مصوبه جدید هیات وزیران درباره افزایش قیمت سوخت | میزان نرخ ‌های جدید و زمان اجرای این مصوبه

با تصمیم جدید هیئت وزیران، گازوئیل نیز مانند بنزین وارد فاز چندنرخی شد.

کدخبر : 31383
سایت سرگرمی روز :

با تصمیم جدید هیئت وزیران، گازوئیل نیز مانند بنزین وارد فاز چندنرخی شد؛ از این پس این سوخت با سه نرخ سهمیه‌ای، نیمه‌یارانه‌ای و آزاد به بازار عرضه خواهد شد. هرچند هنوز جزئیات دقیق نرخ‌ها و زمان اجرای این طرح مشخص نشده، اما این تصمیم می‌تواند سیگنال مهمی برای تغییرات گسترده در نظام یارانه سوخت باشد.

با تصویب هیئت وزیران، گازوئیل با سه‌نرخ سهمیه‌ای، نیمه‌یارانه‌ای و آزاد عرضه خواهد شد. میزان نرخ ‌های جدید و زمان اجرای این مصوبه هنوز اعلام نشده است.

هیئت وزیران تغییر نرخ گازوئیل را به صورت سه‌نرخی مصوب کرد، به‌گونه‌ای که قیمت سهمیه‌ای همچنان باقی بماند.

یک نرخ نیمه‌یارانه‌ای به عنوان نرخ دوم و یک نرخ آزاد به عنوان نرخ سوم، برای گازوئیل تعیین شد.

میزان نرخ ‌های جدید و زمان اجرای این مصوبه هنوز اعلام نشده است.

جزییات افزایش قیمت گازوئیل اعلام شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در خصوص تغییر تعرفه گازوئیل گفت: یک میلیون خودروی دیزلی فعال در ناوگان باری و مسافری وجود دارد و سهمیه این خودروها براساس عملکرد ارائه شده از سوی این دستگاه‌ها اختصاص می‌یابد، همچنان این روند ادامه دارد و هیچ‌گونه تغییری در قیمت ناوگانی که عملکرد مشخص دارند، نخواهیم داشت.

ویس کرمی با بیان اینکه شرایطی به وجود آمده بود که برخی از ناوگان‌ کارکرد واقعی نداشتند و  بارنامه‌های صوری صادر می‌شد، از طرفی سامانه‌های سپهتن و سیپاد نیز برای تشخیص عملکرد واقعی به طور کامل اجرایی نشدند، اظهار کرد: طرح تخصیص سوخت در مسیر برمبنای حرکت ناوگان در مسیر را طراحی کردیم تا بتوانیم عملکرد واقعی ناوگان را تشخیص دهیم.

وی افزود: از ابتدای تیرماه سهمیه ناوگان برمبنای عملکرد و تخصیص سوخت برمبنای بارنامه و در مسیر اختصاص می‌یابد و تنها ناوگانی که فعالیت ندارند و یا باربرگ غیرواقعی دارند، شامل افزایش قیمت خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه همسو با اجرای قانون برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، وزارت نفت با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، اقدام به تدوین آیین‌نامه‌ای کرده که فرآیند تخصیص سهمیه سوخت بر اساس عملکرد واقعی ناوگان حمل‌ونقل دیزلی را اصلاح کند، گفت: بر اساس این مصوبه، قیمت نفت‌گاز سهمیه‌ای برای ناوگان فعال حمل‌ونقل دیزلی تغییری نمی‌کند و همچنان با نرخ ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه ناوگان دیزلی شامل حدود یک میلیون دستگاه کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس است که عملکرد آنها از طریق وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور ثبت و به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌شود، اظهار کرد: این ثبت اطلاعات هر ۱۵ روز انجام می‌شود و سهمیه سوخت بر اساس مقدار کارکرد واقعی اختصاص می‌یابد.

ویس‌کرمی با اعلام اینکه یکی از چالش‌های گذشته، صدور بارنامه‌های صوری و ثبت اطلاعات نادرست از عملکرد ناوگان بوده است، اظهار کرد: برای رفع این مشکل، از سال ۱۳۹۳ مصوبه‌ای برای استفاده از سامانه GPS برای پایش ناوگان تصویب شد، اما اجرایی شدن آن به تأخیر افتاد، در ادامه شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۸ مصوب کرد که ناوگان برون‌شهری به سامانه سپهتن مجهز شود.

وی با تأکید بر عدم تغییر نرخ سوخت سهمیه‌ای برای ناوگان فعال حمل‌ونقل دیزلی، تاکید کرد: اطلاعات راننده، مسیر و اسناد حمل الکترونیکی به‌صورت برخط به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال شده و کنترل می‌شود تا سهمیه صرفاً به ناوگان فعال اختصاص یابد. همچنین، کارت اضطراری تأمین سوخت در جایگاه‌های منتخب برای موارد ضروری در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه این اقدام افزون بر مدیریت مصرف سوخت، سبب کاهش قاچاق سوخت و بهینه‌سازی یارانه‌های انرژی می‌شود، گفت: انتظار می‌رود با اجرای کامل این طرح و ارتباط برخط سامانه‌های مربوطه، سهمیه‌بندی سوخت به شکل دقیق‌تر و منصفانه‌تری انجام شود.

ویس‌کرمی درباره مصوبه هیئت‌ دولت برای سه‌نرخی شدن نفت‌گاز با اعلام اینکه نرخ پلکانی نفت‌گاز از ابتدای تیر اجرایی می‌شود، اظهار کرد: نرخ نفت‌گاز برای ناوگان فعال با اعلام بارنامه همچنان ۳۰۰ تومان خواهد بود و تنها ناوگانی که فعالیت ندارند و یا برنامه غیرواقعی دارند شامل افزایش قیمت می‌شوند، نرخ جدید هم هفته پایانی خرداد از سوی وزارت نفت اعلام می‌شود.

رار است سهمیه بنزین به حساب بانکی مالکان خودرو واریز شود و در قالب اعتبار از جایگاه‌های سوخت خریداری کنند. 

این تغییر مهم، یکی از بندهای قانون بودجه ۱۴۰۴ است که به وزارت نفت تا پایان تیرماه فرصت داده تا آن را اجرایی کند.

توزیع یارانه سوخت در ایران قرار است وارد مرحله‌ای تازه شود؛ مرحله‌ای که در آن، دیگر خبری از کارت‌های هوشمند سوخت نخواهد بود و سهمیه بنزین مستقیماً به حساب بانکی مالکان خودرو واریز می‌شود.

بر اساس این طرح، کارت بانکی افراد جایگزین کارت سوخت می‌شود و سهمیه یارانه‌ای بنزین مستقیماً به حساب بانکی واریز خواهد شد. سپس افراد می‌توانند این سهمیه را در قالب اعتبار از جایگاه‌های سوخت خریداری کنند. طرحی که اجرای آزمایشی آن پیش‌تر در پنج جایگاه سوخت تحت مالکیت شهرداری تهران کلید خورده است و حالا وزارت نفت موظف شده نسخه نهایی آن را تا پایان تیر ماه به اجرا برساند.

کرامت ویس‌کرمی - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی - با تأیید آغاز فرایند اجرای این طرح گفت: برای اجرای موفق این طرح، هماهنگی‌های لازم با وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه انجام شده و پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی آن در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

به گفته وی، زیرساخت‌های فنی و ارتباطات برخط سامانه سوخت با بانک مرکزی از جمله الزامات اجرای این طرح است که به‌صورت مرحله‌ای در حال پیاده‌سازی است.

کرمی تأکید کرد: تا زمانی که زیرساخت‌ها کامل نشده، کارت هوشمند سوخت همچنان معتبر خواهد بود و مردم باید در نگهداری از آن دقت داشته باشند. او همچنین وعده داد اطلاع‌رسانی دقیق درباره مراحل اجرایی طرح، همزمان با نهایی شدن آن از طریق رسانه‌ها انجام خواهد شد.

اگر چه اجرای کامل این طرح نیازمند توسعه فنی گسترده در سطح ملی است، اما در صورت موفقیت، می‌تواند یکی از گام‌های مهم در اصلاح نظام یارانه سوخت در کشور باشد. طرحی که هم ظرفیت تسهیل در استفاده از یارانه را دارد و هم می‌تواند زمینه‌ساز سیاست‌گذاری‌های شفاف‌تر و هدفمندتر در حوزه انرژی باشد.

محمد صادق مهرجو کارشناس انرژی در رابطه با تغییر وضعیت سهمیه بنزین گفت: طرحی وجود دارد مبنی بر تخصیص بنزین به هر فرد که مدت زمان طولانی است مطرح شده است و مرکز پژوهش‌های مجلس آن را مورد برسی قرار داده است هم اکنون روزانه نزدیک به ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون لیتر تولید روزانه بنزین وجود دارد و با در نظر گرفتن جمعیت ۹۰ میلیون نفری اگر روزانه به هر نفر یک تا ۱.۲ لیتر بنزین به هر فرد تخصیص پیدا کند در ماه معادل ۳۰ تا ۳۶ لیتر به هر فرد می‌تواند بنزین اختصاص پیدا می‌کند.

یک کارشناس انرژی گفت: هم اکنون مصرف بنزین در کشور بسیار بالاست که دولت با تغییراتی مثل تغییر در سهمیه و خصوصی کردن جایگاه ها می تواند قاچاق بنزین را حذف کند.

وی ادامه داد: می‌توان این بنزین را با توجه به اینکه سهمیه هر فرد ۳۰ تا ۳۵ لیتر است افرادی که به هر نحو خودروی شخصی ندارند از این طریق توزیع عادلانه ای شکل می‌گیرد که این افراد در آن سهیم می‌شوند، اما اینکه نظام توزیع آن به چه شکل باشد کسانی که خودرو ندارند می‌توانند سهمیه خود را در اختیار پالایش و پخش قرار داده و معادل ریالی آن را دریافت کنند.

وی در این زمینه توضیح داد: پالایش پخش هم با توجه به نیاز کشور آن را به شکل مقتضی و بر اساس قیمت گذاری که دولت تشخیص می‌دهد آن را بین مردم توزیع می‌کند، مر کز پژوهش‌های مجلس بر روی این طرح کار کرده است و مربوط به سال ۱۴۰۲ است

مهرجو خاطر نشان کرد: با این شکل می‌توان بنزینی که در داخل کشور تولید به شکلی کاملاً عادلانه توزیع می‌شود و بر اساس خودروی شخصی و تعداد آن تخصیص بنزین صورت نمی‌گیرد. اما اینکه چگونه این طرح را کنترل، مدیریت و باز توزیع کنیم توسط دولت و پالایش و پخش در حال برسی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: