‌‌های آسیب‌پذیر شبکیه‌ی چشم در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت کنند که می‌تواند منجر به کوری، آب‌مروارید و بیماری‌های چشمی دیگر شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • علی طرابادی
    0

    مطلب عالی و مفیدی هست متشکرم از این مطالب مفید شما

  • سیده فاطمه موسویان
    0

    باسلام و صبح بخیر روزه خوبی داشته باشید شرح حال اسفناج توسعی کردین ولی نگفتن خام مصرف شود یا بصورت پخته خواهش میکنم که یه زحمت بکشید این مشخص کنن از همه دست اندر کاران سپاسگزارم خیلی زیاد لطف میکنید