این نوع ماهی حاوی سرشار از پروتئین، انواع ویتامین های E، D، B2 و منیزیم است | توصیه پزشکان برای مصرف آن

کالاماری نوعی ماهی مرکب است که تحت عنوان اسکوئید Squid نیز شناخته می شود. این آبزی که در آب های جنوب کشور صید می شود برای سلامتی انسان فواید بسیاری دارد. بطور مثال کالاماری سرشار از پروتئین، انواع ویتامین های E، D، B2 و منیزیم است. همچنین فسفر و روی در ماهی مرکب به وفور یافت می شود.

کدخبر : 14930
سایت سرگرمی روز :

اسکوئید Squid که از خانواده ماهیان مرکب است، دارای ارزش غذایی بالایی است و خواص بی شماری برای سلامتی و کنترل یا درمان بیماری ها را دارا می باشد. اما در نظر داشته باشید کالاماری حاوی مقادیری کلسترول و سدیم است. به همین دلیل مصرف زیاد آن برای همه افراد مناسب نیست. به خصوص افرادی که دارای پرفشاری خون هستند و یا کلسترول بد بالایی دارند، بهتر است از این آبزی کمتر در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

کالاماری یا اسکوئید چیست؟

ماهی مرکب یک نرم تن سفید رنگ است که بدنی شبیه به یک لوله تو خالی دارد. به همین دلیل است که نوع پاک شده آن در فروشگاه ها شبیه به چندین حلقه داخل یک بسته بندی دیده می شود. اسکوئید ها دارای ۸ عدد بازوی کوتاه و دو شاخک بلند هستند که همگی آنها دارای مکنده های ریزی می باشند. این آبزی فاقد استخوان یا اسکلت محکم می باشد.

بخش گوشت و بازوهای ماهی مرکب قابل خوردن است و بافتی شبیه به اسفنج دارد. طعم این آبزی کمی شور و ملایم است و به شکل های مختلف نظیر آب پز، سرخ کرده، سوخاری و کبابی قابل طبخ می باشد. نکته مهم برای خرید کالاماری توجه به ابعاد و سایز آن است. زیرا اسکوئیدهای کوچکتر، عموما جوان تر هستند و ارزش غذایی بیشتر و مزایای فراوانی برای سلامتی دارند.

آیا کالاماری با توجه به قیمت بالا، ارزش غذایی قابل توجهی دارد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. زیرا اسکوئیدها علاوه بر اینکه بسیار خوش طعم هستند و افرادی که به طعم میگو علاقه مند هستند، از کالاماری نیز استقبال کرده اند، ارزش غذایی این آبزی نیز بسیار زیاد و قابل توجه است.

کالاماری سرشار از پروتئین است و در صورتی که با روغن کم یا به صورت آب پز طبخ شود، کالری پایینی نیز دارد. همچنین در صورت عدم طبخ به صورت سرخ شده یا سوخاری، حاوی مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب غیر اشباع و مفید برای بدن خواهد بود. انواع ویتامین های ضروری برای سلامتی نظیر B6 ،B3 ،B2 ،B12 ،C ،E، همچنین مواد معدنی ارزشمندی نظیر فسفر، منیزیم، کلسیم، مس، روی و آهن را می توان در اسکوئید ها یافت.

چرا مصرف ماهی اسکوئید توسط پزشکان نیز توصیه شده است؟

ماهی مرکب به توجه به مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی و املاح متعددی که دارد برای سلامتی ارگان های مختلف بدن بسیار مفید است. به همین دلیل می تواند از بروز بسیاری از بیماری های وابسته به کمبود مواد مغذی و ویتامین ها و عناصر ضروری در بدن پیشگیری نماید. همچنین به کاهش علائم بیماری ها و کمک به روند درمان آنها نیز کمک کند.

- ماهی مرکب یک ضد التهاب و ضد سرطان قوی است

ماهی اسکوئید منبع بسیار غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع نظیر امگا ۳ و امگا ۶ می باشد. اسیدهای چرب امگا ۳ نقش بسیار حیاتی در سلامتی قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و بروز سکته در سنین مختلف را ایفا می نماید.

همچنین امگا ۳ به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند از ابتلا به انواع سرطان ها و بیماری های التهابی نظیر بیماری های مفاصل شامل روماتیسم، آرتریت روماتوئید و … جلوگیری می نماید.

ضمن آنکه وجود مقادیر کافی از اسیدهای چرب در بدن انسان به بهبود عملکرد مغز و جوانسازی سلول های عصبی کمک نموده، موجب تقویت حافظه و پیشگیری از زوال عقل می شود.

۲- کالاماری بمب پروتئین است

کالاماری دارای مقادیر بسیار فراوانی پروتئین با کیفیت است که مصرف به اندازه آن در یک وعده غذایی، می تواند نیاز روزانه افراد در تمامی سنین را تامین نماید. پروتئین ها برای رشد و ساخت سلول ها و بافت های عضلانی نقش حیاتی دارند و اگر می خواهید ماهیچه هایی قوی و سالم داشته باشید. همچنین پوست، مو و ناخن های سالمی می خواهید، کالاماری را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

۳- ماهی مرکب یک مولتی ویتامین طبیعی است

ماهی های مرکب به میزانی ویتامین دارند که شما را از مصرف انواع مکمل ها و کپسولها و قرص های ویتامین بی نیاز می نمایند. انواع گروه ویتامین های B در ماهی مرکب یافت می شود. به خصوص نیاسین و ریبوفلاوین که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم هستند. همچنین به کنترل اشتها و هضم بهینه غذاها کمک می کنند.

سایر ویتامین های ضروری برای بدن نظیر ویتامین های C‌ و E‌ نیز به میزان قابل توجهی در ماهی اسکوئید یافت می شوند که برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های ویروسی و میکروبی، همچنین سلامت پوست، سلول های عصبی، مغز، قلب، بینایی، تولید انرژی در بدن و … حیاتی می باشند.

دو ویتامین B12 و B6 برای سلامت خون بسیار مهم هستند و از قلب شما در برابر حملات قلبی و سکته در تمامی سنین محافظت می نمایند. بسیاری از خانم ها با کمبود آهن و ویتامین B12 مواجه هستند که مصرف کالاماری در طول هفته می تواند نیاز آنها از تزریق آمپول های ویتامین ب۱۲ را رفع نماید.

۴- میگرن خود را با ماهی اسکوئید درمان کنید

به دلیل وجود مقادیر کافی از ویتامین B2 در ماهی مرکب می توانید میگرن خود را که ناشی از سبک زندگی پر از فشار و استرس است، به خوبی کنترل کنید. مصرف اسکوئید تعداد حملات میگرنی را کاهش می دهد و درد آن را کنترل می کند.

۵- درمان کم خونی با مصرف ماهی مرکب

به دلیل آنکه گوشت ماهی مرکب سرشار از مس و آهن است می تواند به خوبی با کم خونی مبارزه نماید. مس عنصر مهمی در درمان کم خونی است که با مصرف ماهی اسکوئید به خوبی از طریق روده ها جذب می شود. همچنین ماهی مرکب میزان آهن مورد نیاز برای خونسازی در بدن را در خود دارد.

۶- درمان تومورها

چون کالاماری دارای سلنیوم و ویتامین E است می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کند. به همین شکل از رشد سلول های سرطانی همچنین تومورها به ویژه در مغز نیز جلوگیری می نماید.

۷- معدن طبیعی انواع مواد معدنی در ماهی مرکب

ماهی مرکب از مواد معدنی مهمی برای بدن غنی است که برای سنتز پروتئین ها و ایجاد انرژی در بدن بسیار حیاتی هستند. بطور مثال: مس، آهن، روی، فسفر، منیزیم، سلنیوم و … همچنین این مواد معدنی برای سلامتی استخوان ها، فرآیندهای عصبی، رشد و نمو بدن، عملکرد سالم سیستم ایمنی و فرآیند تولید مثل همچنین کنترل میزان قند خون لازم و ضروری هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: